Annons

Stativ med fraktur – hur gör jag nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nivob Saibot

Ny medlem
Ja, se bilden. Förstår att den ska expandera på insidan och fixeras på det viset. Väl? Men hur kommer man åt den undre skruven, om det är den som ska skruvas? Förstår ingenting...
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Kan du demontera stativhuvudet från den blanka delen av stativet som ska fixeras i stativtuben? Det kanske bara går att gänga loss stativhuvudet. Det kan finnas något på ovansidan av den blanka delen som blir åtkomligt då.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag inbillar mig att en hylsa av rätt storlek, och en förlängare av tillräcklig längd samt ett skaft är det som behövs.
Detta sticks sedan in från andra änden av röret.

Gissar jag.
 

martley

Aktiv medlem
Den del som ska expandera ser lite lätt konisk ut. Kan det räcka att dra åt skruven lite lagom hårt så att expanderdelen blir precis lagom stor, och att man se kan pressa fast stativbenet? Man kanske får testa sig fram lite. Annars kanske det går att pressa på stativbenet och sedan vrida på det tills det sitter. Hur gick det förresten till när det lossnade? Gör tvärtom för att få dit det.
 

Nivob Saibot

Ny medlem
Tack för snälla och hjälpsamma svar. Tänkte att jag ju borde kontakta tillverkaren och fick just svar från deras verkstad:

”Man får ta en 13mm hylsa och en lång förlängning för att kunna dra åt skruven inne i mittpelaren.

Om du inte har det skickar du in den till oss löser vi det åt dig.”

Hur en vanlig hylsa ska få plats i det trånga röret förstår jag inte, men ska undersöka det. De håller tyvärr till i Kungsbacka, drygt 40 mil härifrån. Någon som vet ifall det finns en ”stativverkstad” i Stockholm?
 

PMD

Aktiv medlem
Hur en vanlig hylsa ska få plats i det trånga röret förstår jag inte, men ska undersöka det.
Vad är det för innerdiameter på röret?
Hur långt är röret?

De håller tyvärr till i Kungsbacka, drygt 40 mil härifrån. Någon som vet ifall det finns en ”stativverkstad” i Stockholm?
Om det är billigare att skicka stativet till Kungsbacka än att köpa en hylsa och en förlängning, så beror valet på hur bråttom du har.

Jag känner inte till någon stativverkstad i Stockholmstrakten, men det kanske ändå skulle bli dyrare att anlita en verkstad än att köpa grejer och fixa det själv.
 

Sabud

Aktiv medlem
Du har nog bara två val och det är att ordna fram en tunnväggig 13-hylsa samt göra en tillräckligt lång förlängare för arbetet eller sända den till dem. (skulle jag göra om jag var i ditt ställe)

/Stephan
 

martley

Aktiv medlem
Troligen orsakat av vibrationer när stativet har använts på en motorcykel. Svårt att replikera. :)
Jaja, det hjälper ju inte att backa, och motorcyklar brukar förresten inte ha nån backväxel, åtminstone hade inte min det.
Men om du kan hitta en tillräckligt tunnväggig hylsa så borde du kunna tillverka en provisorisk förlängning själv, antingen utifrån nån metallstav eller i värsta fall från en rundstav i trä. Bara man får till en fyrkantig ände att kila fast hylsan i så borde det funka. Det kan inte behöva dras åt så där särskilt hårt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kanske går det att dra muttern något och knacka ner fästet med superlim i röret, borde hålla tycker jag.

Annars får du se vilken diameter på hylsa du kan använda och hur lång förlängning du behöver. Jag köpte en hylsa 13 på Biltema för någon vecka sedan och det var inte så många kronor, men vet diameter
 
ANNONS