Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny dator och ny skärm som inte fungerar tillsammans!

Produkter
(logga in för att koppla)

ldn99

Aktiv medlem
Precis vad jag var rädd för. Du är alltså helt säker på att det inte går? Det står ju uppenbarligen tydligt. Jag laddade hem senaste programvaran Colour Edge, och installerade, använde aldrig cd-n som kom med. Är det vara en DisplayPort som funkar då?
CS 270 klara full upplösning på DVI-D Dual link, så förmodligen fungerar det med en kabel med HDMI för datorn och DVI-D Dual link för skärmen. Obs att det måste vara dual link.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Ja, Eizo själva säger ju det. Och det är en väldigt vanlig begränsning på HDMI för datorskärmar. Varför tillverkarna väljer att sätta dit en HDMI-port som inte fungerar fullt ut är för mig en gåta, HDMI i sig har ju klarat av upplösningen sen HDMI 1.3 lanserades för över 10 år sedan.

Enligt manualen så fungerar 2560x1440@30Hz via HDMI, men 30Hz är verkligen inte roligt att använda.

DisplayPort eller Dual-Link DVI. Men DVI är väl rätt sällsynt på bärbara datorer, p.g.a. storleken på kontakten. Jag kollade på prisjakt om det fanns några datorer med DVI, och DVI fanns inte ens med som ett val att filtera på. Så DisplayPort är det som gäller.
Det här är de portar som finns:

1 HDMI
1 kombinerat för hörlurar/mikrofon
1 USB 2.0
2 USB 3.0
1 RJ-45
 

perost

Aktiv medlem
CS 270 klara full upplösning på DVI-D Dual link, så förmodligen fungerar det med en kabel med HDMI för datorn och DVI-D Dual link för skärmen. Obs att det måste vara dual link.
Problemet med det är att det måste vara dual link. HDMI och DVI använder samma sorts signalprotokoll, men HDMI är normalt single link (men kan ha högre frekvens än DVI). Så man kan använda en enkel passiv adapter för att gå från HDMI till DVI, men då är max 1920x1200@60Hz. För att gå från HDMI till DVI-DL så krävs en aktiv signalomvandlare, och jag känner inte till någon sådan adapter.
 

Mrs C

Aktiv medlem
CS 270 klara full upplösning på DVI-D Dual link, så förmodligen fungerar det med en kabel med HDMI för datorn och DVI-D Dual link för skärmen. Obs att det måste vara dual link.
De valbara kablar som visas i instruktionsboken är förutom till stationär dator, HDMI (HH200HS), spelar kanske inte roll med beteckningar, men skriver ut ändå, DisplayPort Mini, vilket jag ju inte har uttag för på datorn, och sist DisplayPort (PP200). Den kabeln finns inte med, och jag antar att den heller inte passar på datorn.
 

skalman-63

Aktiv medlem
Kan det funka med en sådan?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/displayport/displayport-till-hdmi/aktiv-adapter-displayport-till-hdmi-4k-p69367


Problemet med det är att det måste vara dual link. HDMI och DVI använder samma sorts signalprotokoll, men HDMI är normalt single link (men kan ha högre frekvens än DVI). Så man kan använda en enkel passiv adapter för att gå från HDMI till DVI, men då är max 1920x1200@60Hz. För att gå från HDMI till DVI-DL så krävs en aktiv signalomvandlare, och jag känner inte till någon sådan adapter.
 

ldn99

Aktiv medlem
Problemet med det är att det måste vara dual link. HDMI och DVI använder samma sorts signalprotokoll, men HDMI är normalt single link (men kan ha högre frekvens än DVI). Så man kan använda en enkel passiv adapter för att gå från HDMI till DVI, men då är max 1920x1200@60Hz. För att gå från HDMI till DVI-DL så krävs en aktiv signalomvandlare, och jag känner inte till någon sådan adapter.
Eftersom jag från min HP Pavillion kan köra HDMI 2560*1440 så borde det även fungera från Christinas.
 

ldn99

Aktiv medlem
För övrigt tycker jag det är skandalöst av Eizo att sälja en skärm där det står att den har HDMI ingång och inte påpeka att den inte fungerar med normal upplösning! Står inget om detta någonstans i specifikation eller broschyr.

Leverantören borde ta tillbaka skärmen och betala ett skadestånd för besväret han orsakat.

Stefan Ohlsson, om du läser detta hoppas jag du i fortsättningen påpekar sådana här
absurditeter!
 

Mrs C

Aktiv medlem
Tyvärr verkar det som perost skriver inte finnas någon omvandlare HDMI DVI dual link.
Nej, ok. Jag får helt enkelt ringa och kolla i morrn, men säljaren till Eizoskärmen sa, när jag läste upp vilka portar som finns till datorn, att då får man använda HDMI, men såklart kan han ha tagit fel, men ändå önskar jag antyder på nåt sätt ska funka, såklart.
Stort tack till alla som försökt hjälpa mig, det uppskattar jag mycket!
 

stefohl

Aktiv medlem
För övrigt tycker jag det är skandalöst av Eizo att sälja en skärm där det står att den har HDMI ingång och inte påpeka att den inte fungerar med normal upplösning! Står inget om detta någonstans i specifikation eller broschyr.

Leverantören borde ta tillbaka skärmen och betala ett skadestånd för besväret han orsakat.

