Annons

Canon ändrar blixtskon och gör tredjepartsblixtar inkompatibla

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Troligen har de gjort det mest för att irritera dig så du får ytterligare en anledning att spy galla över Canon ;)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ör mer intresserad av att veta varför. Någon som har RE- blixtskon?

Kan det lösas via firmware?

Det betyder också att profoto är körda?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ör mer intresserad av att veta varför. Någon som har RE- blixtskon?

Kan det lösas via firmware?

Det betyder också att profoto är körda?
Den här kategorin kameror är på väg att försvinna.

Jag gissar att de försöker pressa ner kostnaderna till sista yenen och "mjölkar" den återstående marknaden så länge det går...

99.9% av kunderna kommer inte att vilja använda en extern blixt...
 

martley

Aktiv medlem
En av modellerna som nämns är SL2, känd som 200D i Europa, men i alla fall min 200D har den där mittkontakten. Jag har dock inte haft tillfälle att testa funktionen, varken med en originalblixt eller en tredjepartsblixt.
Så om den saknas på den version som säljs där den går under namnet SL2 så måste det vara en skillnad mellan modellerna, eller att de fått ett trasigt testexemplar, eller att det har med något juridiskt patenttjafs att göra, som när en av Sonys mobiltelefoner med fingeravtrycksläsare i On-knappen saknade den funktionen i Nordamerika eftersom Apple tydligen har patent på det.

I vilket fall som helst så lär det inte dröja innan tredjepartstillverkarna anpassar sig om det stämmer.

Jag finner det dock märkligt ifall mittkontakten inte längre finns med eftersom den har en väldig central funktion för kamerans styrning av blixten.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Egentligen är det väl bara gamla manuella blixtar som de valt bort. Många tredjeparts tillverkare gör ju automatiska blixtar. De borde funka lika bra som Canons egna. Kan jag tänka.

Dessutom öppnar de ju upp för en helt ny marknad av adaptrar och triggers :)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
En av modellerna som nämns är SL2, känd som 200D i Europa, men i alla fall min 200D har den där mittkontakten. Jag har dock inte haft tillfälle att testa funktionen, varken med en originalblixt eller en tredjepartsblixt.
Så om den saknas på den version som säljs där den går under namnet SL2 så måste det vara en skillnad mellan modellerna, eller att de fått ett trasigt testexemplar, eller att det har med något juridiskt patenttjafs att göra, som när en av Sonys mobiltelefoner med fingeravtrycksläsare i On-knappen saknade den funktionen i Nordamerika eftersom Apple tydligen har patent på det.

I vilket fall som helst så lär det inte dröja innan tredjepartstillverkarna anpassar sig om det stämmer.

Jag finner det dock märkligt ifall mittkontakten inte längre finns med eftersom den har en väldig central funktion för kamerans styrning av blixten.
Det är nya uppdaterade SL3 som kom för ett par veckor sedan. Nära samma sak i billigare utförande. Ungefär som Nikons uppgradering till D3500.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Troligen har de gjort det mest för att irritera dig så du får ytterligare en anledning att spy galla över Canon ;)
Å andra sidan irriterade icke standard blixtsko gamla Sony användare till den grad att Sony såg sig tvungna att byta till standard. Undrar om det här var ett så smart drag från Canons sida.
 

apersson850

Aktiv medlem
Tokstollar.
Men jag kan inte se att det spelar någon roll. Det gäller ju bara nya kameror, inte de gamla som en del av oss redan har. De som köper kameran ny kan ju välja ett annat fabrikat. Och, som redan sagts, de som köper den här sortens kameror brukar använda den inbyggda blixten och den paketlevererade 18-55 mm zoomen, inget mer.

Rent tekniskt, ska detta innebära att de redan befintliga Canonblixtarna inte behöver mittkontakten för att fungera, eller kommer det att komma en ny uppsättning blixtar till just den här modellen? Blixtar som då knappt någon alls kommer att köpa, eftersom de i så fall riktar sig till en marknad som är närmast obefintlig?
 

PMD

Aktiv medlem
För F2 fanns det en adapter som gjorde att man kunde använda en blixt med vanligt ISO-fäste och mittkontakt. Någon sådan adapter finns inte för de aktuella Canonkamerorna och frågan är väl om det går att göra en sådan.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För F2 fanns det en adapter som gjorde att man kunde använda en blixt med vanligt ISO-fäste och mittkontakt. Någon sådan adapter finns inte för de aktuella Canonkamerorna och frågan är väl om det går att göra en sådan.
Ja precis. Som någon skrev i inlägg #6 :)
 

martley

Aktiv medlem
Men vad är problemet egentligen? Som redan nämnts handlar det om Canons enklaste modeller, "Instegsmodeller" som Canon kallar dem, och sannolikheten att målgruppen som köper kameran (i generella termer) redan har en blixt och speciellt en tredjepartsblixt är därför ganska liten.

Om någon skulle komma på att det skulle behövas en blixt till en sådan kamera, så får hen väl se till att göra lite marknadsundersökning och köpa en blixt som är kompatibel med kameran, lika väl som att alla andra tillbehör måste passa, som t.ex. objektiv.

Jag känner mig inte själv som en direkt nybörjare, men jag valde ändå en 200D vid mitt senaste kameraköp, kanske lite av budgetskäl, men mest på grund av storlek och vikt samt sensorprestanda jämfört med dyrare modeller. Och för prisskillnaden kunde jag med gott samvete köpa på mig ett lite bättre objektiv. Jag har en gammal 300EZ som inte ens går att tilta och som jag inte använt på typ 30 år och som inte vill starta om man laddar den med nya batterier. Jag kom aldrig riktigt överens med det, flashen blev alldeles för stark och rakt på. Vi har olika behov, för mig har det ofta räckt att skruva upp ISO-talet lite eller tända nån extra lampa.

För närvarande verkar det som att det bara är Canons egna blixtaggregat som passar, och jag kan hålla med om att det är ett lite fult drag att göra en sådan till synes onödig förändring, men skulle det visa sig att det finns ett stort behov av såna blixtar så är det bara en tidsfråga innan tredjepartstillverkarna hakar på.

Det skulle vara intressant att läsa något om anledningen till förändringen från Canons egna kanaler.
 
ANNONS