Annons

"Kroppsfotografering"

Produkter
(logga in för att koppla)

Syndal

Avslutat medlemskap

Kalle_B

Aktiv medlem
jag kan inte öppna dom 2 översta bilderna men den sista kunde jag se...

Tja.. ett macro objektiv eller vilket som helst med bra närgräns och bra med lampor/ljus oc reflektorer och diffusers och softboxar skulle nog kunna få till sådana bilder...
 

Kalle_B

Aktiv medlem
ljuset är ganska viktigt eftersom det är det som gör mkt av denna effekt med skuggor kontra ljuset.. och som du ser så är det väldigt mjukt ljus... skulle du dra dit några 500W vanliga lampor utan något som mjukade upp ljuset så skulle det nog inte bli bra alls...
 

patson

Aktiv medlem
Att ta bilder som i studio utan att ha en studio låter för mig som en motsägelse, men visst, någon kanske har en lösning?

edit: ops, Kalle hann före...
 

Kalle_B

Aktiv medlem
men alltså.. du frågar hur man gör.. sedan säger du att du inte har sakerna som krävs...

Jag säger bara hur man troligtvis gör... men du kan prova göra hur du vill, men räkna inte med ett resultat som kommer ens i närheten...

men visst.. med fantasi och lite egen rekvesita så kommer man längre än man tror.. dock kan jag säga med en gång att bara lägga upp en person o knäppa rakt av kommer ge en vansinngt tråkig bild... Du _MÅSTE_ använda belysning!
 

lottawe

Aktiv medlem
Ett bra tips är att fråga respektive fotograf.

Fast jag skulle vilja påstå att du inte behöver värst mycket utrustning alls egentligen. Något som funkar som bakgrund, ex svart madrasskydd eller matt sammet brukar vara bra om man saknar annat. Sen vanligt glödljus med något som rundar av ljuset. Vanliga skrivbordslampor med folie över är min favorit för nude art. Foliet är topp för att vinkla extra med och för att bestämma hur mycket ljus man vill släppa fram.

Nude artexempel med ovanstående simpla utrustning (fast med riktig tygbakgrund på några) i min portfolio: http://www.lottawe.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=105595
(Några fler fast i mindre format finns på min hemsida också. Länk via profilen. Gravidbilderna där är plåtade med madrassskydd som bg.)

PS. Har naket på deviant oxå. DS.
 
Senast ändrad:

lottawe

Aktiv medlem
Kalle och Patrik har helt fel i att massa studioutrustning behövs till denna typen av bilder. Jag skulle aldrig komma på tanken att köra blixtar eller ens ta fram en reflektor vid sån plåtning eftersom det är bättre att styra ljuset med flera källor från flera håll direkt då i stället.

Nedanstående bild är plåtad med hjälp av fem klämspotlights i metall från Coop samt första bästa mörka tyg som jag lyckades dra över en gardinstång. Allt ljus utom det som riktas via spotarna (som är folierade) stängs ute ur rummet.
http://www.fotosidan.se/pools/view/71/556477.htm
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
ljuset är ganska viktigt eftersom det är det som gör mkt av denna effekt med skuggor kontra ljuset.. och som du ser så är det väldigt mjukt ljus... skulle du dra dit några 500W vanliga lampor utan något som mjukade upp ljuset så skulle det nog inte bli bra alls...
har aldrig pratat om blixtar... jag säger precis som du att man måste mjuka upp ljuset oc hanvända sig av kreativ ljussättning... jag skriver tom lite senare att man komemr långt med egen rekvesita..

Men att tro att man bara slänger upp en person på ett bord o knäpper utan någon typ av ljussättning är att lura sig själv...
 

lottawe

Aktiv medlem
Ok, förlåt Kalle.
Jag reagerade för snabbt och det berodde nog på hur jag uppfattade den där meningen om att fråga och inte ha som jag inte tyckte var så snäll. Du har ju helt rätt i sista stycket där, men tonen innan hakade jag upp mig på.

Det lilla som behövs finns i de flesta hem.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
ingen fara... Lyssnar på "Bruce Springsteen - Born to run" just nu.. då är man på bra humör... ang tonen så kanske det lät lite irriterat.. men som bekant så är det sista dagen innan jag blir gammal gubbe.. har ångest som en skenande flodhäst...
 

lottawe

Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
....men som bekant så är det sista dagen innan jag blir gammal gubbe.. har ångest som en skenande flodhäst...
Just det. Du har all anledning till ångest. Har du kommit ihåg att dumpa garderober på småsyskon och besöka butiken för äldre män? Det är nästan som livet tar slut att fylla så...

Passa på att föreviga ungdomen idag vetja. Självutlösare och.. Sista chansen!
 

patson

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Kalle och Patrik har helt fel i att massa studioutrustning behövs
Jag kanske missförstod frågan men för mig lät det som en motsägelse och det var den jag kommenterade, inget annat. Hon visar bilder tagna i studio och säger att hon vill ta likadana men i samma andetag att hon inte har studioutrustning. För mig går det inte ihop, men det var frågans formulering snarare än det fotografiska jag hakade upp mig på. Förlåt.
 
Senast ändrad:

lottawe

Aktiv medlem
patson skrev:
......Hon visar bilder tagna i studio och säger att hon vill ta likadana men i samma andetag att hon inte har studioutrustning.......
Ok, men det finns inget som säger att de bilderna plåtats i studio. En av dem är beskriven som "plåtad i vardagsrummet med befintligt ljus" (fast på engelska.) De andra två kan jag tänka mig är glödljusbilder de med.
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag snurrar den runt lampskärmen. Skärmen i sig skärmar ju av lite, men med en "tub" av aluminiumfolie runt är det lätt att styra strålar genom att trycka till och forma om folien.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Jag snurrar den runt lampskärmen. Skärmen i sig skärmar ju av lite, men med en "tub" av aluminiumfolie runt är det lätt att styra strålar genom att trycka till och forma om folien.
Det var ju fiffigt.
Jag håller med Dig att man kan fixa billig belysning i hemmet.
Fotografer som har tillgång till komplett studiobelysning levererar oftast väldigt glassiga bilder som säljer bäst.
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Det som oftast är viktigast i sådana här bilder är att ljuset blir mjukt. Ibland känns det nästan som skuggorna är viktigare än ljuset :)

I den här bilden så har jag en 80x80 softbox precis utanför bild till höger. Softboxens kant (närmast kameran) är precis vid Evas högra ben (sett från henne). Det gör att det inte kommer så mycket ljus på hennes högra sida (mot oss) och skuggorna framträder bättre.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/449966.htm

/ Marcus
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Syndal skrev:
men softboxes ingår väl i studioutrustning?
Njae

Softbox är egentligen ngt som slår sönder ljusets riktning och mjukar upp ljuset.

Man kan göra en jättesoftbox genom att ta ett litet rum.
Tänd ett par bygglampor (2000W brukar säkringarna klara).
Häng upp ett vitt lakan i dörröppningen.
Ställ modellen bedvid lakanet.
Skuggsidan kan styras mha reflektorer eller "antireflektor" svart tyg.

tex
 
ANNONS