Stefan Ohlsson, om du läser detta hoppas jag du i fortsättningen påpekar sådana här
absurditeter!
Jo, det skulle jag gärna göra. Problemet är väl just att om man har en dator med DisplayPort, så ansluter man självklart via denna. Men jag får försöka komma ihåg att testa de olika anslutningarna.
 

iSolen.se

Guest
För övrigt tycker jag det är skandalöst av Eizo att sälja en skärm där det står att den har HDMI ingång och inte påpeka att den inte fungerar med normal upplösning! Står inget om detta någonstans i specifikation eller broschyr.

Leverantören borde ta tillbaka skärmen och betala ett skadestånd för besväret han orsakat.

Stefan Ohlsson, om du läser detta hoppas jag du i fortsättningen påpekar sådana här
absurditeter!
1) Det är väl normalt att skärmar inte stöjder denna upplösning vid 60Hz 2) Påpekar, jo det gör de...i listan på stödda upplösningar finns denna upplösning inte med. 3) Jag skulle gå på laptopsäljaren, ingen displayport???

Det är helt ok att returnera skärmen, han har ju köpt den online men jag skulle skickat tillbaka laptoppen. Det ger fler möjligheter att få en bra kombo dator-skärm.

Jag har idag anslutit en gammal laptop till en storbildstv. Tack och lov hade laptoppen displayport för jag vet att med HDMI kan det bli strul, förra gången med ljudet.
 

perost

Aktiv medlem
Jag har idag anslutit en gammal laptop till en storbildstv. Tack och lov hade laptoppen displayport för jag vet att med HDMI kan det bli strul, förra gången med ljudet.
När det gäller TV så är det snarare tvärtom, där är det oftast HDMI som är det enda som gäller. Av de 2055 TV-modeller som prisjakt listar så är det t.ex. endast 6 st. som ens har en DP-ingång, så DP är något som knappt existerar i TV-världen.

Fördelen med DP är dock att det faktiskt finns DP till HDMI 2.0-adaptrar, och som inte ens är överdrivet dyra. Och DP kan ju som sagt generera en HDMI/DVI-signal som klarar upp till 1920x1200@60Hz. Så får man bara ha en skärmanslutning på sin laptop så är DP det klart mest flexibla.
 

EJM68

Aktiv medlem
TS har haft otur med sitt val av Laptop. Varken DP eller USB 3.1. Hade den haft USB 3.1 borde hon kunnat använda DP over USB 3.1.
 

martinot

Aktiv medlem
1) Det är väl normalt att skärmar inte stöjder denna upplösning vid 60Hz 2) Påpekar, jo det gör de...i listan på stödda upplösningar finns denna upplösning inte med. 3) Jag skulle gå på laptopsäljaren, ingen displayport???

Det är helt ok att returnera skärmen, han har ju köpt den online men jag skulle skickat tillbaka laptoppen. Det ger fler möjligheter att få en bra kombo dator-skärm.

Jag har idag anslutit en gammal laptop till en storbildstv. Tack och lov hade laptoppen displayport för jag vet att med HDMI kan det bli strul, förra gången med ljudet.
Min erfarenhet är precis tvärt om. Normalt har ljud fungerat perfekt med just HDMI (inklusive flerkanaligt 7.1), medans DP oftare strulat med ljudet.

Gällande bild så brukar dock DP fungera bättre med professionella skärmar - så skulle rekommendera en dator med det i första hand.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
När det gäller TV så är det snarare tvärtom, där är det oftast HDMI som är det enda som gäller. Av de 2055 TV-modeller som prisjakt listar så är det t.ex. endast 6 st. som ens har en DP-ingång, så DP är något som knappt existerar i TV-världen.

Fördelen med DP är dock att det faktiskt finns DP till HDMI 2.0-adaptrar, och som inte ens är överdrivet dyra. Och DP kan ju som sagt generera en HDMI/DVI-signal som klarar upp till 1920x1200@60Hz. Så får man bara ha en skärmanslutning på sin laptop så är DP det klart mest flexibla.
Jag var otydlig. Jag körde DP-HDMI och det gick bra. Andra laptoppar har haft problem tex för USB-HDMI.

Samma tv/skärm har funkat mot en laptop men inte en annan med samma kabel. Laptoppar med DP har alltid funkat.

Jag drog då slutsatsen att problemet var i laptopänden och det kan undvikas genom DP.
 

perost

Aktiv medlem
Finns ju externa grafikkort som skulle lösa problemet om inget annat fungerar:

https://www.dustinhome.se/product/5010824095/4k-usb-video-card-usb-30---displayport?ssel=false&LGWCODE=5010824095;89813;5443&gclid=CJ7zrbj_488CFYIxcgod6X0F5Q

Edit: om någon skulle gå på en sån här lösning så dubbelkolla att den kan leverera rätt upplösning i rätt frekvens.
Frågan är om ett sånt externt grafikkort skulle lösa det ursprungliga problemet, d.v.s. att skärmen inte går att kalibrera. Det brukar ju vanligtvis inte vara mycket till grafikkort som sitter i en sån där pryl, och enligt recensioner på Amazon så har den t.ex. ingen hårdvaruacceleration alls. Men den ska i alla fall kunna leverera 2560x1440@60Hz, även om jag som sagt är lite tveksam till vilken användarupplevelse den kan leverera.
 
ANNONS