Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
...
Huruvida man ska räkna in batterigreppet (som är dyrt nog i sig; det kostar som en hyfsad halvformatskamera) är en annan fråga. Ett batterigrepp kan ju vara något som man vill ha även om man inte behöver 9 b/s.
Jag har inte tagit en enda bild i 9bps. Det var inte därför jag skaffade vertikalgreppet.
 

PMD

Aktiv medlem
Engagerade fotografer brukar ta bra bilder.
Det finns undantag. :)

Jag brukar då och då lägga in bilder i forumtrådar, som exempel på något, eller av något annat skäl. Tyvärr finns det rätt stora brister i hur man kan presentera bilder i forumet vilket jag tycker är tråkigt. Forumet ligger ju ändå på en fotowebbplats. För mig är det bekvämare och naturligare att ibland visa lite bilder i forumet än i ett undanskymt hörn av Fotosidan.
 

martinot

Aktiv medlem
Det är tradition. :)

Det är ju likadant med D810. Jag misstänker att det är en avvägning mellan förväntade behov, batteristorlek och batterikapacitet.
Exakt.

Högre spänning kräver ofta fler celler, och då blir oftast batterierna även fysiskt större (om man använder sig av samma standardiserade battericeller).

Finns redan idag de som klagar på att DSLR:er som tex. 5D -serien och D800-serien är för stora "dinosar". Med ännu större batterier så skulle de börja närma sig de renodlade Prohusen som 1DX och D5 i storlek.

För de användarna som kräver det yttersta i tex. seriebildstagning så finns just redan Pro-serier som 1DX och D5, och man kan då istället hålla ner vikt och storlek på mellanmodeller som tex. 5D och D850 som skall tilltala en mer allmän målgrupp av entusiaster (och även många yrkesfotografer).
 

martinot

Aktiv medlem
Huruvida man ska räkna in batterigreppet (som är dyrt nog i sig; det kostar som en hyfsad halvformatskamera) är en annan fråga. Ett batterigrepp kan ju vara något som man vill ha även om man inte behöver 9 b/s.
Exakt.

Finns många som vill få ett ännu stadigare och bättre grepp om kamerahuset (för att tex. matcha tunga ljusstarka telen), men som inte alltid nödvändigtvis har behov av max bps.

I fallet med Nikon D850 så är jag helt beredd att hålla med dig och Ola att det inte verkar som Nikon gjort några märkliga val med hänseende på batterivalen. Snarare tvärt om; är ju bara bra att de erbjuder dessa möjligheter, för de som så önskar, men utan att öka pris, vikt eller storlek på D850 för "oss" andra.

Tycker det är trevligt att de behållt samma batteristandard som tidigare kameror i D800, 810-serien.
 

martinot

Aktiv medlem
Tänkte Ola att du skulle göra succé om du började att sälja Nikon kameror hos Gekås ( Ullared )- då kunde du bli känd som Ola-Nikon-:)-:)
OT-varning:

Och du Bengt kan tillsammans med vapendragaren S-Å isf. bli Ola-Sony som missionerar och kränger Sony-biblar (*) på parkeringen och campingen? *LOL* 😂


* I ert fall så blir det Nya Testamentet (E-mount), och inte GT (A-mount) som gäller. ;)
 

Photocon

Aktiv medlem
OT-varning:

Och du Bengt kan tillsammans med vapendragaren S-Å isf. bli Ola-Sony som missionerar och kränger Sony-biblar (*) på parkeringen och campingen? *LOL* 😂


* I ert fall så blir det Nya Testamentet (E-mount), och inte GT (A-mount) som gäller. ;)
OT-varning, visst! Men rätt kul och småelakt med glimten i ögat och välkommet som avbrott i batteridiskussionen. Fast jag tror att vi alla har vår egen lilla katekes vad gäller kameramärken. Det är väl helt naturligt att man gärna missionerar ett smärre evangelium om en kameratyp man själv upplever som jäkligt bra.

Jag har haft många "bästa kameror" av olika märken, Speciellt under den perioden jag var yrkesverksam inom foto. Det gör att jag inte ens om jag ville skulle kunna missionera om ett kameramärke som BÄST för någon annan än mig själv. För det är ju det som gäller: Mindre bra för den ene kan vara toppenbra för en andre användaren.

