Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

larsborg

Aktiv medlem
Istället är det en fråga om varför det säljs färre systemkameror och om hur det påverkar oss som gillar den typen av kameror.
För det kommer det göra och har redan gjort på ett ganska tydligt sätt.
Troligen två faktorer, varför det säljs färre systemkameror, - man har uppnått en mer än tillräcklig hög kvalite' på de tagna bilderna, behåller kameran mycket längre än tidigare, - mobilkameran har för många blivit det enda de använder, tycker bilderna blir bra (för oss inbitna fotografer är bilderna inte mycket att ha, kassa vid förstoringar, ha-ha).
 

iSolen.se

Guest
Det verkar som många tror att det handlar om de senaste kamerorna är bättre än gårdagens. Faktiskt gör det inte det. Istället är det en fråga om varför det säljs färre systemkameror och om hur det påverkar oss som gillar den typen av kameror.
För det kommer det göra och har redan gjort på ett ganska tydligt sätt.

Och iSolen jag har också en drönare fast jag tror inte det hör hit. Jag såg tydligen solen före dig och min är en generation äldre. Så inte lika måna pixlar.
Fast vad har nu detta att göra med systemkameror?
Jag köpte inte drönare pga juridiska läget. Det var dumt, jag tappade ett par år minst mot mina konkurrenter.

Några av mina konkurrenter kör drönare med systemkameror, det är definitivt framtiden. Extremt dyrt idag.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Troligen två faktorer, varför det säljs färre systemkameror, - man har uppnått en mer än tillräcklig hög kvalite' på de tagna bilderna, behåller kameran mycket längre än tidigare, - mobilkameran har för många blivit det enda de använder, tycker bilderna blir bra (för oss inbitna fotografer är bilderna inte mycket att ha, kassa vid förstoringar, ha-ha).
Kameratillverkarna beskriver i sina finansiella rapporter hur de ser marknaden och hur de tror att den kommer att utveckla sig.

Mobilkameran har i de flesta fall ersatt enkla kameror av typen point-and-shoot och de enklaste varianterna av systemkameror. Entusiast- och promodeller lever och frodas som förr.

Det finns däremot inget stöd för att folk behåller sina kameror längre eller att de som några andra påstod att de som köper de dyrare modellerna är äldre och håller på att dö ut.

Canon och Nikon har redan omstrukturerat sina verksamheter för tappet till mobilkameror.

Konkret exempel: Nikon har la 2017 ner sin fabrik i Kina där de tillverkar D3X00, D5X00, D6X0 mer flera. Tillverkningen sker numera av underleverantörer. Utvecklingen av samma modeller har begränsats till mer eller mindre kostmetiska uppdateringar sen flera år. De mjölkar helt enkelt dessa modeller så länge de kan.

De dyrare modellerna där de fortfarande tjänar pengar tillverkas i Thailand och Japan.

Canon, Sony, Nikon och Fujifilm tjänar alla i dagsläget tillräckligt med pengar för att fortsätta utveckla och sälja kameror för all överskådlig framtid, men i segmentet entusiast och pro.

Olympus, Panasonic, Hasselblad osv tjänar inte tillräckligt med pengar och några kommer troligen att försvinna.
 

larsborg

Aktiv medlem
Olympus, Panasonic, Hasselblad osv tjänar inte tillräckligt med pengar och några kommer troligen att försvinna.
Skulle Panasonic lämna arenan, vilket jag inte tror, - lär kanske deras partner Leica få problem. Leica har haft hjälp av Panasonic, för att snabbt komma in i den digitala världen, de första digitala kamerorna från Leica var i gunden en Panasonic konstruktion, men i ett Leica skal.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Skulle Panasonic lämna arenan, vilket jag inte tror, - lär kanske deras partner Leica få problem. Leica har haft hjälp av Panasonic, för att snabbt komma in i den digitala världen, de första digitala kamerorna från Leica var i gunden en Panasonic konstruktion, men i ett Leica skal.
Vi får se hur det går för "The L-mount Alliance"? Leica och Panasonic försöker slå sig in i de lönsamma segmenten genom att dela kostnader.

