Annons

Nikon D5300- Störande autofokus-ljud vid filmning.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nyligen köpt en Nikon D5300, tanken med kameran är framförallt att filma. Bilden blir superbra, men autofokusen är otroligt högljudd. Även när jag försöker ställa in fokusen manuellt så hörs ett surrande ljud.

Nu undrar jag hur man åtgärdar detta på bästa sätt. Behöver jag skaffa en viss typ av mikrofon och koppla i, eller finns det något objektiv som tar bort ljudet?

Tacksam för svar!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en Nikon D5300, tanken med kameran är framförallt att filma. Bilden blir superbra, men autofokusen är otroligt högljudd. Även när jag försöker ställa in fokusen manuellt så hörs ett surrande ljud.

Nu undrar jag hur man åtgärdar detta på bästa sätt. Behöver jag skaffa en viss typ av mikrofon och koppla i, eller finns det något objektiv som tar bort ljudet?

Tacksam för svar!
Ha mikrofonerna så nära ljudkällan som möjligt, t.ex. låt en assistent hålla dem på en bom precis utanför bild. Det finns även mikrofoner med riktverkan som kanske skulle kunna hjälpa en del men fortfarande gäller då att det är bra att hålla mikrofonen nära ljudkällan och utan någon stel förbindelse till kameran som kan leda ljus. En annan lösning för att komma nära skulle kunna vara att sätta en mygga på den som talar.

Borde väl inte surra när du ställer fokus manuellt, är du säker på att det inte är skakningsreduceringen som låter. Stäng i så fall av den och kör med ett rejält stativ och bra videohuvud istället.
 

Andyah

Aktiv medlem
Glöm allt vad auto heter på systemkamera för att filma. det jagar för mkt osv. Men surrandet i manuellt? vad är det för objektiv du har?
 

KasparRivera

Ny medlem
Köpte du kameran för att spela in film så är en mikrofon ett måste, Røde videomic go eller den dyrare vidieomic pro är bra alternativ. Sedan ska du använda manuell fokus samt inställningar när du spelar in. Surrandet vid manuell fokusering vet jag dock inte vad det är...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Bra ljud kräver att du spelar in ljudet separat. Desto finare inspelningsgrejer desto bättre ljud.
Ofta ser man att en billigare Zoom(en tillverkare) rekommenderas. Vet inte hur bra de är i förhållande till andra.
Spenderar man lite mer så finns det flera märken, Zoom Sony o Tascam.

Sen synkar du videoklippen automatiskt via ljudet i redigeringen.
Jag har en Röde Videomic som jag kan sälja men det är monoljud och det tror jag inte att du vill ha. Effekten av kamerans ljud kommer nog minska. Men Så länge som du monterar separat mick på kameran så kommer troligtvis problemet att kvarstå.

Ett annat problem som inte är upptaget än i tråden är att kameror komprimerar sönder ljudet. Så därför är en separat ljudinspelare bättre.
 
ANNONS