Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

pl2se

Aktiv medlem
Varning!

Om man har tillgång till en gassvets,så kan man med fördel blåsa rent med
oxygenet,funkar kanon och dosering av trycket är enkelt.Harr ännu inte
fått något dåligt resultat.
Janne
Detta självfallet under förutsättning att miljön man utför renblåsningen
är ren,och att man håller kamerahuset med objektivfattningen nedåt.
Olja och fett kan självantända av oxygen. Jag skulle nog inte använda det för att blåsa rent någonting över huvud taget!
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Och om man blåser rent så bör man inte använda mkt kraftigare blåsverkan än just en liten blåsa från Hama eller liknande. Vissa verkstäder, t ex Canonverkstan i Sthlm, använder kraftig tryckluft, och båda gångerna jag haft kameror där för rengöring (5d och 5d Mk II) så har jag fått tillbaka dem med ren sensor, men en massa damm och skit i prismat som blåst upp pga deras kraftiga luftstråle. Inte acceptabelt, påverkar ju inte bilden, men är störande att se dessa prickar i sökaren varje gång man plåtar. Därför, blås med försiktighet
 

Walle

Aktiv medlem
Olja och fett kan självantända av oxygen. Jag skulle nog inte använda det för att blåsa rent någonting över huvud taget!
Håller verkligen med! En STARK varning för denna metod bör utfärdas! Jag skulle snarare se det som en fullkomligt vansinnig handling att blåsa rent en sensor med ren syrgas! Som bekant så förekommer det någon form av olja runt vissa sensorer, och om denna självantänder (dessutom explosivt) så blir det inte roligt! Tack vare syrgasen så kommer kameran brinna som en lysfackla!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det spelar ju egentligen ingen som helst roll. Den smuts du kommer upptäcka först sitter förmodligen i en blå himmel. Alltså i den nedre delen av sensorn. Fotar man sedan en bild av hela himmelen med bländare 22 kommer smutsen finnas över hela sensorn.
Så även om smutsen inte syns på grund av träd och andra detaljer så finns den där.
När man gör ren sensorn så gör man ren hela ytan och söker inte enstaka dammkorn. De är för små för att ens synas i en sensor-loupe.
 

Danne B

Aktiv medlem
Själv använder jag inte något blåsverktyg längre, utan bara de svabbar som finns. Detta tar bort allt damm och ger fullgott resultat för mig.
Om man blåser bort dammet så är det stor risk att det bara blåser omkring inne i kameran och letar sig tillbaka, eller upp i sökaren eller mattskivan. Med en svabb åker det med ut.
Det är ju bara en glasskiva.. När ni putsar fönster hemma.. blåser ni rent dessa också?
 

qv_

Aktiv medlem
syrgas behöver tryck för att självantända med xxx

Det är riktigt att olja kan orsaka otrevligheter tillsammans med syrgas. En förutsättning är dock att det är högt tryck på syrgasen.

Skulle man av någon anledning kunna antända syrgas med en oljefläck skulle man inte behöva en gnisttändare till gassvetsen det skulle räcka med en oljefläck..... och den bekväma tändsättet har jag aldrig hört talas om.

Däremot har gaser en fördel (oavsett gas) det är att de är fuktfria. Fanns det vatten i gasen så fick man rost i flaskan och det vill man inte ha. Skulle utan tvekan använda syrgas för rengöring av sensorn utan att vara rädd för "självantändning" för trycket i gassvetsmunstycket är för lågt för att uppnå självantändning. Har man desutom inte blåst bort dammet på 2 sekunder så sitter det kvar även efter 15 ......

taget ur en säkerhetsbeskrivnning för ambulanser
"2. Tvätta alltid händerna ordentligt innan du börjar arbeta med gasflaskorna. Anledningen är att oxygenet är under högt tryck från flaskan fram till regulatorn, vilket gör att fett och olja kan självantända. Du måste därför se till att fett och olja inte kommer i kontakt med flaskventilen eller regulatorns anslutning till flaskan. Efter regulatorn är däremot oxygenet tryck ca 4,5 bar, vilket gör att patienten utan risk t ex kan använda cerat på torra läppar under oxygenbehandlingen."

