Annons

Extrabatterier

Produkter
(logga in för att koppla)

Sentient6

Medlem
Hej!
Jag tänkte skaffa ett eller ett par extrabatterier och kanske en USB-laddare till min kamera (Olympus E-M5 mk II) och tänkte att det kunde ju vara trevligt att spara in några hundralappar och inte köpa originalbatterier.
Är det nån som sitter inne på information om var man ska kika då? Fabrikat och/eller butik.
Spanar man på internationella forum så verkar de rekommendationer som finns där inte finnas i Sverige och att beställa från utlandet verkar svårt eller dyrt (gissar på att man inte får skicka batterier hur som helst).

I nuläget har jag fått ett bra intryck av Patonas grejer men de verkar knappt finnas i Sverige och frakten på €20 blir en rätt stor del av priset om man köper direkt från dem.
 

mac60

Aktiv medlem
Hej!
Jag tänkte skaffa ett eller ett par extrabatterier och kanske en USB-laddare till min kamera (Olympus E-M5 mk II) och tänkte att det kunde ju vara trevligt att spara in några hundralappar och inte köpa originalbatterier.
Är det nån som sitter inne på information om var man ska kika då? Fabrikat och/eller butik.
Spanar man på internationella forum så verkar de rekommendationer som finns där inte finnas i Sverige och att beställa från utlandet verkar svårt eller dyrt (gissar på att man inte får skicka batterier hur som helst).

I nuläget har jag fått ett bra intryck av Patonas grejer men de verkar knappt finnas i Sverige och frakten på €20 blir en rätt stor del av priset om man köper direkt från dem.


Köpte ett batteri till min Canon 5d miii och är helnöjd från denna säljare på e bay

https://www.ebay.com/usr/palitel

Kostade ca 270 ink. Frakt från Tyskland
Har inte hunnit ladda den mer än ca 5 gånger dels har jag tyvärr inte haft tid att fota som jag velat dels så har jag fått ut mer bilder än på orginalbatteri

Enda "konstiga" är att den laddar ut lite när den ligger men går upp igen när man använder det
Har gått ut någon gång med ca 70% i batteri och när jag kommer hem så ligger den kanske på 80% och då har kameran varit på hela tiden samt då fotat en del
 

Zebulah

Aktiv medlem
Har köpt en hel del piratbatterier genom åren till mina Sony-kameror och Jupio (Cyberphoto) är de jag är mest nöjd med. Köpte några billigare från börjanb men de har lagt av helt och hållet.
 

cardazio

Aktiv medlem
Importerade även en batteribank från Kina. Blev strömförande och fick världens smällkyss. Såååå är lite restriktiv numera
 

Umi71

Aktiv medlem
Jag köper bara original batterier. Man får inte bli för snål, kan bli dyrt i slutändan om den bränner kretsarna i kameran.
 

alfin

Aktiv medlem
Hej!
Jag tänkte skaffa ett eller ett par extrabatterier och kanske en USB-laddare till min kamera (Olympus E-M5 mk II) och tänkte att det kunde ju vara trevligt att spara in några hundralappar och inte köpa originalbatterier.
Är det nån som sitter inne på information om var man ska kika då? Fabrikat och/eller butik.
Spanar man på internationella forum så verkar de rekommendationer som finns där inte finnas i Sverige och att beställa från utlandet verkar svårt eller dyrt (gissar på att man inte får skicka batterier hur som helst).

I nuläget har jag fått ett bra intryck av Patonas grejer men de verkar knappt finnas i Sverige och frakten på €20 blir en rätt stor del av priset om man köper direkt från dem.
Jag vet inte vilket batteri du ska ha till din Olympus, men här finns Patona:

https://www.equipit.se/49330-olympus-kamerabatterier

Jag har köpt batterier till Fuji här och de fungerar precis lika bra som originalet. Ända skillnaden mot originalet är att de tar slut abrupt när batteriet behöver laddas.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Köpte ett batteri till min Fuji från eBay, de var märkt med duracell men efter 5-10 laddningar märker man att det har ca 30-40% kapacitet av originalbatteriet som är ett gäng år gammalt vid det här laget.

