Annons

CANON 35-105mm "Made in Japan"...Fejk?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på er!
För väldigt många år sen köpte min moder två objektiv till mig som present. Jag har nu tänkt sälja dem, men har alltid funderat på om de kanske är fejk, då det står "Made in Japan" på själva lensen? Vill ju inte sälja nått som inte är äkta canon product. Vet inte hur jag annars ska ta reda på detta så jag frågar er, vet inte heller om det är är rätt forum. Allt gott!
 
Är du säker? På mitt 18-55 står det bara CANON INC. 58 mm. På den jag förmodar kan vara fejk står det "CANON LENS MADE IN JAPAN, Canon Zoom Lens EF blabla." Känns konstigt att utesluta "Canon INC" och lägga till "Made in Japan"

Står inte Made in Japan någonstans på mitt 18-55 som jag VET är äkta canon produkt, eller så står det på undersidan eller något.
 

phool

Aktiv medlem
Canon är ett Japanskt märke, ditt objektiv är äkta, att en produkt som är Japanskt och är gjord i Japan är inte en självklarhet, Nikon är också ett Japanskt märke, men mycket av deras produkter är "Made in Thailand". Gör det produkten till en falsk Nikon? Nej, absolut inte.
 

fog

Aktiv medlem
Tack för svaren hörrni! Lika bra att kolla upp det så att man inte säljer vidare nått trams.
Du kan vara rätt lugn när det kommer till objektiv. Så vitt jag vet så finns det väldigt få piratkopior, av ett par enkla anledningar: Det är dyrt och komplicerat att tillverka objektiv, dvs inte direkt attraktivt område för kopiering.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Dessutom skulle man ju som lurendrejare inte välja att göra en falsk kopia av en billigare standardzoom med f/4-5,6. Det skulle finnas mycket mer pengar i att kopiera en L glugg. Tyvärr tror jag objektivet betingar ett lågt pris - kanske i överkant 3-400:- då det är en av Canons enklare modeller och zoomomfånget är inte så roligt på en av Canons enklare modeller då det inte blur så allround p g a beskärningen av bilden med en APS-C crop kamera.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om det inte står Made in Japan på ditt 18-55 mm så kan det bero på att det faktiskt inte är det. Canons allra billigaste och enklaste objektiv sätts ibland ihop i andra länder än själva Japan.
 
ANNONS