Annons

Att exponera rätt

Produkter
(logga in för att koppla)

TiLi

Medlem
Jag dras med några problem som uppstår ibland med exponeringen, främst när jag är ute och fotograferar fåglar. Det ena problemet har kanske ingenting med exponeringen att göra, men väl ett problem som kan irritera en och som man kanske oftast inte märker förr än man har kommit hem och öppnar bilderna i datorn. Det är när ingenting i bilden verkar vara i fokus. Jag använder stativ, och i det senaste fallet stog fågeln helt stilla, så det var inga rörelser inblandade. Ändå får man känslan att inget är riktigt i fokus.

Det andra är kontrasten mellan bakgrund och fågel. Jag använder en Canon 550D och har läget AV, det vill säga bländarprioritet. Jag ändrar exponeringskompensationen beroende på vilka färger fågeln har och bakgrunden. Ofta nu på vintern befinner man sig i situationer då fågeln är mörk och bakgrunden ljus. Då flyttar jag kompensationen så lite mer ljus kommer in för att få fram detaljer i den mörka fågeln, samtidigt fräter man ut bakgrunden, men det spelar ingen roll för det är fågeln vi vill åt. Men då får vi ett läge där konturarna på fågeln inte blir skarpa, utan fräts ut och det blir nästan en mjuk övergång mellan fågel och bakgrund.

Om någon kunnig skulle kunna komma med några tips att prova, eller kanske någon till och med vet vart problemet ligger så skulle det vara otroligt hjälpsamt. =)
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Det kan vara felfokuserat eller skakningsoskärpa. Börja med att lägga in bilder som visar exakt vad du menar, så blir det lite lättare...
 

Minita

Aktiv medlem
Testa även med att sätta exponeringsläget till centrum (inte spot). Oftast har du din fågel på mittpricken. Lägg även skärpan på just bara denna punkten. Är du bekant med begreppet tumfokus? Tumfokus + AF servo och centrummätning ökar dina möjligheter till korrekt exponerade bilder som dessutom har fokus. Sedan är det såklart korta tider och övning som gäller.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Ändå får man känslan att inget är riktigt i fokus.
Kan du visa en exempelbild och EXIF-info så är det lättare att svara på det.

Men då får vi ett läge där konturarna på fågeln inte blir skarpa, utan fräts ut och det blir nästan en mjuk övergång mellan fågel och bakgrund.
Det låter som att du fotar i mot- eller sidoljus för att det ska bli så med "konturerna"? Du får exponera efter den ljusaste delen på fågeln och bearbeta skuggorna i efterbehandlingen istället när det blir så.
 

TiLi

Medlem
Tack för tipsen, ska prova allt så fort vädret tillåter! Bifogade ett exempel här under, den är inte bearbetad på något vis, såhär såg den ut direkt från kameran. Lite överdriven då men så ni förstår ungefär hur bilderna blir ibland.

Kamera: Canon EOS 550D
Bländartal: F/5.6
Exponeringstid: 1/200 sek
ISO-hastighet: ISO-400
Exponeringsbias: +3 steg
Brännvidd: 300mm
Blixt: Ingen blixt
 

Bilagor

TiLi

Medlem
Det är ett Tamron AF70-300mm F4-5.6 Di LD Macro 1:2
Nej, det är inget dyrt objektiv, och man får det man betalar för så mycket vet jag också, men jag har tagit otroligt bra bilder med det också, därför jag undra om det kan vara nån inställning nånstans eller om det kan ha med nåt annat att göra. Inte alltid det blir "blått" runt kanterna som i kromatisk aberration, ibland så går den ljusa bakgrunden bara "in" i fågeln om ni förstår.
 

2L8

Avslutat medlemskap
Det är ett Tamron AF70-300mm F4-5.6 Di LD Macro 1:2
Nej, det är inget dyrt objektiv, och man får det man betalar för så mycket vet jag också, men jag har tagit otroligt bra bilder med det också, därför jag undra om det kan vara nån inställning nånstans eller om det kan ha med nåt annat att göra. Inte alltid det blir "blått" runt kanterna som i kromatisk aberration, ibland så går den ljusa bakgrunden bara "in" i fågeln om ni förstår.
Är bilden obeskuren eller har du beskurit den i datorn?

Änvänd bara den mittersta av fokuspunkterna på kameran och sätt den på ögat på djuret! använd AI-servo och följ med djuret om det rör sig! Enligt din exif så tycker jag du har lite för långsam slutartid. Med din kamera som har 1,6 i crop och obejektivet som är 300mm borde du ligga på 1/500s för att få det skarpt. Allra helst om du fotar på frihand!
Ett bra nybörjartips är att skjuta en serie med bilder i följd för den första och sista bilden brukar bli oskarp.
Prova också att blända ner objektivet till f/8 för att få bättre skärpa! Fotografera med solen i ryggen för att slippa problemet med mörka fåglar och ljusa bakgrunder! Det hjälper en hel del!

annars fota inte i direkt solljus mitt på dagen, då är det nästan omöjligt att få en svart fågel och ljus bakgrund bra exponerad! Du kan också prova upplättningsblixt om du har en extern blixt!