Om det inte bär frukt tror jag det är adjö.
 

ztenlund

Aktiv medlem
[...]
Konkret exempel: Nikon har la 2017 ner sin fabrik i Kina där de tillverkar D3X00, D5X00, D6X0 mer flera. Tillverkningen sker numera av underleverantörer. Utvecklingen av samma modeller har begränsats till mer eller mindre kostmetiska uppdateringar sen flera år. De mjölkar helt enkelt dessa modeller så länge de kan.[...]
Rent konkret så är det du skriver felaktigt eftersom de uppräknade modellerna inte tillverkas i Kina, utan i Thailand. Däremot lade Nikon ned en fabrik i Kina, men den tillverkade kompaktkameror och, om jag ska gissa, Nikon 1 som faktiskt tillverkades i Kina på riktigt.
 

PMD

Aktiv medlem
Canon och Nikon har redan omstrukturerat sina verksamheter för tappet till mobilkameror.

Konkret exempel: Nikon har la 2017 ner sin fabrik i Kina där de tillverkar D3X00, D5X00, D6X0 mer flera. Tillverkningen sker numera av underleverantörer. Utvecklingen av samma modeller har begränsats till mer eller mindre kostmetiska uppdateringar sen flera år. De mjölkar helt enkelt dessa modeller så länge de kan.
Ett annat talande exempel är att Nikon avbröt lanseringen av sin DL-serie (tre olika kompaktkameror med entumssensorer). Kamerorna annonserades ett år innan nedläggningen, och det såg ut som att de var färdiga att börja säljas när hela serien lades ner. Inte en enda kamera hade sålts.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Rent konkret så är det du skriver felaktigt eftersom de uppräknade modellerna inte tillverkas i Kina, utan i Thailand. Däremot lade Nikon ned en fabrik i Kina, men den tillverkade kompaktkameror och, om jag ska gissa, Nikon 1 som faktiskt tillverkades i Kina på riktigt.
Ok, de uppräknade modellerna var fel, men slutsatsen håller ändå.

2017 gjorde Nikon ett resultat 300 miljoner dollar lägre än året innan, för man tog omstruktureringskostnaderna för att ställa om till en annan marknad.

(I Thailand måste man också betala severance när man anpassar kapaciteten, närmare bestämt en månadslön per arbetat år.)

Canon är inte lika transparanta i redovisningen som Nikon, men de verkar ha gjort ungefär samma sak.

https://www.nikon.com/about/ir/ir_library/ar/pdf/nr2017/17nikonreport_e.pdf
 

Bengf

Aktiv medlem
Ok, de uppräknade modellerna var fel, men slutsatsen håller ändå.

2017 gjorde Nikon ett resultat 300 miljoner dollar lägre än året innan, för man tog omstruktureringskostnaderna för att ställa om till en annan marknad.

(I Thailand måste man också betala severance när man anpassar kapaciteten, närmare bestämt en månadslön per arbetat år.)

Canon är inte lika transparanta i redovisningen som Nikon, men de verkar ha gjort ungefär samma sak.

https://www.nikon.com/about/ir/ir_library/ar/pdf/nr2017/17nikonreport_e.pdf


Northrup tabellerna med ILC som dom säger är förändrad från 20miljoner sålda till 11 miljoner, här tror jag att telefonerna också har brutit sig in och knaprar på DSLR serierna D3XXX och 1300D med mera varianter. Folk betalar ju 7-10000 kr för dom senaste mobilerna och får rätt så dyra abonnemang, det kan ju handla om 5-600 kr per månad, inte köper dom en systemkamera också. Vi som har betalat våra kameror sedan flera år och några har 50-elva objektiv hemma kör så klart så långt det går.
och kan också ha en skaplig telefon i vardagen.


