Annons

Aftonbladet Haiti bild, photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

afflaf

Aktiv medlem
Satt och läste igenom en artikel nu imorse på aftonbladet och kollade sen igenom Urban Anderssons bilder och fick syn på naglarna här i dessa 2 bilder.

(bild nr 4)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6436924.ab?service=galleryFlash

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/01114/ny_1114779w.jpg

De skriver också "Nymålade naglar som fortfarande lyser röda sedan tiden stannade i tisdags kväll.
Och ögon som sett alldeles för mycket.
Död.
Liv.
Två motsatser som flyter samman i den ofattbara verklighet som är Haiti, januari 2010.
Aftonbladets Staffan Lindberg och Urban Andersson är på plats i lidandets stad Port-au-Prince."

Vad tycker ni? Kanske bara jag som ser en märkbar skillnad.
 

Liax

Aktiv medlem
Det där ser väldigt skumt ut. Bilden med de röda naglarna känns inte naturlig, färgen "stämmer" liksom inte. De reflekterar mer ljus än vad som finns.

Jag är helt övertygad om att den är fixad i PS.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag är helt övertygad om att den är fixad i PS.
Givetvis är bilderna "fixade i PS". Professionella fotografer brukar redigera sina bilder i Photoshop -- precis som de förr i tiden jobbade med bilderna i mörkrummet och med retusch.

Målet är ju att bilden så bra som möjligt ska återge det fotografen såg. Eftersom kameran "ser" på ett annat sätt än människan kan man ibland behöva mörka ner, ljusa upp eller förstärka olika delar av en bild.

I det här fallet har Aftonbladet slarvat och uppenbarligen publicerat två olika versioner av samma bild.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Problemet är väl skulle man lägga in alla tabbar AB gör här skulle sidan fyllas snabbt.
Jag har för länge sedan helt tappat förtroendet för aftonbladet med deras felaktiga fakta, rena lögner, "nyheter" som är över ett år gamla som dom själv bara kopierar in från året innan mm mm...
 

afflaf

Aktiv medlem
Första jag tänkte på var om Aftonbladet själva kanske photoshopade bilden för att texten skulle passa in lite mer.. pinsamt hur som helst.
 

paco

Aktiv medlem
Det där ser inte ens photoshoppat ut, mer som gjort i MS Paint. Var tipsar man andra medier om detta snabbast? Seriösa tidningar vill säkert uppmärksamma detta.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Det där ser inte ens photoshoppat ut, mer som gjort i MS Paint. Var tipsar man andra medier om detta snabbast? Seriösa tidningar vill säkert uppmärksamma detta.
Jag har klickat på länkarna, men ser inga röda naglar som ser skumma ut. Kollar i den tryckta upplagan och ser att en bild (länk 2) visar en hand med röda naglar. Hur 17 kan ni avgöra att detta är PS-fejk? / mvh FiCa1
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det här är ju ungefär samma diskussion som när Kalle Melander vann Årets bild 2008 med sitt foto på en etanolfabrik i Brasilien -- hur mycket får man redigera en bild för att få den att se ut som det man själv såg?
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
De har bytt plats på bilden i bildspelet, nu är den nummer 5. Men visst är det samma bild, fast utan det röda... uppenbart fusk. Klart att det är acceptabelt att fixa bilden så den motsvarar verkligheten, men det här är lite för mycket, tycker jag.
 

Liax

Aktiv medlem
Givetvis är bilderna "fixade i PS". Professionella fotografer brukar redigera sina bilder i Photoshop -- precis som de förr i tiden jobbade med bilderna i mörkrummet och med retusch.

Målet är ju att bilden så bra som möjligt ska återge det fotografen såg. Eftersom kameran "ser" på ett annat sätt än människan kan man ibland behöva mörka ner, ljusa upp eller förstärka olika delar av en bild.

I det här fallet har Aftonbladet slarvat och uppenbarligen publicerat två olika versioner av samma bild.
Nähä, du menar verkligen att professionella fotografer använder PS. Vad förvånad jag blir! ;-)

/Joakim - fotograf sedan 1993
 
ANNONS