Ett kort instick ang batteripolitik innan jag fortsätter med annan predikan: När jag köpte min första dslr 1999 (En Nikon D1 med "hela" 2,7 mp) köstade den 65.000:-. Den levererades UTAN batteri och laddare. Dessa viktiga tillbehör fick man tillgång till genom att erlägga 4.700:- ytterligare. OBS; Priserna inkl moms.
Ett minneskort på hela 64 Mb kostade "bara" 3.000:-.
Man fick trösta sig med att lådan som kamerahuset kom i innehöll en kamerarem också:)

Jag har "avverkat" följande kameror:

NIKON: D1/D100/DX-2/D80/D3/D200/D300/D800/D7000/D4+kompakter Coolpix i 4 varianter.

CANON: 10D/1D/1DMkII/1Ds/1DMkIII/1DsMkII/1DsMkIII/ 1DMkIV/20D/40D/50D/5D/5DMkII/5DMkIII/7D +kompakter i form av 5 st olika IXUS.

SONY: A100/A550/A900/A850/A700/A77/A7R/NEX-5/NEX-7/FF-kompakt RX1R

PENTAX: K10D samt dess syskon från Samsung med K-fattning och 3 kompakter jag glömt korrekt nr på

KODAK: DCS Pro SLR/c och DCS Pro SLR/n

SAMSUNG: NX-1 och NV-1

Därtill 3 OYMPUS av s k Pen-modell.

FUJIFILM: X-Pro 1/X-E1/X-T2

Det var de digitala kamerorna det. Lägger jag därtill alla analoga från Leica, Nikon, Pentax, Canon, Hasselblad, Bronica, Rollei och Contax så blir det förfärande många (anser jag).

Men poängen med denna "litania" som kan läsas som en mässa över tidens gång är att alla ovannämnda kameror har haft egenskaper jag verkligen älskat och haft glädje av.
Och givetvis har de haft mindre önskvärda egenskaper samtidigt. Men de mindre bra egenskaperna (för mig) har andra kolleger betraktat som tillgångar och vice versa.

Nu har jag bara behållit ett kamerahus ur Nikon D8X0-serien och ett äldre Fuji-hus samt på sistone även skaffat Fuji X-T2. Den lineupen passar mig personligen bäst.
Valde därför bort Sony som hade många excellenta egenskaper liksom Canon. Andra skulle gjort tvärtom är jag övertygad om.

Slutligen har jag haft förmånen att få prova/testa nästan alla kameror jag ville genom åren genom yrkeskontakter eller fotokompisar.

Det finns många religioner. Jag tror ingen är helt fel om den stärker utövaren i själen och empatin. Ändå har de historiskt (och i nutid) ställts mot varandra på ett aggressivt sätt

Finns många kameramärken där vilket som helst är bästa valet för någon och mindre passande för någon annan.
 

martinot

Aktiv medlem
OT-varning, visst! Men rätt kul och småelakt med glimten i ögat och välkommet som avbrott i batteridiskussionen.
Var mest en (som jag tyckte kul) replik på en liknande kommentar som Bengt själv skickade i inlägget innan till Ola (#2108).

Startar man att vara "småelak" mot andra så hoppas jag verkligen att man inte är så tunnhudad att man inte själv tål en liknade replik. 🙂

Det är väl helt naturligt att man gärna missionerar ett smärre evangelium om en kameratyp man själv upplever som jäkligt bra.
Generellt ja, men graden varierar också extremt från personlighetstyp till personlighetstyp (bara att läsa denna tråden som ett lysande exempel på det).

Detta inkluderar även en del som predikar om kamerahus och objektiv, så länge varumärket är "rätt", som de aldrig ägt eller ens själva använt seriöst.

Finns många kameramärken där vilket som helst är bästa valet för någon och mindre passande för någon annan.
Är den första att skriva under på det.

God fortsättning på nya (foto)året! 🙂
 

iSolen.se

Guest
E...

I fallet med Nikon D850 så är jag helt beredd att hålla med dig och Ola att det inte verkar som Nikon gjort några märkliga val med hänseende på batterivalen. Snarare tvärt om; är ju bara bra att de erbjuder dessa möjligheter, för de som så önskar, men utan att öka pris, vikt eller storlek på D850 för "oss" andra.

Tycker det är trevligt att de behållt samma batteristandard som tidigare kameror i D800, 810-serien.
Skönt att några i alla fall inser att det är en möjlighet Nikon erbjuder. Det är ett fritt land, man behöver inte lägga upp kulorna om man inte vill.

Dom som fotat med två eller fler kameror aktivt parallellt förstår fördelarna med ett batteri som passar i allt.

...Fast jag tror att vi alla har vår egen lilla katekes vad gäller kameramärken. ...Finns många kameramärken där vilket som helst är bästa valet för någon och mindre passande för någon annan.
Kul att du använt så många kameror.