Sedan tror jag som Larsborg skriver när dom magiskt trollar med kamerorna i telefonerna, så fins det ett ess i rockärmen för systemkamerornas utveckling i framtiden, då kommer det nog att vända upp och ner på vad vi anser vara rätt i dag.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Northrup tabellerna med ILC som dom säger är förändrad från 20miljoner sålda till 11 miljoner, här tror jag att telefonerna också har brutit sig in och knaprar på DSLR serierna D3XXX och 1300D med mera varianter. Folk betalar ju 7-10000 kr för dom senaste mobilerna och får rätt så dyra abonnemang, det kan ju handla om 5-600 kr per månad, inte köper dom en systemkamera också. Vi som har betalat våra kameror sedan flera år och några har 50-elva objektiv hemma kör så klart så långt det går.
och kan också ha en skaplig telefon i vardagen.
Det är precis det jag försöker säga: Det är de billigare DSLR-modellerna som tappar. Entusiast- och promodellerna säljer ungefär som förr.

En D3X00 är nog ekvivalent med en point-and-shoot för många kunder. Jag skulle gissa att de flesta aldrig byter objektiv. D5X00 fyller mest funktionen att låta en snorunge på Bestbuy försöka övertyga kunden att välja en dyrare modell.

Det finns ingen anledning att köpa en enkel DSLR för 5000:- inför semestern när mobilen fungerar bättre och är enklare att använda.

Jag postar själv nästan alltid bilder till Facebook från mobilen. Det är bara om jag ska publicera i en fotografigrupp som jag gör mig besväret att ladda upp en bild från kameran.

Nu går det att föra över en jpg via wi-fi från kameran till mobilen, men det är fortfarande ett steg extra.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Enligt DPR så fortsätter raset.


"According to a report [partial paywall] from Nikkei Asian Review, Canon is planning to lower its profit forecasts for the 2019 fiscal year by 20 percent — amounting to approximately 50 billion yen — due to shrinking camera sales.

What's to blame for this downturn? According to Nikkei, the digital camera and semiconductor markets are shrinking due to the increasing capabilities of smartphone cameras. Below is the full translated section of the report:

'Canon will lower its forecast for the fiscal year ending December 2019. Consolidated operating profit (US GAAP), which indicates the mainstay of the business, is likely to decrease by 20% over the previous fiscal year to just over 270 billion yen. About 50 billion yen lower than the previous forecast. The shrinking of the digital camera market and the deterioration of the semiconductor market due to the functional improvement of smartphones (smartphones) will hit hard.'

This report echoes the drop in global camera sales reported by the Japanese Camera & Imaging Products Association (CIPA) earlier this month.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Är väldigt lätt att skylla på marknaden Och man sitter och spelar fickpingis.

GoPro - gjorde taffel försök med drönare, har gjort riktigt dålig mjukvara, har retat upp många för att de la ner autopano osv. Är det företag jag tror är närmast att kasta in handduken.

Olympus - har haft bra teknik och varit i framkant. Tyvärr tror jag problemet är att de inte satsat på FF.


Canon - var riktigt sena med spegellöst, ligger efter med sensorteknink, filmning. Ligger bra till i budgetsegmentet men ligger långt efter i den övre klassen. Tror dock att de kommer hålla ett tag till. Beror också lite vad de kommer göra närmaste tiden. Hur kommer 1-serien vara, nästa 5d och Highend spelelös?


Nikon, tycker de satsat bra. De leder stort med d5, d850 också lyckats göra något hyfsat. Ta med z-serien, särskilt raw-filmning. Känns som om det finns lite driv i företaget. Fastän de haft det tufft.


Red, de tror jag kommer få de svårt. De har haft sitt raw-format som nu fått konkurrens av blackmagic och protes raw. En gång i tiden var de billiga nu är de dyrast. Fortfarande ok men de flesta som inte har 4K kravet väljer arri. Ingen är överförtjust i red. Bm har släppt en kamera med bra specifikationer och raw som kostar flera ggr mer med red. Tror de snart kommer får de svårt.


