Annons

Skanner för att skanna kort

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Hej,

Jag har tänkt att höstens projekt ska bli att scanna in gamla foton.
Tyvärr har jag inte lyckats hitta så många negativ, utan det är mest framkallade kort som sitter i album.

Och för arbetet behöver jag en scanner. Har kollat runt lite och hittat följande två hos Scandinavian Photo:
Epson Perfection V550 Photo
Epson Perfection V600 Photo

Någon som har erfarenhet av dessa? Eller finns det något annat bra att rekommendera, runt 3000 kr?
Vad blir det för upplösning på de scannade korten (megapixlar)? Är inte helt insatt i dpi.

Det är alltså både negativ och framkallade papparskopior som ska scannas.

Tack för all hjälp
 

VargenW

Aktiv medlem
Jag har en V600 Photo och har kört den ganska mycket. För pappersfoton är den mycket bra, kan definitivt rekommenderas.
För dia och negativ är den sådär, men säkert minst lika bra som andra flatbäddsskannrar.
Dia och negativ reprofotar jag, precis som rekommenderats här av många. Jag använder ett litet (mycket litet) ljusbord som heter Microlight men jag vet inte om de säljs längre men det finns flera på marknaden. Det finns också en app till ipad, men det tyckte jag inte blev bra. De här ljusborden är billiga, kan kosta under 1000:- Det finns flera olika från Kaiser och Dörr också. En negativ/diahållare är också bra att ha.
Till detta använder jag ett stativ och min vanliga systemkamera med ett mycket bra 100/2.8 makro-objektiv. Det tar ett tag att komma på hur man bäst använder det men sen funkar det väldigt bra, blir hög kvalitet.
Men, som sagt, för pappersbilder funkar V600 Photo mycket bra, och till negativ/dia ok, men inte mer, det beror på vilka krav man har.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Jag har en V600 Photo och har kört den ganska mycket. För pappersfoton är den mycket bra, kan definitivt rekommenderas.
Vad kul att höra! Hur lång tid tar det att scanna en bild? Hur blir upplösningen? Färgerna? Använder du den inbyggda "korrigeringen" eller efterbehandlar du bilderna i lightroom?
 

VargenW

Aktiv medlem
Den är snabb, oftast under en minut. Upplösningen blir vad du beställer. Om du menar skärpan så blir den bra och färgerna också. Jag använder "histogramjustering" typ levels lite grann. Men jag efterbehandlar i Photoshop. Det måste man om man vill ha bra resultat oavsett skannmetod. Bl a blir det i stort sett alltid dammprickar oavsett hur noga man är och saker som kanske redan finns i originalet.

Vad kul att höra! Hur lång tid tar det att scanna en bild? Hur blir upplösningen? Färgerna? Använder du den inbyggda "korrigeringen" eller efterbehandlar du bilderna i lightroom?
 

HaraldN

Aktiv medlem
Jag använder en V550, mestadels för att scanna negativ i mellanformat. Det funkar bra tycker jag, 35 mm kan jag dock hålla med om att det funkar sådär, men bättre än vissa på nätet vill påstå.

Upplösningen är ingen begränsning om du scannar foton (papperskopior). Högsta meningsfulla upplösningen brukar anses vara 2400 dpi (högre ger inte mer detaljer i den scannade bilden). Det skulle ge knappt 140 Megapixel från ett 10x15 cm foto, vilket är långt mer än vad som behövs.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Den är snabb, oftast under en minut. Upplösningen blir vad du beställer. Om du menar skärpan så blir den bra och färgerna också. Jag använder "histogramjustering" typ levels lite grann. Men jag efterbehandlar i Photoshop. Det måste man om man vill ha bra resultat oavsett skannmetod. Bl a blir det i stort sett alltid dammprickar oavsett hur noga man är och saker som kanske redan finns i originalet.

Jag använder en V550, mestadels för att scanna negativ i mellanformat. Det funkar bra tycker jag, 35 mm kan jag dock hålla med om att det funkar sådär, men bättre än vissa på nätet vill påstå.

