Annons

slitage vid filmning ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Hej!
Vid fotografering så kommer man upp till en viss nivå av exponeringar innan sensorn går åt skogen.
Hur ser det ut med filminspelning, hur länge kan jag filma innan linsen bräns och vad motsvarar det i exponeringar ?
Sitter själv med en Nikon D7000 och kan inte mycket om filmning utan håller på med foto.
 

afe

Aktiv medlem
Det är den mekaniska slutaren som slits vid stillbildsfotografering - inte sensorn. När du filmar med kameran används inte den mekaniska slutaren.
 

eskil23

Aktiv medlem
Det är den mekaniska slutaren som slits vid stillbildsfotografering - inte sensorn. När du filmar med kameran används inte den mekaniska slutaren.
Nja, slutaren måste ju öppna förstås, annars blir det ingen film. En filmsnutt kräver alltså en slutarrörelse, dvs lika mycket som en stillbild.
 

iSolen.se

Guest
Hej!
Vid fotografering så kommer man upp till en viss nivå av exponeringar innan sensorn går åt skogen.
Hur ser det ut med filminspelning, hur länge kan jag filma innan linsen bräns och vad motsvarar det i exponeringar ?
Sitter själv med en Nikon D7000 och kan inte mycket om filmning utan håller på med foto.
En filmsnutt sliter lika mycket som en bild.

Du kan alltså börja oroa dig om 150 000 filmsnuttar om du enbart filmar.
 

Kingkong1

Aktiv medlem
Ok tack för info.

Så om jag förstår rätt så 1 filminspelning motsvarar 1 bild. Oavsett hur lång inspelningen är ?
Det är från slutaren öppnar sig tills den stängs ner.
 
ANNONS