Annons

Upplösning på JPG ur 5D MK2?

Produkter
(logga in för att koppla)

HanZolo

Medlem
Är helt grön på 5DMK2 - köpte huset begagnat för ett par veckor sedan. Undrar hur man ställer storlek/upplösning på JPG-bilderna som man tankar ur kameran. Just nu kommer bilden bara ut som 72dpi - det måste väl ändå gå att ändra?

RAW-filerna är ju inget problem men det skull vara trevligt med t.ex. 300dpi även på JPG.
 
Senast ändrad:

perstromgren

Aktiv medlem
Är helt grön på 5DMK2 - köpte huset begagnat för ett par veckor sedan. Undrar hur man ställer storlek/upplösning på JPG-bilderna som man tankar ur kameran. Just nu kommer bilden bara ut som 72dpi - det måste väl ändå gå att ändra?
Det gör det säkert, men det ändrar ju inte upplösningen på bilden, troligen inte heller storleken på en ev. pappersutskrift om du anger storleken du vill ha. Varför vill du ändra?

Per.
 

tiq

Aktiv medlem
Har inte testat det själv än, men downloader pro låter dig bestämma vilken ppi du vill på bilder du laddar från minneskort. har rekommenderats i diverse trådar på andra forum som behandlar frågan. http://www.breezesys.com/Downloader/

Även exif tool kan göra liknande, fast lite meckigare. http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/

Utan att ha läst erros artikel om dpi vill jag ändå påpeka att man kan ha ett behov av att ändra ppi-inställningen i bilder. Utvecklar gärna om någon är intresserad.
 

HanZolo

Medlem
Vilka användbara svar, pojkar!

Manual har jag men inte alltid med mig - har ni?

Jag löste "problemet" själv - när jag kom hem till manualen...
 

Graylingman

Aktiv medlem
Utan att ha läst erros artikel om dpi vill jag ändå påpeka att man kan ha ett behov av att ändra ppi-inställningen i bilder. Utvecklar gärna om någon är intresserad.
Det kan jag tänka mig, men när kan man ha ett behov av att ändra när bilden kommer ur kameran? Förklara gärna!
 

tiq

Aktiv medlem
Det kan jag tänka mig, men när kan man ha ett behov av att ändra när bilden kommer ur kameran? Förklara gärna!
är inte riktigt säker på hur du menar.
Ofta monterar jag bilder som är direkt från kameran i tex indesign innan jag riktigt valt vilka bilder som ska vara med. Sen fixar jag de som slutligen kommer med (ställa kurvor, skärpa, retuschera osv). Då är det praktiskt är att de redan är inställda på 300 ppi när man monterar dem så man slipper skala ner dem.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Okej, det var just Indesign och likande jag tänkte på. Däremot trodde jag att man alltid gjorde bilderna klara innan man monterade dem.

Då lärde jag mig nåt nytt idag också!
 

tiq

Aktiv medlem
Däremot trodde jag att man alltid gjorde bilderna klara innan man monterade dem.
det är ju naturligtvis trevligt att kunna välja och vraka mellan massor av klara bilder , men jag trivs bättre med att bara fixa de som ska användas...

Jag har ofta stött på situationer där någon annan monterat en bild utan ha riktigt koll på hur mycket man kan dra upp den, då är det praktiskt att se till att allt är högupplöst innan montering så man inte sitter natten innan tryck och inser att en bild är uppdragen så den är 80 ppi ... kanske kan lösas med att tvinga alla att läsa dpi-artikeln innan de får körkort för indesign:)
 
ANNONS