Upplösningen är ingen begränsning om du scannar foton (papperskopior). Högsta meningsfulla upplösningen brukar anses vara 2400 dpi (högre ger inte mer detaljer i den scannade bilden). Det skulle ge knappt 140 Megapixel från ett 10x15 cm foto, vilket är långt mer än vad som behövs.
Tack båda för informationen.
Det blir nog till att investera i en V600.
Får man fråga vilken DPI ni använder för att scanna era bilder? Något annat att tänka på för att få ut mest?
 

VargenW

Aktiv medlem
När det gäller pappersbilder så beror det på bildens storlek, men standard för mig har varit 600 dpi för en halvliten bild.
Jag använder som sagt inte skannern för dia/negativ men om jag gjorde det skulle jag köra på 3200 eller möjligen 4800 för ett vanligt 24x36.
 

HaraldN

Aktiv medlem
När det gäller pappersbilder så beror det på bildens storlek, men standard för mig har varit 600 dpi för en halvliten bild.
Jag använder som sagt inte skannern för dia/negativ men om jag gjorde det skulle jag köra på 3200 eller möjligen 4800 för ett vanligt 24x36.
600 dpi låter som en vettig start. Blir knappt 9 megapixel från en bild som är 10x15 cm. Mer detaljer än så finns nog sällan att hämta i en vanlig print.

Jag scannar negativ med 2400 dpi. Då blir en 6x6 mellanformat ungefär 25 megapixel. Högre än så ger inte så mycket, enligt min erfarenhet. Upplösningen i scannerns optik räcker inte till för att ge ytterligare information om man går mycket högre.
 

Mats G

Aktiv medlem
Tack båda för informationen.
Det blir nog till att investera i en V600.
Får man fråga vilken DPI ni använder för att scanna era bilder? Något annat att tänka på för att få ut mest?
Du ska i stället fråga dej, hur stor ska den inskannade bilden vara? Ska den endast användas på webben eller ska den skrivas ut i stort format.
DPI antalet vid inskanningen ökas ju mindre originalet är. Om man eftersträvar att ex. skriva ut i A4 format så bör ett original som är i A4, skannas i 300 DPI, som då ger 300 ppi/tum. Är originalet ex. bara hälften så stort, så skannar man förslagsvis i 600 DPI i stället, för att få 300 ppi/tum att skriva ut med.
Något rörigt, jo jag vet.. :)
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Du ska i stället fråga dej, hur stor ska den inskannade bilden vara? Ska den endast användas på webben eller ska den skrivas ut i stort format.
DPI antalet vid inskanningen ökas ju mindre originalet är. Om man eftersträvar att ex. skriva ut i A4 format så bör ett original som är i A4, skannas i 300 DPI, som då ger 300 ppi/tum. Är originalet ex. bara hälften så stort, så skannar man förslagsvis i 600 DPI i stället, för att få 300 ppi/tum att skriva ut med.
Något rörigt, jo jag vet.. :)
Bra fråga :)
Mitt primära syfte är att digitalisera och spara bilderna inför framtiden. Dock vill jag inte låsa mig och scanna in i för låg kvalitet för man vet aldrig vad man vill göra framåt. Så därför tar jag hellre i lite.
Storleken på originalet är det "traditionella" formatet som man framkallade på 80-talet (10*15!?).
 

Gurk2015

Aktiv medlem
600 dpi låter som en vettig start. Blir knappt 9 megapixel från en bild som är 10x15 cm. Mer detaljer än så finns nog sällan att hämta i en vanlig print.

Jag scannar negativ med 2400 dpi. Då blir en 6x6 mellanformat ungefär 25 megapixel. Högre än så ger inte så mycket, enligt min erfarenhet. Upplösningen i scannerns optik räcker inte till för att ge ytterligare information om man går mycket högre.
Stort tack!
Ja, de flesta kort är 10*15, så då låter väl 600 som en bra start.
 
ANNONS