Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dia-ramar, med eller utan glas?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Hittade tre askar med glasade dia-ramar, två var AGFA och en tror jag hette GEPE. Funderar på om jag ska använda dom eller köpa glaslösa.

Vilket är bäst om man skulle vilja scanna dom nån gång? eller måste man kanske ta ur dom ur ramen om man ska scanna?

Tycker mig ha sett att diat ibland klibbat fast vid glaset på ett fult sätt (fukt skada?), å andra sidan riskerar man inte att repa dom.

//dg
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Den enda fördelen glasat har är att det håller diat plant om du har en diaprojektor med objektiv med rakt skärpeplan.

För skanning och förvaring finns det bara nackdelar.

Skall du skanna rekommenderar jag Gepe 7012 starkt. De har en öppning som är så stor att hela rutan syns, plus att de har metallmask som är bra för planhållningen.

Skall du projicera mycket (utan CF-objektiv), kör glasat. Annars släng.
 

David G

Aktiv medlem
Del 2: CS-ramar?

Jo jag köpte en låda med 100st glaslösa ramar (gepe nr: 7005) och är nöjd med dom men så upptäckte jag att det finns nåt som heter CS-ramar också. Vad skiljer dom från vanliga dia-ramar? är dom bättre på nåt sätt? Dom verkar inte lika tjocka har jag sett.

http://www.photax.se/indx/indxdia.htm
Vad är skillnaden på dia-ramarna överst på siden jämnfört med cs-ramarna en bit ner? Tycker dom ser väldigt lika ut.

Passar cs-ramar i vanliga megasin, men vanliga ramar passar kanske inte i cs-magasin?

//DG
 

Urr

Aktiv medlem
Re: Del 2: CS-ramar?

David G skrev:
Jo jag köpte en låda med 100st glaslösa ramar (gepe nr: 7005) och är nöjd med dom men så upptäckte jag att det finns nåt som heter CS-ramar också. Vad skiljer dom från vanliga dia-ramar? är dom bättre på nåt sätt? Dom verkar inte lika tjocka har jag sett.

http://www.photax.se/indx/indxdia.htm
Vad är skillnaden på dia-ramarna överst på siden jämnfört med cs-ramarna en bit ner? Tycker dom ser väldigt lika ut.

Passar cs-ramar i vanliga megasin, men vanliga ramar passar kanske inte i cs-magasin?

//DG
Till Cs-ramarna finns särskilda magasin som är kompakta och tippsäkra. men de går bara att köra i vissa projektorer: Agfa, Reflekta och möjligen några till. Cs-ramarna är också tunna och tar följdaktligen liten plats. Din misstanke att vanliga ramar inte passar i cs-magasin är helt riktig.
 

Benganbus

Aktiv medlem
David G skrev:
Hittade tre askar med glasade dia-ramar, två var AGFA och en tror jag hette GEPE. Funderar på om jag ska använda dom eller köpa glaslösa.

Vilket är bäst om man skulle vilja scanna dom nån gång? eller måste man kanske ta ur dom ur ramen om man ska scanna?

Tycker mig ha sett att diat ibland klibbat fast vid glaset på ett fult sätt (fukt skada?), å andra sidan riskerar man inte att repa dom.

//dg
Har dia från 1959 monterat mellan glas.
(Och en del familje-dia från 1940-tal)
Några har börjat få underliga fäckar.. :(
Så jag har monterat dom glaslöst nu.

Senare tagna dia som jag monterat glaslösa under en 20 års tid verkar funka bra.
Även att skanna. (Nikon Coolscan V ED)

Så utan att ha någon längre erfarenhet, så tror jag på glaslös montering
(Använder hama DSR)

Sedan får man ofta knäppningar och utvidgning av bilden vid diavisningar och diat ligger litet oskyddat, men jag tror med ett försiktigt handhavande, så är detta förfarande bättre än glasmonterat! :)
/Bengan
 

Kapten Stofil

Aktiv medlem
Gamla dia med glasramar fastnar lätt i glaset, då måste man blöta bort diat och montera om med risk att diat förstörs. Dessutom får man beläggningar på glaset, man måste putsa det på båda sidor och damma av innan montering m.m. Tar bara längre tid och är sämre.

Till bättre projektorer (typ Kodak Carousel) kan man välja objektiv efter om man har glasade dia som inte poppar när de blir varma (flat field kallas objektivet) eller glaslösa dia (curved field, objektivet har buktigt skärpeplan som stämmer med ett "poppat" dia).
 

Graal

Avslutat medlemskap
Kapten Stofil skrev:
Gamla dia med glasramar fastnar lätt i glaset, då måste man blöta bort diat och montera om med risk att diat förstörs. Dessutom får man beläggningar på glaset, man måste putsa det på båda sidor och damma av innan montering m.m. Tar bara längre tid och är sämre.

Till bättre projektorer (typ Kodak Carousel) kan man välja objektiv efter om man har glasade dia som inte poppar när de blir varma (flat field kallas objektivet) eller glaslösa dia (curved field, objektivet har buktigt skärpeplan som stämmer med ett "poppat" dia).
Curved-Filed optik finns även till billigare projektorer, fast om de tillverkas idag vågar jag inte svara på. Har själv haft en Isco-Göttingen Projar CF som passade på de flesta både billiga projektorer men även på lite dyrare typ Leitz och Zeiss.
 

David G

Aktiv medlem
Finns det nån nackdel med att använda CS-ramar?
Varför säljs det forfarande vanliga ramar om CS-ramarna passar i gammla magasin?


Edit: Det jag egentligen undrar är vilken sorts ramar som är mest kompatibla med olika sorters dia-tillbehör som magsasin, projektorer, skannrar m.m.
 
Senast ändrad:
ANNONS