Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta mina bilder ut ur landet

Produkter
(logga in för att koppla)
I början av året ska jag åka utomlands med min skola till ett krigsdrabbat område, här hoppas jag kunna ta många kort. Men hur ska jag kunna ta dem igenom tullen när jag ska hem? Dessa foton kanske ses som regeringen som kritiserande. Jag vet inte en om jag ens kommer ha tillgång till dator, annars är ju de självklara alternativet att ladda upp dem där. Men om jag inte har tillgång till datorn, måste jag då posta hem minneskortet (dålig pålitlighet på posten där) eller kan jag gömma det i min packning eller liknande?

Tack!
 

Newnoise

Aktiv medlem
I början av året ska jag åka utomlands med min skola till ett krigsdrabbat område, här hoppas jag kunna ta många kort. Men hur ska jag kunna ta dem igenom tullen när jag ska hem? Dessa foton kanske ses som regeringen som kritiserande. Jag vet inte en om jag ens kommer ha tillgång till dator, annars är ju de självklara alternativet att ladda upp dem där. Men om jag inte har tillgång till datorn, måste jag då posta hem minneskortet (dålig pålitlighet på posten där) eller kan jag gömma det i min packning eller liknande?

Tack!
Vad är det för land? Riskerar du mer än att dom tar korten?

Sätt i ett par tomma kort i kameran när du åker hem för att vara säker :). "Göm" dom andra korten i handbagaget.

Jag har ingen erfarenhet av detta, så se detta bara som ett förslag...
 

eskil23

Aktiv medlem
Ett SD-kort borde gå ganska lätt att gömma i t.ex. en sko eller i plånboken. Ett CF-kort är ju lite större.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Du får väl svälja dom i värsta fall. :) Sandisk ska ju vara vattentäta, frågan är om dom pallar lite magsyra?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
I början av året ska jag åka utomlands med min skola till ett krigsdrabbat område, här hoppas jag kunna ta många kort. Men hur ska jag kunna ta dem igenom tullen när jag ska hem? Dessa foton kanske ses som regeringen som kritiserande. Jag vet inte en om jag ens kommer ha tillgång till dator, annars är ju de självklara alternativet att ladda upp dem där. Men om jag inte har tillgång till datorn, måste jag då posta hem minneskortet (dålig pålitlighet på posten där) eller kan jag gömma det i min packning eller liknande?

Tack!
Om det är känsligt kommer ni säkert att ha politiska överrockar som också kontrollerar vad ni fotar.
Precis som i Nord Korea eller gamla Sovjet. OM det är så känsligt som du tror skall du nog mest vara försiktig med vad du fotograferar. Risken finns ju alltid att bli anklagad för spioneri.
Har du väl tagit bilderna är du nog ganska säker.
 

AFJ

Aktiv medlem
Vore intressant att veta vilken skola som skickar sina barn till ett krigsdrabbat område där minneskort riskerar att konfiskeras i tullen!?!

Det borde ju också innebära att samtliga mobiltelefoner som eleverna har med sig riskerar att beslagtas. Finns det ett sådant land som UD "tillåter" resor till?
 

eskil23

Aktiv medlem
Vore intressant att veta vilken skola som skickar sina barn till ett krigsdrabbat område där minneskort riskerar att konfiskeras i tullen!?!
De flesta universitet har så kallade "Minor Field Studies" i utvecklingsländer. En del av dem är i så kallade "krisdrabbade områden" eftersom behovet av hjälp med infrastruktur med mera är som störst där.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Stor skillnad på krisdrabbade och krigsdrabbade områden enligt mitt sätt att se på saken.

Kris kan ju vara många saker medan krig för mig ofta innebär beväpnade människor som kan få för sig ungefär vad som helst.
 

iSolen.se

Guest
I början av året ska jag åka utomlands med min skola till ett krigsdrabbat område, här hoppas jag kunna ta många kort. Men hur ska jag kunna ta dem igenom tullen när jag ska hem? Dessa foton kanske ses som regeringen som kritiserande. Jag vet inte en om jag ens kommer ha tillgång till dator, annars är ju de självklara alternativet att ladda upp dem där. Men om jag inte har tillgång till datorn, måste jag då posta hem minneskortet (dålig pålitlighet på posten där) eller kan jag gömma det i min packning eller liknande?

Tack!
Bränn några DVD på ett internetcafe och posta, ta med i handbagage samt i incheckat bagage. Låg kostnad och låg risk.
 

reboot81

Aktiv medlem
För att ge ett bra svar på frågan behöver man nog veta vilken teknik du använder.
Vilken kamera & minneskort? Hur mycket bilder?

Själv hade jag satsat på en kompetent kompakt vid sidan av en systemkamera för de tillfällen där man inte vill dra till sig uppmärksamhet. Samt microSD-minneskort. Dessa är irriterande små och kan gömmas, postas osv.
 

