Annons

Nikon - Annat Porträttobjektiv i klass med 85 f/1.4G?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
FRÅGA: Är det något objektiv jag missat som kan utmana 85:an i skärpa samt oskärpa kring f/2?

Kör idag i princip uteslutande 85 f/1.4G för porträtt, men har även ett 180 f/2.8 IF ED (som jag drar mig lite för att använda då det är någon % sämre än 85 f/1.4G i rendering och skärpa, men man får dock kompressionen).
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/36888437760/in/pool-625570@N24/
Hej, har tittat pa dina portratt och de ar verkligen utsokta. Jag forstar inte varfor du oroar dig for skarpa och rendering? Bade 85/1.4G och 180/2.8D ar finfina linser.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej, har tittat pa dina portratt och de ar verkligen utsokta. Jag forstar inte varfor du oroar dig for skarpa och rendering? Bade 85/1.4G och 180/2.8D ar finfina linser.
Jag oroar mig inte men man vill ju gärna optimera även objektivparken. Kul att få vara lite nyfiken. 105 1.4 kanske kan vara något att testa om jag ramlar på den billigt. Jag hoppas att nikon släpper en ny 135a inom kort också som är skarpare på stor bländare jämt 135 dc samt mindre CA. Sist skulle jag vilja klämma till med ett längre tele för att testa sportfoto samt ev brenzier längre än 200 mm.

I närtid ska jag dock använda min trioplan 100 2.8 och angineaux 85-95mm och klura vidare.

Tackar för alla tipsen.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Jag oroar mig inte men man vill ju gärna optimera även objektivparken. Kul att få vara lite nyfiken. 105 1.4 kanske kan vara något att testa om jag ramlar på den billigt. Jag hoppas att nikon släpper en ny 135a inom kort också som är skarpare på stor bländare jämt 135 dc samt mindre CA. Sist skulle jag vilja klämma till med ett längre tele för att testa sportfoto samt ev brenzier längre än 200 mm.

I närtid ska jag dock använda min trioplan 100 2.8 och angineaux 85-95mm och klura vidare.

Tackar för alla tipsen.
Tycker du om din 180?
Tycker du den sätter skärpan på 2.8 tillräckligt ofta?

Själv har jag en 180. Om jag ska beskriva den beträffande bildkvalitet säger jag bra. Ffa om den har förutsättningarna på sin sida, som inte motljus, inga detaljer i bakgrunden som ritar fram tråkig CA. ”Gammaldags” färgåtergivning på nåt sätt, men ibland är den verkligen behaglig i just färgåtergivningen. Dock är den i jämförelse med 105/1.4 minst en division ner i träffsäkerhet, skärpa, hastighet. Jag ändrar mig till två divisioner ner förresten.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Varför skulle Zeiss 135 2,0 vara för perfekt? Har den själv och den tillsammans med Otus 85 1,4 är det bästa jag fotat med. fantastisk bakgrundsoskärpa med de två objektiven. Men även Nikons 70-200 2,8 ger fantastiska porträtt
 

cardazio

Aktiv medlem
Varför skulle Zeiss 135 2,0 vara för perfekt? Har den själv och den tillsammans med Otus 85 1,4 är det bästa jag fotat med. fantastisk bakgrundsoskärpa med de två objektiven. Men även Nikons 70-200 2,8 ger fantastiska porträtt
70-200 har lite skön karaktär och otus 85 kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte tittat på den. Däremot tror jag det finns en anledning till att det är svårt att hitta bra bilder tagna med 135 f/2 APO, men det kan också bero på t.ex. hanteringen som (enligt utsago på olika sidor på nätet) inte ska vara världsbäst. Själv är jag skeptisk till Zeiss då motståndet i fokusringen på min 35 f/2 var för trögt för att vara användbart om man inte har en evighet på sig att fokusera. De bilder jag har sett från 135/2 verkar sakna karaktär till stor del och det tror jag kan bero på att de kommit lite för nära perfektion, så allt avbildas exakt som det är - men jag vet inte, så det kan även vara något annat som gör att jag inte finner de resultat jag sett från det objektivet tilltalande. Sylvasst och smörigt, men verkar sakna något - annars hade man ju slagit till för 10-11k beg för en otusdesign (under annat namn) är ju helt ok.

OT:
Tog en första bild med mitt "nya" projektorobjektiv idag :p - Borrade upp en body cap och tejpade fast det i den - fungerar finfint, men måste lära mig vilka motljussituationer som man får de där riktigt coola bilderna med det. AJa - en blomma får duga som första bild:

_RHS1639.jpg
 

Palletheking

Aktiv medlem
70-200 har lite skön karaktär och otus 85 kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte tittat på den. Däremot tror jag det finns en anledning till att det är svårt att hitta bra bilder tagna med 135 f/2 APO, men det kan också bero på t.ex. hanteringen som (enligt utsago på olika sidor på nätet) inte ska vara världsbäst. Själv är jag skeptisk till Zeiss då motståndet i fokusringen på min 35 f/2 var för trögt för att vara användbart om man inte har en evighet på sig att fokusera. De bilder jag har sett från 135/2 verkar sakna karaktär till stor del och det tror jag kan bero på att de kommit lite för nära perfektion, så allt avbildas exakt som det är - men jag vet inte, så det kan även vara något annat som gör att jag inte finner de resultat jag sett från det objektivet tilltalande. Sylvasst och smörigt, men verkar sakna något - annars hade man ju slagit till för 10-11k beg för en otusdesign (under annat namn) är ju helt ok.

