Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är jag knäpp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Den lokala nyhetstidningen ska komma hem och intervjua och fota mig idag om mina hundar...och det jag mest är nyfken på är vad dom har för kamera...

...eller om man tittar på topmodell eller nåt sånt, då hajar jag till när dom filmar fotografen för att se vad det är för kamera han har.


Är jag knäpp?
 

Clouseau

Aktiv medlem
Nej nej nej... bara väldigt fotointresserad... försöker jag intala mig själv för annars är jag också knäpp.
 

Arne S

Aktiv medlem
Gip skrev:
Den lokala nyhetstidningen ska komma hem och intervjua och fota mig idag om mina hundar...och det jag mest är nyfken på är vad dom har för kamera...

Kan se framför mig var den intervjun slutar...:)

För övrigt tycker jag ditt beteende verkar sunt och fullständigt normalt. Ser ingen anledning till några terapiinsatser.
 

Clouseau

Aktiv medlem
Gip skrev:

...eller om man tittar på topmodell eller nåt sånt, då hajar jag till när dom filmar fotografen för att se vad det är för kamera han har.
Ärligt talat, vem kollar på top model för att se ett gäng smyganorektiska fjollor bråka om en hårfön? Enda gången det programmet fångat mitt intresse har varit när någon plockat fram en fet digital bladare och fotat loss i någon gigantisk studio med blixtar som kan lysa upp en fotbollsarena. DET kallar jag underhållning!
 

Segeson

Aktiv medlem
Gip skrev:
Är jag knäpp?
Ja! ;-)

Näe, givetvis är du inte knäpp.
Det du lider av brukar jag kalla "en yrkesskada".
Alltså att du visar stort intresse för något du själv har stor kännedom om och som andra också håller på med.
T.ex. En bilmekaniker lyssnar på andra bilar när han/hon går på stan.
En datortekniker har alltid åsikter om hur du sköter din dator.
Om du t.ex. skulle besöka en kennel skulle kanske dina funderingar skilja sig från andras pga ditt stora intresse för hundar.

OSV.

Vi är nog lite knäppa allihop när allt kommer kring. ;-)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jag tror du hajjar till när reportern kommer hem till dig med en liten enkel kompaktkamera....

Jo, många tidningar har nämligen försett sina journalister med en sådan för att deras pressfotografer kanske inte har tid att åka med ut på alla uppdrag. Men naturligtvis är det ju helt beroende på hur stor ariklen ska bli.

/Jeppe - som gissar på 1D eller 1D MkII om fotografen följer med...
 

patson

Aktiv medlem
Vilken tidning är det? Har den hemsida? Vore ju kul att läsa artikeln och se bilderna sedan. Och givetvis berättar du väl vilken kamera de använde sedan, för alla oss nyfikna?
 

Gip

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Jag tror du hajjar till när reportern kommer hem till dig med en liten enkel kompaktkamera....

Jo, många tidningar har nämligen försett sina journalister med en sådan för att deras pressfotografer kanske inte har tid att åka med ut på alla uppdrag. Men naturligtvis är det ju helt beroende på hur stor ariklen ska bli.

/Jeppe - som gissar på 1D eller 1D MkII om fotografen följer med...
Det har hänt förut när det har varit journaliser hemma hos mig och intervjuat mig och då hade dom en liten kompaktkamera, så jag tog bilden själv :)
 

mange78

Aktiv medlem
Det är nog många fotointresserade som är knäppa i så fall :)!

Själv blev jag intervjuad på en festival en gång, och fotografen stod i bakgrunden beredd att ta en bild. Fokus var inte på journalisten och frågorna om man säger så...
 

Segeson

Aktiv medlem
Clouseau skrev:
Någon annan som reagerat på att man kan höra filmuppdragningen på digitalkamerorna i CSI Lasvegas?
Är du säker på att det är digitalkameror?
Jag undrar om dom är tillåtna vid bevisframställning eftersom "negativet" går att manipulera, ett filmnegativ är ju, så att säga, som det är.
Jag kollar på alla varianter av CSI och har hittils aldrig sett baksidan på någon kamera, men att det är Nikon har jag sett.

edit.
Nu när jag tänker efter blev faktiskt Catherine Willows bestulen på ett minneskort i ett avsnitt.
Alltså, dom kör med digitalkameror.
 

Estethia

Aktiv medlem
det är inte filmuppdragningen man hör, det är ett (överdrivet och troligen fejkat) ljud från blixten som laddar efter att bilden tagits.
(edit: samt - även här överdrivet fejkat - det vanliga slutarljudet)

och dom har haft både "hybrid"nikons (5000serien om jag inte minns fel) med tidigare, samt D100 och D70. det lär bli D50 och D200 i framtiden, skulle jag gissa.
 

Clouseau

Aktiv medlem
Jo det var det jag trodde först också men nog fasen är det filmen som låter... så snabbt laddar ingen blixt (eller gör mackroblixten det?) och så långsam är ingen spegel. Trodde först att det var något fåningt ljud man kunde lägga på i kompaktmodellen de hade först men när de gick över till systemare och ljudet var det samma så... Är det här OT eller? :eek:)
 

Estethia

Aktiv medlem
som jag hör det, så är det ett normalt snabbt slutarljud (märks det att jag tittar mycket på CSI och är yrkesskadad?) och en långsam blixtuppladdning, så inget konstigt så.
jag tror dom spelat in ett ljud som dom gillar och så har dom kört det överlag på alla kameror.
 

Clouseau

Aktiv medlem
Hmmm... jag tror faktiskt inte att det är samma ljud i Lasvegas som i NY men vi får väl alla navelskåda lite ikväll över reprisen och återkomma...

(Av den här diskussionen att döma Gill så är det inte DU som är knäpp ;)
 
ANNONS