Det är däremot mycket olämpligt att ha en tänd cig i närheten

/Janne
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
...Skulle man av någon anledning kunna antända syrgas med en oljefläck skulle man inte behöva en gnisttändare till gassvetsen det skulle räcka med en oljefläck..... och den bekväma tändsättet har jag aldrig hört talas om..../Janne
Bra att du skrev gnisttändare. Tändstickor är också godkänt, men cigaretttändare, som många använder, är farligt. Det kan bli bakeld ner i tändaren och då smäller den. I skolan läste jag i en brochyr från arbetarskyddsstyrelsen att försäkringarna ofta inte gäller om man tänt gas med gasfylld tändare...

Lite OT
 

qv_

Aktiv medlem
lite OT

Var ute och skulle justera avgassystemet på brukisen..... Fram med gassvetsen och "hittade" bunken som jag tappar olja i. Försökte få syrgasen att smälla men efter att ha ritat spår i oljan med syrgasen i någon minut så var det inte roligt längre..... fick gå och leta tändstickor igen....

/Janne
 

Björn_

Aktiv medlem
Eftersom tråden är 38 sidor lång så kan jag ju komplettera lite till
:)

Det går också bra med kemiskt ren bensin (finns på konsum för 20 kr) och tops. (man får vara lite försiktig om man har olja på sensorglaset så man inte smetar ut detta - det gjorde jag, men det gick fint att rengöra i alla fall). Vissa grejjer går helt enkelt inte bort med tryckluft eller komprimerad gas. Om topsen skulle ludda (har aldrig hänt mig) så ser man det tydligt och det är lätt att få bort.

//Björn
 

whynot

Aktiv medlem
Var ute och skulle justera avgassystemet på brukisen..... Fram med gassvetsen och "hittade" bunken som jag tappar olja i. Försökte få syrgasen att smälla men efter att ha ritat spår i oljan med syrgasen i någon minut så var det inte roligt längre..... fick gå och leta tändstickor igen....

/Janne
Det är främst smörjfett som påverkas (oxideras snabbt) av syrgas, därav finns ett antal olika syrgasfetter på marknaden vilka i stort sett alltid är baserade på polytetrafluoreten (PTFE).
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Kan det vara annat än damm, tex skador på frontlinsen?

Tänkte reklamera, men frågan är om de kan påstå att det är handhavandefel som repor på frontlinsen (Borde vara allmänt suddigt då?) eller annat.
Jag har ringat in fläckarna med rött.
 

Bilagor

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Typisk smuts på sensorn. Fläckar på frontlinsen syns aldrig.
Vad tänkte du reklamera?
Dammet...
Svårt att rengöra själv. Problemet är också att jag lämnade in min förra, en 6500 Slide, på garantirep för trasig högtalare. När jag fick tillbaka den dog skärmen efter tre dagar och efter ytterligare ett försök dog skärmen efter en halv dag. Pluss en massa andra småfel. Varje gång ligger telefonen först ett par dagar i butiken, sedan går den med ekonomifrakt till verkstaden, ligger där ett par dagar innan de ankomstregistrerar den, sedan ett par dagar till innan den undersöks och sedan ny ekonomifrakt som tar ett par dagar. Så jag får räkna med 2-3 veckor utan telefon. Hela sommaren 2009 åkte den fram och tillbaka mellan verkstaden :-(
Fjärde gången lyckades jag få tag på ett direktnummer till verkstaden och jagade på dem. De bestämde sig för byte, men hade ingen 6500 inne. De kunde få hem en om en vecka. Jag frågade om de hade en 6700 istället? Högre upplösning på kameran, slö leksaks GPS, ett stycke (Det var kabeln i sliden som strulade, inte skärmen i sig) och nonameoptik (6500 hade Zeiss), men i övrigt likvärdig. Han hade en sån, så den kunde jag få direkt.
Med tanke på långa reptider och att verkstaden hela tiden har sönder något annat tvekar jag om jag ska skicka in den. Och hur reagerar de med sensordamm på mobiltelefon/kompaktkamera? När jag köpte min Canon flatbäddskanner på Siba Breddan, Upplands Väsby för tio år sedan såg jag massor av damm och olja på undersidan av glaset. Jag kopplade aldrig in den, utan åkte tillbaka. Rengörning ingick inte i garantin. Startavgift på 700kr (Den kostade 1200 med negativlock). Då kontaktade jag Canon och de rengjorde den gratis. Men den var lika dammig efter, så jag bad dem göra om det. Men de sa att den var kontrollerad efter rengöringen och godkänd, så det ville de inte göra om.
Men jag får väl göra ett försök och hoppas att de inte förstör mer än de lagar :) Flyttade i samma veva, kvittot ligger nog i källaren som jag inte kommer åt närmaste veckorna på grund av ombyggnad.

