Annons

Nån som kan InDesign??

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Jag skulle behöva hjälp med hur jag kan göra etiketter enkelt i InDesign.
Jag vill tex ha en etikett på ett helt A4.
Etiketten ska var 5,7x3,8 på ett ungefär. Går att ändra några mm hit eller dit om det är ett dumt mått?
Jag vill ha en bild (logga) på etiketten & sen namnet på varan som lappen ska sitta på.

Någon som vet hur jag skulle få till det?

Mvh Emma
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Du kan ange exakt de mått du önskar när du skapar ett nytt dokument.

Sedan är det bara att lägga in text med textverktyget och montera loggan.
 

Melmis

Aktiv medlem
Du kan ange exakt de mått du önskar när du skapar ett nytt dokument.

Sedan är det bara att lägga in text med textverktyget och montera loggan.

Men om jag vill göra hela pappret fullt med lika etiketter? Gör jag det där?
Jag skulle vilja att det låg en logga på varje, men det ska vara enkelt att ändra den texten som ska vara på.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Men om jag vill göra hela pappret fullt med lika etiketter? Gör jag det där?
Jag skulle vilja att det låg en logga på varje, men det ska vara enkelt att ändra den texten som ska vara på.
Det går. Då skapar du ett större dokument, t ex A4, och skapar sedan en ruta i ett hörn med den storlek du önskar där du gör klart en etikett.

Sen markerar du etiketten och väjer kopiera. Sedan går du in under "Redigera" och väljer "stega och upprepa". Med den funktionen kan du klistra in upprepat med ett bestämt avstånd.

Sist jag gjorde det behövde man först köra det i ett led, ex. nedåt. Sedan tar man hela den raden som skapats och kopierar. Sen kan man upprepa den stegvis åt höger.
 

mombasa

Aktiv medlem
Tips.
Skapa ett dokument m i den storlek du önskar. Gör originalet. Var noggrann med bildupplösningen. Gör bilden så stor som du vill ha den i Indesign. Montera. Kopiera allt ihop. Skapa ett nytt dokument, tex en A4 och spara i samman mapp som det tidigare. Detta för att InD ska kunna uppdatera bildlänken. Klistra in och fortsätt enligt Frodebergs recept.
 

mombasa

Aktiv medlem
Tips.
Skapa ett dokument m i den storlek du önskar. Gör originalet. Var noggrann med bildupplösningen. Gör bilden så stor som du vill ha den i Indesign. Montera. Kopiera allt ihop. Skapa ett nytt dokument, tex en A4 och spara i samman mapp som det tidigare. Detta för att InD ska kunna uppdatera bildlänken. Klistra in och fortsätt enligt Frodebergs recept.
, jag kan inDesign. Undervisat i prof´grammet i 15år. Du är välkommen med frågor vad det vara månde.
 

ldn99

Aktiv medlem
Tips.
Skapa ett dokument m i den storlek du önskar. Gör originalet. Var noggrann med bildupplösningen. Gör bilden så stor som du vill ha den i Indesign. Montera. Kopiera allt ihop. Skapa ett nytt dokument, tex en A4 och spara i samman mapp som det tidigare. Detta för att InD ska kunna uppdatera bildlänken. Klistra in och fortsätt enligt Frodebergs recept.
Går det inte att skriva ut flera dokument på samma sida? I Microsoft Publisher är det bara att skapa dokumentet i den storlek du vill och sedan skriv ut lämpligt antal på en A4.
 

Bilagor

mombasa

Aktiv medlem
Hej
Jodå visst går det. Du gör alltså så många etiketter som får plats på ett A4 som är själva dokumentet. Jag förstår att mitt tips kanske var lite förvillande. När du gör din första etikett (enligt mitt tips) så gör du dokumentet i den storlek du vill ha på själva etiketten. Poängen med det är egentligen bara att det är enklare att bygga upp layouten, man ser lite bättre vad man gör helt enkelt. Men man kan såklart rita en etikett uppe i ett hörn på ett mycket större dokument som en A4 och sedan duplicera. Gör du så bör du markera allt när du är klar och sedan gruppera det ( objekt-gruppera) Då hänger alla delarna med när du sedan duplicerar. Vill du arbeta med hjälp av mus håller du ner alt-tangent och drar. Har du då smarta stödlinjer aktiverade (Visa-smarta stödlinjer) så går det ganska snabbt att även på det sättet fylla en A4.
Jag påminner om att eventuell bild ska monteras in i dokumentet. Ctrl+D. Om bilden ligger i samma mapp som du skapar dokumentet i har InD inga problem med att uppdatera länken.
Lycka till
Gunnar S
 

ldn99

Aktiv medlem
Hej
Jodå visst går det. Du gör alltså så många etiketter som får plats på ett A4 som är själva dokumentet. Jag förstår att mitt tips kanske var lite förvillande. När du gör din första etikett (enligt mitt tips) så gör du dokumentet i den storlek du vill ha på själva etiketten. Poängen med det är egentligen bara att det är enklare att bygga upp layouten, man ser lite bättre vad man gör helt enkelt. Men man kan såklart rita en etikett uppe i ett hörn på ett mycket större dokument som en A4 och sedan duplicera. Gör du så bör du markera allt när du är klar och sedan gruppera det ( objekt-gruppera) Då hänger alla delarna med när du sedan duplicerar. Vill du arbeta med hjälp av mus håller du ner alt-tangent och drar. Har du då smarta stödlinjer aktiverade (Visa-smarta stödlinjer) så går det ganska snabbt att även på det sättet fylla en A4.
Jag påminner om att eventuell bild ska monteras in i dokumentet. Ctrl+D. Om bilden ligger i samma mapp som du skapar dokumentet i har InD inga problem med att uppdatera länken.
Lycka till
Gunnar S
Ditt svar tyder på att det inte går. I Publisher kan jag skapa ett dokument i den storlek jag vill ha på etiketten. Utan något klippande och klistrande väljer jag vid utskriften att skriva ut detta dokument ett antal gånger på samma A4 papper.
 

mombasa

Aktiv medlem
Ditt svar tyder på att det inte går. I Publisher kan jag skapa ett dokument i den storlek jag vill ha på etiketten. Utan något klippande och klistrande väljer jag vid utskriften att skriva ut detta dokument ett antal gånger på samma A4 papper.
Hej
Jodå det går visst, jag gör det då och då när jag behöver olika typer av etiketter. Publisher har ett antal inbyggda funktioner, däribland den du beskriver, i syfte att förenkla arbetet på exempelvis ett kontor.
InDesign är ett layoutprogram som så att säga arbetar från grunden. I princip ett forna tiders ljusbord och en välfylld verktygslåda.
 

ldn99

Aktiv medlem
Hej
Jodå det går visst, jag gör det då och då när jag behöver olika typer av etiketter. Publisher har ett antal inbyggda funktioner, däribland den du beskriver, i syfte att förenkla arbetet på exempelvis ett kontor.
InDesign är ett layoutprogram som så att säga arbetar från grunden. I princip ett forna tiders ljusbord och en välfylld verktygslåda.
Tyckte väl att det borde gå även i InDesign, men varför skrev du inte det från början, eftersom det var det TS frågade efter?
 
ANNONS