Annons

Mc-11

Produkter
(logga in för att koppla)

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Har en MC-11 med en 20mm 1.4 ART för Canon. till en A7/A7r
Då jag funderera på att leta efter ett 180mm macro så tänkte jag hur andra objektiv fungerar med MC-11
Lånade ett gammalt Canon 50 mm från en kompis. Detta focuserade ej alls. Då jag googlade och fick fram att MC-11 med gammal FW efunkade dåligt antog jag att jag hade gammal mjukvara då jag saknade kabel för tillfället.
Nu när jag lånat en kabel och kollat mjukvaran var den 1.11 vilket är senaste!!!
Någon som har erfarenhet av MC-11 och gamla objektiv och även nyare typ sigma macro 180mm
Kan man använda adaptern att programera sigma art objektiv eller behöver man en docka?
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Har sett den tabellen. Inget om sigmas macro objektiv etc. Ingen som provat andra objektiv?

Får ej heller till focusförstoring. Funkar bara om jag slår om brytaren på objektivet. Verkar inte som kameran känner att man rör focusringen vid tex DMF och M focus+knapp för focusförstoring
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om objektivet inte är listat så kan du alltså inte förvänta dig full funktionalitet, vilket du redan erfarit.

/Stefan
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Om objektivet ÄR listat så kan du inte förvänta dig full funktionalitet heller.

Det är ingen garanti att de objektiv som Sigma listar som kompatibla fungerar särskilt bra. Både jag och Sten-Åke har provat med en massa kombinationer av MC-11 och olika Sigma och Canon-objektiv. Vissa Canon fungerar mycket bättre än Sigmas "kompatibla" objektiv. De flesta funkar rätt dåligt tyvärr.

Det har blivit bättre och bättre vartefter som Sigma kommit ut med uppgraderingar, både till MC-11 och de olika objektiven. Så se till att ha både adapter och objektiven uppdaterade till senaste version.

Det skiljer också mellan olika kameror. Jag har provat med A6000, A6300 och A6500. Dock i lite olika omgångar med olika versioner pga att jag jag sålde A6300 när jag köpte A6500.

Det var stor skillnad. A6500 fungerade mycket bättre. A6000 riktigt dåligt. Samma sak med den första generationer A7 funkar riktigt dåligt, medan II är bättre (och förmodligen är A7Riii och A9 ännu bättre).

Så för att veta hur bra/dåligt ett visst objektiv fungerar på en specifik kamera är det bara att prova med just den kombinationen. Det går också att söka på nätet så hittar man andra som säkert provat också, men då är det viktigt att kolla när och med vilken fw-version som användes, eftersom det som sagt kan förändras en hel del beroende på detta.

Så tyvärr är det inte så enkelt som att titta i en publicerad tabell och se vilket som är kompatibelt och tro att det kommer att fungera. Jag hade stora förhoppningar på MC-11, men gav till slut upp efter en massa försök fram och tillbaka. Många andra har gjort samma resa.

Lycka till :)


/Mats
 

Znutt

Aktiv medlem
Tack
Det lät ju inte så upplyftande ....
Få se hur jag går vidare.
Se om jag hittar något 180/2.8 macro jag kan prova med.
//Rikard
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Tack
Det lät ju inte så upplyftande ....
Få se hur jag går vidare.
Se om jag hittar något 180/2.8 macro jag kan prova med.
//Rikard
Nä, men det behöver inte vara så dåligt.
Det funkar bra med vissa kombinationer och inte alls så bra med annat, men om just det specifika man ska ha det till funkar så är det ju inga problem. Så gör ett försök vetja. Adaptern är inte så dyr och det går ju att sälja den om det inte skulle bli till belåtenhet (det gjorde jag).

Här är ett seriöst test med en hel radda objektiv. De har senare gjort om testet med nyare firmware och publicerar de resultaten också.

https://www.youtube.com/watch?v=qHxKxJ0zRaE

De påstår åtminstone att Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM MACRO fungerar "great". Något 180 mm macro verkar dock inte vara med i testet, men det finns säkert nån annanstans. Här diskuteras det ingående, så det finns säkert bra referenser.
https://www.dpreview.com/forums/post/57324318

Något som man ska vara medveten om är att Canons objektiv för APS-C, EF-S, INTE passar!
De går inte att sätt i adaptern rent fysiskt. Jag blev medveten om det när jag gick och köpte ett Canon 18-55/2,8 IS USM som jag trodde skulle bli prérfekt på A6300 :), men det var det alltså inte...




/Mats
 

Znutt

Aktiv medlem
Kör vidare med 20/1.4 och får letar efter en SIgma 180 macro jag kan testa innan jag köper.
 
ANNONS