AFJ

Aktiv medlem
De flesta universitet har så kallade "Minor Field Studies" i utvecklingsländer. En del av dem är i så kallade "krisdrabbade områden" eftersom behovet av hjälp med infrastruktur med mera är som störst där.
Kan jag mycket väl tänka mig - men för mig låter det som en extrem diktatur om minneskort till kameror riskerar att beslagtagas i tullen. Jag skulle bli förvånad om den skola anordnar studieresa till ett sådant land.

Därav min nyfikenhet på land och skola!

Men trådskaparen tycks ju ha förlorat intresse för ämnet...
 

afe

Aktiv medlem
Raderat OT om trådskaparena motiv. Ni som fått inlägg raderade är gamla i gemet och vet mycket väl vad som gäller. Skärpning, tack!

/Mod
 
Tack för vissa seriösa kommentarer, ni andra slösade er tid. Jag tappade förövrigt inte intresset, dels har jag varit sjuk dels är jag ny här och inte så aktiv.

Om resan: Jag ska till Palestina och nu med tanke på att Sverige har godkänt de som stat så tror jag inte att vi är välkomna. När det kommer till säkerhet så är detta inget jag blir tvingad till såklart, det är en risk jag väljer. Jag ska dessutom inte till Gaza.

Brukar de kolla om man lägger minneskortet i plånboken, syns det på röntgen? Kan man lägga dem i skorna eller något. Jag kommer inte vara ensam om att ha med mig kameran då det är flera fotointresserade, frågan är bara om de blir mer misstänksamma av det. Själv har jag en Canon EOS 100D så den behöver inte ta så stor uppmärksamhet.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Kameran tar SD, och du kan utan problem använda micro-SD med adapter. De är som sagt irriterande små och mycket lätta att gömma.

Ett knep som jag har använt för samma ändamål är att ha korten i två fack i väskan, ett för oanvända kort och ett för använda, tydligt märkta. Facket med använda kort innehåller turistbilder och annat, och de "oanvända" är alla nyformaterade.

Bland de oanvända ligger nyformaterade kort med bilder, diskret märkta, som jag återställer när jag kommer hem.

Det är självklart inte helt säkert, men det syns i alla fall inte några bilder om man bara stoppar in korten och tittar på dem.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tack för vissa seriösa kommentarer, ni andra slösade er tid. Jag tappade förövrigt inte intresset, dels har jag varit sjuk dels är jag ny här och inte så aktiv.

Om resan: Jag ska till Palestina och nu med tanke på att Sverige har godkänt de som stat så tror jag inte att vi är välkomna. När det kommer till säkerhet så är detta inget jag blir tvingad till såklart, det är en risk jag väljer. Jag ska dessutom inte till Gaza.

Brukar de kolla om man lägger minneskortet i plånboken, syns det på röntgen? Kan man lägga dem i skorna eller något. Jag kommer inte vara ensam om att ha med mig kameran då det är flera fotointresserade, frågan är bara om de blir mer misstänksamma av det. Själv har jag en Canon EOS 100D så den behöver inte ta så stor uppmärksamhet.
Israelisk flygplatskontroll är vad jag vet hårda. Den som missar testväskor i röntgen får se sig om efter ett nytt jobb. Minneskort syns i skor som röntgas. Även kondomer syns, så att du har något att jämföra med. Nu är inte minneskort förbjudna föremål för flygtrafik, men upptäcks ett minneskort i en sko väcker det nog frågor. Har du några exempel på att israelisk säkerhetspersonal på flygplats plockar minneskort, datorer osv?
 
Israelisk flygplatskontroll är vad jag vet hårda. Den som missar testväskor i röntgen får se sig om efter ett nytt jobb. Minneskort syns i skor som röntgas. Även kondomer syns, så att du har något att jämföra med. Nu är inte minneskort förbjudna föremål för flygtrafik. Har du några exempel på att israelisk säkerhetspersonal på flygplats plockar minneskort, datorer osv?
Jag kommer spendera mycket tid vid muren och förhoppningsvis kommer jag ta bra bilder som nog inte kommer vara så önskvärda. Jag tänkte ta med mig dubbla minneskort, ett med "vanliga" bilder som jag kan ha i kameran, frågan är bara vart det andra ska vara. Handbagaget, i mina kläder eller det vanliga bagaget osv
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
De ska ligga tillsammans med övriga minneskort, inte på någon annorlunda plats. Man ser dem alltid vid röntgen. Kameraväskan är nog bästa platsen.

Jag har som sagt fack för oanvända kort och fack för använda, där de oanvända alla är nyformaterade. En del av de nyformaterade korten innehåller bilder som jag inte vill visa för myndigheterna.
 
ANNONS