Just denna bild du visar här är fruktansvärt oskarpt och det ser ut som du har beskurit den till 100%
Sträva alltid efter att inte behöva beskära bilden i datorn! Det blir alltid sämre än att gå närmare objektet!

Hoppas du kan få någon nytta av tipsen!
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
...
Bifogade ett exempel här under, den är inte bearbetad på något vis, såhär såg den ut direkt från kameran.
...
Det är bättre om du kan lägga in en länk till en hel bildfil i fullstorlek som går att ladda ner. En sådan där liten 400*400 är svår att analysera. Även om just den där är uppenbart oskarp. Och med oskärpa kommer även den kromatiska abberationen i motljuset.

Om man får se hela bilden kan man exempelvis se om den är skarp någonstans överhuvudtaget så att felet är fokuseringsrelaterat,

Petter ...
 

Minita

Aktiv medlem
Tumfokus - går det att ställa in på en 550D?
Jag har aldrig hittat det.

Petter ...
Nu har jag visserligen inte en 550D att kika på men väl en 1000D (som är "ännu simplare")

Ställ programväljaren i det kreativa läget - t.ex. M. Gå in bland menyerna till "Egen programering (C.Fn)" På detta huset så var det under val 9. "Manövrering/Övrigt Avtryckare/Automatiklåsknapp". Välj läge 1 AE-lås/AF. Nu har du tumfocus på *-knappen men har förlorat "FEL-läget". Lite synd men jag tycker att det är värt det.
 

KalmarFF

Aktiv medlem
Tumfokus - går det att ställa in på en 550D?
Jag har aldrig hittat det.

Petter ...

Hej !

Tumfokus får du genom att gå in på "egen programmering" i menyn - gå till nummer 9 och välj där 1: AE-lås/AF. Nu får du fokus med tummen (knappen till vänster på högersidan) och exponeringen med avtryckaren.

Mvh Martin
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Tumfokus - går det att ställa in på en 550D?
Jag har aldrig hittat det.

Petter ...

Hej !

Tumfokus får du genom att gå in på "egen programmering" i menyn - gå till nummer 9 och välj där 1: AE-lås/AF. Nu får du fokus med tummen (knappen till vänster på högersidan) och exponeringen med avtryckaren.

Mvh Martin
Coolt!

Tack! (och tack till alla som förklarade)

Petter ...
 

AFJ

Aktiv medlem
Exponeringsbias: +3 steg
Inte undra på att bilden blir kraftigt överexponerad. 3 hela steg är MYCKET!

När du fotar fåglar så upptar ju normalt sett fågeln bara en lilten del av bildytan. Om du kör med evaluerande ljusmätning (default tror jag) så behöver du nog inte använda exp komp beroende på fågelns färg. Möjligen kan du behöva exponeringskompensera generellt för omgivnningen, t ex om du fotar i snö. Dessutom, om du trots allt vill kompensera för själva huvudmotivet och detta är en svart fågel som i detta fall borde du väl använda negativ kompensation? Eller kanske är fågeln mer vit? Nåväl, om den är svartvit så känns det vanskligt att lägga komp...

Jag tror du får bättre resultat om du litar på kamerans ljusmätning. Om du dessutom fotar i RAW så kan du justera exponeringen i bildbehandlingen.

Om du trots allt vill exp kompa vid fototillfället så gör det i mindre steg, 1/3, 2/3 osv.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Tack för tipsen, ska prova allt så fort vädret tillåter! Bifogade ett exempel här under, den är inte bearbetad på något vis, såhär såg den ut direkt från kameran. Lite överdriven då men så ni förstår ungefär hur bilderna blir ibland.

Kamera: Canon EOS 550D
Bländartal: F/5.6
Exponeringstid: 1/200 sek
ISO-hastighet: ISO-400
Exponeringsbias: +3 steg
Brännvidd: 300mm
Blixt: Ingen blixt
Det är lite för lång tid och onödigt mycket exponeringskompensation tycker jag. Sen har AF väldigt svårt att jobba i starkt motljus och mot reflekterande ytor och i det här fallet har du råkat ut för både och verkar det som. Detta tillsammans med den ljusöverstrålning som finns runt fågeln så är det nog i stort sett hopplöst att få en skarp bild i 100% förstoring.
 

TiLi

Medlem
Tanken med den bilden var att den är ju överdriven, det visste jag när jag tog den. Jag överdrev för att man enklare skulle se vad som sker med mina bilder. Jag har aldrig räknat med att få kanonbilder i 100% =) Men det var många bra tips som kom in i alla fall så tackar så mycket för det! Har mycket att testa nu, sen får man ju finjustera lite med tiden. Men hoppas att jag hittat nåt som kan funka nu till våren när det är lite högsäsong!

Såg att någon prata om fokusen också, som jag sa tidigare ser inte någon del i bilden alls vara i fokus. Visst jag hade kanske lite för långsam slutartid, men samtidigt med stativ. Tog på en fågel som satt stilla också men även där verkade ingen del av bilden vara i fokus direkt. Men det har väl med ljuset att göra, solen stog rätt högt och det är möjligt att det blev lite av motljus där. Tyvärr kan vi inte bestämma vart vi vill ha fåglarna. =P
 
ANNONS