PS
Min Palm Zire 31 som jag hade för många år sedan strulade också skärmen på. Jag mailade under helgen, fick svar på Måndagen. Skickade enligt deras instruktioner till Poste restante DHL Sollentuna. Jag postade hos en tobakshandlare omkring 17.00 på Måndagen. Onsdag förmiddag samma vecka ringde DHL på dörren. Min sambo var hemma och acepterades som mottagare. Då hade den varit på verkstad i Tjeckien!
Så det finns företag med bra service.
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Trodde du hade en kamera:) Inte en telefon med fotomanick.
Med den lilla fjuttiga sensorn och det skärpedjup den ger så kan kanske också repor på det så kallade objektivet synas.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Trodde du hade en kamera:) Inte en telefon med fotomanick.
Med den lilla fjuttiga sensorn och det skärpedjup den ger så kan kanske också repor på det så kallade objektivet synas.
:-D
Jag väntade medvetet med "kameratyp" för att se vad jag fick för svar. När jag hittat flyttkartongen med kvitton ska jag göra ett försök. Men långsammare verkstad får man leta efter.
 

Jimmie83

Medlem
hjälp med rengörning av spegel och prisma

Jag har fått smuts på spegeln och prisman eller vad det är som sitter där inuti ovanför spegeln som gör att man kan se i sökaren...
Hur gör jag för att få det rent?
 

andersgalmen

Avslutat medlemskap
Har använt tops, apotekets blåsbälg, dammsugare. Tops fungerar utmärkt, har gnuggat på sensorn ganska hårt och fått bort damm. Skulle glaset framför vara så skört som många verkar tro torde det ju med lätthet gå sönder om kameran rasar i backen, exempelvis efter en flygtur på 2-3 meter med landning på asfalt, men icke.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har använt tops, apotekets blåsbälg, dammsugare. Tops fungerar utmärkt, har gnuggat på sensorn ganska hårt och fått bort damm. Skulle glaset framför vara så skört som många verkar tro torde det ju med lätthet gå sönder om kameran rasar i backen, exempelvis efter en flygtur på 2-3 meter med landning på asfalt, men icke.
Det är inte glaset man riskerar förstöra, utan ytskiktet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är inte glaset man riskerar förstöra, utan ytskiktet.
På många kameror sitter aa-filtret på insidan av glaset. På en del nya kameror ligger filtret på utsidan. Man bör ta reda på vad som gäller för ens egen kamera.
Har man AA-filtret på utsidan så bör man se till att använda rätt rengöringsvätska och ta det försiktigare med tops och dylikt.
Det finns en lista Photographic Solutions där man kan se vilken typ av filter ens kamera har.
 

therre

Aktiv medlem
Vilken rengöring rekommenderas? (bild)

Skäll nu inte på mig när ni får se mina bilder! ;)

Min kamera är köpt för ca 2 år sedan och har aldrig varit in på rengöring! Jag har själv blåst med någon blåsbälg jag lånat av en bekant, men tyckte inte det gjorde någon större skillnad.

Nu ska jag lämna in den till Intervision för att jag inte kan och vill rengöra den själ, men undrar vilken rengöring ni - utifrån dessa bilder - tycker att jag behöver; en sensorrengöring eller en check and clean (dvs kontroll av autofokus på kamerahuset, uppgradering av firmware, rengöring av ccd, kontroll av objektiv).

Jag har en Canon EOS 400D.

Själv upplever jag att kameran ofta har svårt att fokusera, eller att bilderna jämfört med i början då jag använde kameran får suddiga bilder trots kort slutartid (nej, MF är inte på - SÅ suddiga blir de inte :p). Kan det vara objektiven (tycker dock att det är ungefär samma oberoende på vilka tre objektiv jag använder)?

Sedan funderar jag på autofokus på kamerahuset som check and clean-servicen har, har ens en 400D ett AF på huset?

Vad tror ni när ni ser bilderna, är det mest damm eller är det flott som sitter där? Tror ni det räcker med en rengöring av sensorn?
 

Bilagor

ANNONS