Sony, har varit ensamma på FF- spegellös har ju gjort många klantiga saker med menysystem och lite annat men de gör sensorer och kommer har ett försprång där. Är lite svajiga men levererar en del bra saker. Har även mobiltillverkaren av sensorer som de kan ta mycket r o d från.

DJI har lyckats bra de har sett ett behöv och har i princip monopol på drönare. Detta hade alla företag ovan kunna göra utom kanske red men istället så satt man i sin box. Köpte ju till och med värdelös mest klassiska kameramännen Hasselblad.

Fuji
Även fastän de inte har haft bästa tekniken / specifikationer har de lyckats gjort sin nich och gjort det bra. Flesta verkar bara nöjda och de har snygg design.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du är otrolig. Canon är störst. Vet du vad det tar för dem att gå ut och vinst varna? Det är en prestigeförlust och det gör man inte in första taget.
 

snap01

Aktiv medlem
Är väldigt lätt att skylla på marknaden Och man sitter och spelar fickpingis.

GoPro - gjorde taffel försök med drönare, har gjort riktigt dålig mjukvara, har retat upp många för att de la ner autopano osv. Är det företag jag tror är närmast att kasta in handduken.

Olympus - har haft bra teknik och varit i framkant. Tyvärr tror jag problemet är att de inte satsat på FF.


Canon - var riktigt sena med spegellöst, ligger efter med sensorteknink, filmning. Ligger bra till i budgetsegmentet men ligger långt efter i den övre klassen. Tror dock att de kommer hålla ett tag till. Beror också lite vad de kommer göra närmaste tiden. Hur kommer 1-serien vara, nästa 5d och Highend spelelös?


Nikon, tycker de satsat bra. De leder stort med d5, d850 också lyckats göra något hyfsat. Ta med z-serien, särskilt raw-filmning. Känns som om det finns lite driv i företaget. Fastän de haft det tufft.


Red, de tror jag kommer få de svårt. De har haft sitt raw-format som nu fått konkurrens av blackmagic och protes raw. En gång i tiden var de billiga nu är de dyrast. Fortfarande ok men de flesta som inte har 4K kravet väljer arri. Ingen är överförtjust i red. Bm har släppt en kamera med bra specifikationer och raw som kostar flera ggr mer med red. Tror de snart kommer får de svårt.


Sony, har varit ensamma på FF- spegellös har ju gjort många klantiga saker med menysystem och lite annat men de gör sensorer och kommer har ett försprång där. Är lite svajiga men levererar en del bra saker. Har även mobiltillverkaren av sensorer som de kan ta mycket r o d från.

DJI har lyckats bra de har sett ett behöv och har i princip monopol på drönare. Detta hade alla företag ovan kunna göra utom kanske red men istället så satt man i sin box. Köpte ju till och med värdelös mest klassiska kameramännen Hasselblad.

Fuji
Även fastän de inte har haft bästa tekniken / specifikationer har de lyckats gjort sin nich och gjort det bra. Flesta verkar bara nöjda och de har snygg design.
Ligger canon efter med filmning? dom har dedikerade proffsfilmkameror med filmoptik o nikon har inte ens det. Canon är dom som typ jämnt säljer mest, o tjänar bra men du har alltid sagt att dom ska göra konkurs. Nikon ligger betydligt sämre till än canon om man ser till försäljning o lönsamhet.
Jag tror att nikon,canon,fuji o sony kommer finnas kvar i framtiden om dom anpassar sig till vad kund vill ha. Däremot gopro får det nog rätt tufft dom klantade till sig mot dji o hängde inte alls med.
Jag tror att olympus inte kommer lyckas särkilt bra, risk att det går som med minolta där. Deras sensor är helt enkelt för liten o optiken är dyr.
Den som kommer ligga i topp om 5 år är canon precis som vanligt. Du flaggade för deras konkurs för typ 5 år sedan jag väntar än på den.
 

iSolen.se

Guest
Du är otrolig. Canon är störst. Vet du vad det tar för dem att gå ut och vinst varna? Det är en prestigeförlust och det gör man inte in första taget.
Att vinstvarna gör företag för att de måste, det är må vara prestigeförlust men om de inte vinstvarnar när det går dåligt bryter de mot börsreglerna och får böta eller kan t o m bli avnoterade.
 

iSolen.se

Guest
Är väldigt lätt att skylla på marknaden Och man sitter och spelar fickpingis.