Har lärt mig läxan att inte försöka snåla, det piratbatteriet jag köpte är nu snarare ett nödbatteri
 

revox

Aktiv medlem
Har köpt några piratbatterier till mina canon (5d mk2 & 4) från kjell&co.
Funkade hyffsat i början förutom att dom hade sämre prestanda när det var kallt.
Nu har dock alla utom ett piratbatteri lagt av, så totalt sett hade det nog lönat sig med originalbatteri även om dom är fånigt dyra (inget av originalbatterierna har lagt av än så länge)

Svårt dock att dra alla piratbatteri över en kam, borde ju finnas dom som är bra också kanske :)
 

sjunne

Aktiv medlem
Du får det du betalar för!
Jag körde med piratbatterier tidigare när jag hade just en OM-D E-M5 mkII och har väl inget ont att säga om de batterierna. Men numera (OM-D E-M1 mkII) kör jag uteslutande med original! Jag vet inte, det är kanske mer en känsla än något annat men jag tycker att det är dumt att vara snål med smågrejor när man lagt flera tiotusentals kronor på resten av utrustningen!
 

Peter Kaiser

Aktiv medlem
Köpte två Jupio till min canon 5Div, men båda fungerade kasst, den ena höll knappt alls (typ 20% av original) så fick reklamera. Till en canon M så fungerade jupio dock.

Valde jupio eftersom de fått goda recensioner och de skulle vara fullt kompatibla. Men det var inte mycket värt.
 

Umi71

Aktiv medlem
Spelar nog ingen roll om det inte händer men om det gör det så är nog risken större att det händer med pirat batterier och jag gissar att garantin på kameran inte gäller om man inte kört med original batterier.

Samt har man betalat 5 siffrigt belopp för kamera hus etc så är det dumsnålt att snåla in på batterier.

Men alla gör som dom vill. Jag kör original på elektronik.

Mvh David
 

Sentient6

Medlem
Spelar nog ingen roll om det inte händer men om det gör det så är nog risken större att det händer med pirat batterier och jag gissar att garantin på kameran inte gäller om man inte kört med original batterier.

Samt har man betalat 5 siffrigt belopp för kamera hus etc så är det dumsnålt att snåla in på batterier.

Men alla gör som dom vill. Jag kör original på elektronik.

Mvh David
Säkerligen är det så att kvaliteten varierar mycket mer på tredjepartsbatterier men det jag undrade var om det finns några exempel på att kretsarna bränt (ja, jag är ny inom foto)? Och om det isf kan kopplas till batterierna?
Dvs är det en risk som är rimlig att ta hänsyn till? Finns det inga tidigare incidenter så känns det ju inte så relevant att ta höjd för det.
 

Sentient6

Medlem
Svårt dock att dra alla piratbatteri över en kam, borde ju finnas dom som är bra också kanske :)
Precis. Jag misstänker att det kan vara stor skillnad på ett batteri från något mer etablerat märke typ Watson/Wasabi/Jupio/Ex-Pro osv som kostar hälften av originalet mot ett generiskt no name-batteri som kostar 10% av originalet.

Här är t.ex en kille som gjort lite jämförelser som tyder på det:
http://ultralightphotography.net/gear/fuji-cameras/everything-you-wanted-to-know-about-np-w126-batteries/
Bara en testare och säkerligen bara något enstaka batteri från varje tillverkare men en liten indikation. Och det säger ju heller inget om hur de klarar sig över tid.
 
Jag köpte 3 st batterier till Fujifilm X-T2 från duracelldirect.no (finns en .se-sida) och vad jag kunnat se så håller de ungefär 95% av vad originalbatterierna vid konstant 4k-filmning. Har inte heller märkt några problem under vinter eller med öka värmeutveckling. Japanphoto säljer samma batterier som alternativ till original.
Sidan ser lite skum ut, speciellt med felkodning av å, ä och ö, men betalning och leverans ok. Batterierna skickades från Storbritannien och delades dessutom upp på 2 paket för att komma under tullgränsen till Norge. Köp 2 eller fler, så får man fri frakt och rabatt.

https://www.duracelldirect.se/digitalkamera/olympus/e-m5-batteri--pwm3k3.html
 
ANNONS