Ibland byter man grejer och det är alltid spännande med ny teknik och det vore dumt att inte vara påläst om för och nackdelar. Tror en hel rad av skribenterna är här av just den anledningen.
 

martinot

Aktiv medlem
Skönt att några i alla fall inser att det är en möjlighet Nikon erbjuder. Det är ett fritt land, man behöver inte lägga upp kulorna om man inte vill.
Exakt. Det är ju inte heller så att många andra kameror, inte minst spegellösa, har tex. så mycket bättre batteritid (även om de har många andra fördelar).

Alla dessa kamerahus är inte heller direkt billiga, om vi nu skall fokusera på pris och kronor, oavsett om vi pratar om D850, A7RIII, A9 eller D5.

Man får helt enkelt se på totalkostnaden och vad man själv verkligen behöver.

Även om jag är grymt intresserad av att följa både D850 och A7RIII, så är de personligen för mig (för mina närvarande behov) inte aktuella till dagens prisläge.

Dock riktigt kul, även om man inte alltid själv köper direkt, när det kommer saker som verkar vara välgjorda och lyckade produkter.

Både D850 och A7RIII verkar se ut att kunna ha potentialen att räkna in sig där.

Dom som fotat med två eller fler kameror aktivt parallellt förstår fördelarna med ett batteri som passar i allt.
Är förfärligt kasst med mina Panasonickameror. Precis som mina Braun rakapparater (som många använder helt olika sladdar) så är de rätt kassa på att använda någon form av egen standard. Grymt irriterande.

Ibland byter man grejer och det är alltid spännande med ny teknik och det vore dumt att inte vara påläst om för och nackdelar. Tror en hel rad av skribenterna är här av just den anledningen.
Exakt. Dumt att vara begränsad till ett enda "tro", och att inte kunna vara öppen och hela tiden kunna överväga sina olika alternativ och möjligheter utanför ett enda varumärke.

Tror att för mycket varumärkesfanatism och religiositet kan vara negativt för alla, men framför allt så är det ju mest negativt och begränsar mest personen själv i fråga (som håller sig med den typen av slutna värderingar och på förhand gjorda val).
 

Photocon

Aktiv medlem
Kul att du använt så många kameror.

Ibland byter man grejer och det är alltid spännande med ny teknik och det vore dumt att inte vara påläst om för och nackdelar. Tror en hel rad av skribenterna är här av just den anledningen.
Jag plåtade så otroligt mycket under många år. Ren fanatism, tyckte många. Jobbade länge som pressfotograf men KUNDE inte låta bli att plåta privat också.
T o m när jag låg på sjukhus för operation hade jag med mig fotoväskan (med tillåtelse från lasarettet/landstinget).

Mycket av det privata fotograferandet blev ren terapi under ett antal svåra år. Där ingick också att prova så mycket som möjligt. Egentligen hade jag ju klarat mig utan att byta kameror så ofta (Undantag: de som blev utslitna i jobbet). Mina mest privata "terapibilder" har jag inte lagt ut här på FS.

I själva verket har jag inte lagt upp någon bild på länge. Nämner detta eftersom du i tidigare inlägg just ifrågasatte att några tråddeltagare inte publicerade sina bilder på FS. För egen del beror det på att jag inte tycker mina bilder säger så mycket längre. Har blivit väldigt självkritisk.

För att återgå till användandet av så mycket utrustning så har det för det mesta varit ett rent nöje. Därtill väldigt lärorikt. Fast egentligen är det inte kamerorna som intresserar mig mest utan objektiven.

Fast hur man än byter/provar utrustning återvänder allt oftare den gamla sanningen att även den mest perfekta kombinationen kamera/objektiv är värdelös om man inte hittar bra motiv att fotografera. Så just nu försöker jag disciplinera mig genom att kolla mitt bildarkiv. Finner så oerhört många bilder jag kunnat fånga på ett bättre sätt. Eller processat bättre. Har ju kvar rawfilerna så jag processar dem på nytt. Vidare tittar jag väldigt mycket på andras bilder.

I skrivande ögonblick, och sedan en tid tillbaks, är jag ganska minimalistisk vad gäller utrustning. Går ofta ut med bara en lätt Fujikamera med ett 35/1.4 och en normalzoom. Den större FF-kameran har fått vila av och till.

God Fortsättning på 2018!
 

Photocon

Aktiv medlem
Var mest en (som jag tyckte kul) replik på en liknande kommentar som Bengt själv skickade i inlägget innan till Ola (#2108).

