Annons

Gamla kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Crona

Aktiv medlem
Hejsan!
Hittade precis en låda här hemma med morfars gamla kameror. Jag har ingen aning om värdet (och användningen?) på dessa. Så nu vänder jag mig till er, vad kan det finnas för värde eller användning för mina kameror?

Modellerna är: Rollei 35 S, Olympus OM-2 och en Nikon F-801

MVH Oliver
 

Bokeh

Aktiv medlem
När det gäller gamla analoga kameror så är skicket A&O, sen skall det vara kameror före plaståldern om det skall vara värt något, och dom enda som vill betala är samlare.
Av dina kameror så är det troligen OM-2'an som är värd mest, är den i "Svart" utförande och i "Mint Conditon" dvs i närmast nyskick utan synliga repor så kan du säkert få ett bra pris för den av en samlare, men annars så bör du behålla den och använda den själv, för det är en bra kamera.
Nikon kameran som är från plastepoken får du vara glad om du får 20 spänn för, Rollie kameran är säkert mer intresant, är den "svart" och i "mint" kan du säkert få bra betalt av rätt köpare, men även den skulle jag behålla själv, även om den var i svart utförande och i mint, för troligen så kommer värdet stiga på dom i framtiden, därimot så skulle jag se till och få den servad med nya packningar.

/kent
 
Senast ändrad:

Olle

Aktiv medlem
Alla tre kamerorna är avsedda för småbildsfilm, eller 35 mm film som det heter på engelska. Småbild är det vanligaste filmformatet, är billigast och har störst sortering.

Rollei 35 S är en kompaktkamera med ett Sonnar 40/2,8 objektiv. Den har endast manuell fokus och exponering, men inbyggd exponeringsmätare. Kanske är det svårt att hitta batterier för exponeringsmätaren, men för övrigt fungerar den utan batterier. Om du använder negativ färgfilm (för kort), som har stor exponeringstolerans, räcker det kanske med att använda den exponeringstabell som brukar finnas på filmaskens insida. Har du en digital systemkamera kan du använda den som exponeringsmätare. Eller så skaffar du dig en lös mätare. Bäst är förstås om du hittar batterier till kamerans mätare.

Olympus OM-2 är en systemkamera med exponeringsautomatik, men med manuell fokusering. Den var den första kameran som mätte inte bara kontinuerligt ljus utan även blixtljus genom objektivet. Förutsatt att man använder en blixt avsedd för detta.

Nikon F-801 är en systemkamera med exponeringsautomatik och autofokus.

När det gäller värdet är det även beroende på vilka objektiv som följer med de båda systemkamerorna.

Olle
 

Urr

Aktiv medlem
Alla tre är bra brukskameror. Jag misstänker dock att det är Rollei-kameran som är mest intressant för samlare. Px27 heter batteriet och är 5,6 V kvicksilver. tillverkas inte längre, men det finns visst en adapter till moderna batterier gjord för Minox som kanske går att använda till denna modell.
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Viktigt med Rollien!!!

Spänn alltid slutaren innan du skjuter in objektivet, jag vet att det känns knasigt men annars sabbar du kameran!
 

Mattias Wirf

Aktiv medlem
Alla tre är bra brukskameror. Jag misstänker dock att det är Rollei-kameran som är mest intressant för samlare. Px27 heter batteriet och är 5,6 V kvicksilver. tillverkas inte längre, men det finns visst en adapter till moderna batterier gjord för Minox som kanske går att använda till denna modell.
Råkade på tråden när jag googlade och vill tipsa om en sak. Jag känner inte till kameran men det kan fungera att göra en egen adapter om det bara är formen som är problemet. Jag lyckades anpassa ett batteri till en Yashica Electro 35 med kartong, tejp och en stålfjäder (som jag tog från en gammal fjärrkontroll) :D
 

bengt.ka

Aktiv medlem
Jag har också anpassat ett litet 6-voltsbatteri till en Yashica Electro 35 med tape och en spiral från ett kollegieblock. Automatiken fungerar utmärkt trots överspänningen.
 

Kapten Stofil

Aktiv medlem
Du kan titta på avslutade auktioner på Tradera så kan du få en hyfsad aning om vad kamerorna borde vara värda. En OM-2 i OK skick med ett 50mm/1.8-objektiv borde vara värd någonstans mellan 200 och 400 kr skulle jag tro. Mer objektiv till höjer priset, räkna med någon eller några hundringar per objektiv beroende på vad det är för något. Originalobjektiv eller välrenommerade piratobjektiv såsom Sigma, Tamron eller Tokina är värda mer än exempelvis Expert, Hanimex och andra uddamärken. Långa telen (mer än 135mm) och korta vidvinklar (mindre än 28mm) är ovanliga och borde därmed vara dyrare, särskilt vidvinklar brukar vara svåra att hitta. En Rollei borde inte vara helt värdelös heller. Nikonkameran är ju trots allt en Nikon, värde kanske som en OM-2 ungefär.

När det gäller batterier kan man ersätta gamla kvicksilverbatterier med liknande alkaliska eller silveroxid med OK resultat.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Råkade på tråden när jag googlade och vill tipsa om en sak. Jag känner inte till kameran men det kan fungera att göra en egen adapter om det bara är formen som är problemet. Jag lyckades anpassa ett batteri till en Yashica Electro 35 med kartong, tejp och en stålfjäder (som jag tog från en gammal fjärrkontroll) :D
Yashica electro har elektronik som kompenserar för den högre spänningen men det har inte Rollein. Det som händer är att exponeringsmätaren visar fel men man kan kompensera med ASA-inställningen. Problemet är bara att de moderna batterierna tappar spänning när de blir använda ett tag och då maste man ändra hur mycket man kompenserat. De gamla kvicksilverbatterierna däremot höll sin spänning tills de tvärdog. Fotograferar man med negativ färg så har den filmen så stot exponerings omfång att det inte är något större problem i praktiken.

M
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Jag gissar också att det är Rollein som är värd mest. Om du tänker sälja dem tycker jag att du ska köra en film genom varje kamera och se efter ifall de fungerar. Om du kan garantera det kan du få ett högre pris. Men kontrollera först listerna som skyddar mot ljusläckor. De sitter ofta längs kanten av filmluckan. På gamla kameror kan de gå sönder och bli kletiga. Då måste de bytas, vilket är mycket lätt att göra själv.
 
ANNONS