Annons

Inställningar i Lightroom för export av bild

Produkter
(logga in för att koppla)

fotodiggaren

Aktiv medlem
Ok, då förstår jag, det var sidopanelen :) Ja där har man ju också info...

Nu har jag bara en fråga till... Om man skriver in antal pixel på t ex långsidan under export, väljer då LR rätt antal pixel på kortsidan automatiskt? Om det inte gör det, hur vet man då hur många pixel den sidan ska ha? Så att inte bilden blir annorlunda än orginalet...
 

stefohl

Aktiv medlem
Vad betyder det här, hur gör man en profilering i LR: När din skärm är kalibrerad måste program som Photoshop och Lightroom få veta hur din skärm visar färgerna. Det gör du genom en profilering, en uppmätning av skärmens färger som sedan skapar en profil som programmet läser in. På en skärm som inte kan kalibreras är detta det enda moment som genomförs.

Jag sitter med en laptop och eftersom jag är nöjd med färgerna så har jag inte brytt mig. En laptop kan man väl inte kalibrera heller? Kanske i framtiden att jag sätter mig in i detta när det är dags att skaffa ny dator.

Jag vet att många använder Blurb men jag har läst att bilderna blir mörka och eftersom jag vill ha ljusa briljanta bilder så är det nog inte något jag provar...
Vad du gör, eller snarare vad ditt kalibreringsprogram gör, när du profilerar den är att skicka upp ett antal färger på skärmen. Dessa färger mäts upp av en kalibrator. Efter det att alla färger mätts upp skapar programmet en profil, en beskrivning av hur din skärm fungerar, som färghanterade program kan använda. Du behöver alltså inte göra något i LR för att programmet ska förstå hur din skärm fungerar. Den informationen plockar programmet upp från din skärmprofil.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ok, då förstår jag, det var sidopanelen :) Ja där har man ju också info...

Nu har jag bara en fråga till... Om man skriver in antal pixel på t ex långsidan under export, väljer då LR rätt antal pixel på kortsidan automatiskt? Om det inte gör det, hur vet man då hur många pixel den sidan ska ha? Så att inte bilden blir annorlunda än orginalet...
Personligen begriper jag inte alls varför .an vill se metadata. Det tillför ingenting.
De exporterade bilderna kommer ju aldrig tillbaka rill LR. När de har gjort sitt så slängs dem.

Den andra frågan är enkel. Det finns en ruta du bockar i som heter ngt i stil med, bibehåll sidförhållande.
Sen skriver du bara i pixelantal på en axel.
Klart!
Skriver du i pixelantal på båda axlarna så rubbar du manuellt sidförhållandena.
 

fotodiggaren

Aktiv medlem
Personligen begriper jag inte alls varför .an vill se metadata. Det tillför ingenting.
.
Jag gillar att se inställningarna när jag tittar på bilden, för att t ex se skärpdjup och hur ljuset blev med olika ljusmätningar. Helt enkelt lära mig av mina bilder.
Jag har nu testat att inte skriva in nåt i den ena rutan och det funkade.
Så nu var det problemet löst :)

Tack alla för hjälpen.
 
ANNONS