Startar man att vara "småelak" mot andra så hoppas jag verkligen att man inte är så tunnhudad att man inte själv tål en liknade replik. 🙂

God fortsättning på nya (foto)året! 🙂
Visst! Jag håller med. Ibland är vi för konflikträdda och det orsakar en "humorbefrielse" som verkligen lättar upp vissa trådar.

God Fortsättning själv och må året 2018 bli välexponerat!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kravet på processorn ökar förstås om kameran ska ta hand om 9 bilder per sekund istället för 7.


Nej batterierna liknar inte ens varandra, det är en helt annan konstruktion. Det är inte bara högre spänning (10,8V), det är större kapacitet också, varje batteri räcker typ 5000 bilder.
Ja då förstår jag bättre.


Du som hållit på så länge, det låter helt otroligt att du inte har bilder online någonstans, tex flickr, instagram eller facebook.
Ja det kan man tycka. Men jag har labbat mycket med både kameror, olika konverterare inte minst och skrivare för att få till flödena. Jag tycker säkert som många andra att jag inte riktigt hunnit gå till botten med ens en bråkdel av de bilder jag har. Framförallt har jag gjort en del repro för att rädda mina färgdian som i en del fall tappar kvalitet snabbare än exv. det svartvita och det har tagit lång tid innan jag hittat hem med tekniken där. Det är dessutom väldigt tidsödande och även om jag har mycket tid nu så har jag ju en familj och det finns ju gränser för vad den står ut med av introvert fotoarbete. De vill att jag ska plåta barnbarn hellre :) och printa såna bilder så det gör jag mer nu än tidigare.

Men en del av mina resebilder från mellanöstern, Afrika och övriga Asien har jag faktiskt använt rätt flitigt i min undervisning när jag var SO-lärare på högstadiet både inom geografi, historia och religion inte minst.

De enda bilder jag har på nätet vad jag vet vet är några jag tog när jag jobbade med att utveckla Digitala Stadsmuseet. Jag har bl.a. tagit några få utgrävningsbilder från Slussen.

Jag är inte med i Facebook av rent ideologiska skäl. Det är alldeles för mycket Big Brother för mig. Kom ihåg att mina föräldrar var stalinister och de blev registrerade på 40- och 50-talen. Det var först på 60-talet som det lättade när borgerliga medelklassens ungar gjorde fadersuppror genom att gå med i någon vänsterrörelse. Det som avgjorde mitt beslut var när Facebook satte igång att bygga sociogram över folks bekantskaper. Det går ju långt över det man sysslade med i DDR i effektivitet eller andra lite halvtaffliga personbaserade övervakningsmetoder förr i tiden. En del pekar på hur Facebook kan användas för uppror och motstånd men då har man nog inte fattat att Facebook nog är det mest effektiva vapen myndigheter kan använda för att tråla in samma personer. Idag har vi demokrati i morgon möjligen något annat. Baddräkt kommer inte funka i alla väder.

Jag har också varit med i Stockholms Stads Geodatagrupp en tid och jag har sett vilka system det finns idag och hur enormt kraftfulla dessa är. Man slog en båge runt et kvarter så kunde man se allt från vilka som bor där till inkomster, skatt, eldragning, avloppsystem, befintliga borrhål m.m. name it. Ett sånt system med den typen av breda data vore en mardröm i händerna på fel folk så de kollas numera av SÄPO de som får tillgång till detta, när man fattade hur sensitiv denna typ av data är.


Jag är förbryllad över resonemanget, Nikon har släppt succéerna D800, D810 och D850 och Canon har inte lyckats få fram någon kamera som motsvarar A7Rii och D800 än nu 5 år senare. Så varför skulle detta leda till att Nikon säljer mindre, det är ju Canon som klantat sig. Det är många som nu bytt från Canon till Nikon och Sony.
Ja men det tog mycket lång tid innan man fick tillgång till hyfsat modern sensorteknik som i D850. Den har ju A7r II haft i flera år innan Nikon fick motsvarande. Redan nu finns ett antal kameror /främst 1" kompakter men även A9 som ju har nästa generations teknik i form av stackade BSI -sensorer.

Visst har Canon segat men de har möjligen trots allt täppt igen delar av DR-gapet men det jag menat är att Canon länge diversifierat sig bättre och om Nikon funkat som de gjort tidigare så hade nog D850 kommit mycket tidigare för att matcha 5s-kamerorna med deras högupplösta sensorer.
 
ANNONS