OT:
Tog en första bild med mitt "nya" projektorobjektiv idag :p - Borrade upp en body cap och tejpade fast det i den - fungerar finfint, men måste lära mig vilka motljussituationer som man får de där riktigt coola bilderna med det. AJa - en blomma får duga som första bild:

Visa bilaga 145057
Men det finns ju rätt många bra bilder på nätet tagna med Zeiss 135 2,0
Däremot finns det säkert fler tagna med många andra objektiv eftersom fler äger just dem. Zeiss är ju både dyr och dessutom manuellt fokuserad. Men kontrast, skärpa och bokeh är toppklass
 

alf109

Aktiv medlem
Köpte en Nikon 105/2,0 DC och det är ett av de objektiv jag har och haft som tecknar vackrast anser jag. Skarpt där det skall vara skarpt är det också, tror att det finns en anledning till att objektivet hängt med så länge hos Nikon.
 

cardazio

Aktiv medlem
Testade nu till slut 105 f/1.4E

Fick möjlighet att byta till mig denna gluggen nu och jag har svårt att tro hur skarp denna är på f/1.4. Testade den för första gången idag efter att ha kalibrerat den och både på avstånd samt på nära håll är den oklanderligt skarp - på f/1.4.... Det är ju sjukt.

Testbild i köket - även om inget av köket syns i oskärpan :p.
Ska fortsätta utvärdera innan jag kan peta in den i min rankinglista, men kul att kunna bli överraskad efter alla Nikonobjektiv jag testat :p

_RHS9105.jpg
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Fick möjlighet att byta till mig denna gluggen nu och jag har svårt att tro hur skarp denna är på f/1.4. Testade den för första gången idag efter att ha kalibrerat den och både på avstånd samt på nära håll är den oklanderligt skarp - på f/1.4.... Det är ju sjukt.

Testbild i köket - även om inget av köket syns i oskärpan :p.
Ska fortsätta utvärdera innan jag kan peta in den i min rankinglista, men kul att kunna bli överraskad efter alla Nikonobjektiv jag testat :p

Visa bilaga 148390
Ja, den är fantastisk. Som du säger - även på längre håll på 1.4. För mig är det ett objektivt som inte bara liksom är ljusstarkt på pappret utan användbart fullt öppen om man känner för det. Tex helkroppsbilder blir verkligt fina.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Fick möjlighet att byta till mig denna gluggen nu och jag har svårt att tro hur skarp denna är på f/1.4. Testade den för första gången idag efter att ha kalibrerat den och både på avstånd samt på nära håll är den oklanderligt skarp - på f/1.4.... Det är ju sjukt.

Testbild i köket - även om inget av köket syns i oskärpan :p.
Ska fortsätta utvärdera innan jag kan peta in den i min rankinglista, men kul att kunna bli överraskad efter alla Nikonobjektiv jag testat :p

Visa bilaga 148390
Va härligt att du fick göra det till slut Rickard, minns att vi pratade om det inne på Scandinavian Photo där. Kul, ja den är helt fantastisk.
/Martin.
 

Cope1

Aktiv medlem
Fick möjlighet att byta till mig denna gluggen nu och jag har svårt att tro hur skarp denna är på f/1.4. Testade den för första gången idag efter att ha kalibrerat den och både på avstånd samt på nära håll är den oklanderligt skarp - på f/1.4.... Det är ju sjukt.

Testbild i köket - även om inget av köket syns i oskärpan :p.
Ska fortsätta utvärdera innan jag kan peta in den i min rankinglista, men kul att kunna bli överraskad efter alla Nikonobjektiv jag testat :p

Visa bilaga 148390
Det är en liten guldklimp. Grattis till en bra glugg :)
 

MattiasL

Aktiv medlem
Några som jag har och har haft till porträtt.

180/2,8D. Det är väldigt sällan så lång brännvidd funkar för mig, men när det gör det blir det ofta magiskt.

105/2,5 Ai. Mycket fin. Urgammal konstruktion, på gott och ont. Känns som en smickrande optik. Den vill jag ha igen.

105/1,8 Ais. Likvärdig 2,5, men ett steg snabbare (och ser väldigt fräsig ut)

85/1,8D: extremt prisvärd (typ 1500 spänn) En lite småtråkig typ. Använder inte ofta.

Allra mest använder jag micro-Nikkor 60/2,8. För mig är det en väldigt bra kompromissbrännvidd. Tvingar mig ganska nära, så att porträtten inte känns distanserade, men blir ändå lite tele-snyggt.

Objektiv på önskelistan:
105/2 DC
Lomography Petzval 58.
 

cardazio

Aktiv medlem
Skärpa "Landskap"

Bifogar exempelbild på f/1.4 - har inte så många landskap i närheten :). Kommer dock inte ihåg var jag satte skärpan.

Full storlek:
_RHS9146.jpg

1 till 1:
1till1.jpg
sopbil.jpg
 
Senast ändrad:
ANNONS