GoPro - gjorde taffel försök med drönare, har gjort riktigt dålig mjukvara, har retat upp många för att de la ner autopano osv. Är det företag jag tror är närmast att kasta in handduken.

Olympus - har haft bra teknik och varit i framkant. Tyvärr tror jag problemet är att de inte satsat på FF.


Canon - var riktigt sena med spegellöst, ligger efter med sensorteknink, filmning. Ligger bra till i budgetsegmentet men ligger långt efter i den övre klassen. Tror dock att de kommer hålla ett tag till. Beror också lite vad de kommer göra närmaste tiden. Hur kommer 1-serien vara, nästa 5d och Highend spelelös?


Nikon, tycker de satsat bra. De leder stort med d5, d850 också lyckats göra något hyfsat. Ta med z-serien, särskilt raw-filmning. Känns som om det finns lite driv i företaget. Fastän de haft det tufft.


Red, de tror jag kommer få de svårt. De har haft sitt raw-format som nu fått konkurrens av blackmagic och protes raw. En gång i tiden var de billiga nu är de dyrast. Fortfarande ok men de flesta som inte har 4K kravet väljer arri. Ingen är överförtjust i red. Bm har släppt en kamera med bra specifikationer och raw som kostar flera ggr mer med red. Tror de snart kommer får de svårt.


Sony, har varit ensamma på FF- spegellös har ju gjort många klantiga saker med menysystem och lite annat men de gör sensorer och kommer har ett försprång där. Är lite svajiga men levererar en del bra saker. Har även mobiltillverkaren av sensorer som de kan ta mycket r o d från.

DJI har lyckats bra de har sett ett behöv och har i princip monopol på drönare. Detta hade alla företag ovan kunna göra utom kanske red men istället så satt man i sin box. Köpte ju till och med värdelös mest klassiska kameramännen Hasselblad.

Fuji
Även fastän de inte har haft bästa tekniken / specifikationer har de lyckats gjort sin nich och gjort det bra. Flesta verkar bara nöjda och de har snygg design.
Håller med om det mesta utom att Sony har ett försprång m a p sensorteknik. Nikon presterar i princip lika bra och har t o m legat före sista åren. Jag visste f ö inte att D850 bara var hyfsad...

Canon har väl fortfarande ett försprång inom filmning även om jag vet flera som bytt till Sony.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Ett kameramärke som ligger riktig risigt till är nog PENTAX (tyvärr), extremt tyst om nya modeller där. Märket går rejäl kräftgång över hela världen och deras urusla autofokus behöver nog moderniseras rejält om dom överhuvudtaget ska finnas kvar...…….Olympus vet jag inte så mycket om men dom skulle nog behöva en kameraserie med lite större sensor vid sidan om...…………………...
 

Bengf

Aktiv medlem
Håller med om det mesta utom att Sony har ett försprång m a p sensorteknik. Nikon presterar i princip lika bra och har t o m legat före sista åren. Jag visste f ö inte att D850 bara var hyfsad...

Canon har väl fortfarande ett försprång inom filmning även om jag vet flera som bytt till Sony.

Vilken Canon systemkamera är det som har ett försprång inom video mot andra modeller, Panasonic har legat i absoluta toppen i flera år med sin GH serie på videosidan, och numera fått det tufft mot Fuji X-T3, Sony FF har hävdat sig till vissa delar med video på höga ISO, men saknat lite av det sista för absoluta Pro-filmare.


Canon har utmärkta renodlade filmkameror, men det har också Panasonic och Sony.
 
ANNONS