Annons

fota F1 och STCC

Produkter
(logga in för att koppla)

mlindkvist

Aktiv medlem
nån här som har erfarenheter av att fota F1 och även STCC

vad krävs för att man som "hobby" fotograf ska få tillgång till "media pass"?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
F1 kan du helt glömma. Det är ett fåtal yrkesfotografer som efter lång tid lyckas få access.

STCC är inte så omöjligt. Kolla med Jesper Ekvall här på Fotosidan. Han brukar få tillträde till STCC och är också bara hobbyfotograf, om än med fotofirma.
 

micke_011

Aktiv medlem
Har en kompis som fotat STCC med mediapass och det ordnades genom det stall han var anlitad för att fota åt, där dom anmäler namn och vips så fick han sitt pass. Det finns säkerligen mer direkta sätt att göra det, men just nu står det följande på STCCs hemsida

"För att kunna erbjuda fullgod service till ackrediterade fotografer och journalister kommer vi till säsongen 2011 att göra om ackrediteringsförfarandet. Tills vidare är ansökningsformuläret avstängt och vi ber er återkomma den 1 mars för mer information på denna plats."

samt

"Frilansare ombeds inkomma med ansökan via sin uppdragsgivare. Notera att pressackreditering är strikt förbehållet media och antal fotopass är bergränsat. Presskort krävs."

Så det beror nog på vad du har för kontakter, dvs precis som livet i stort :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Så det beror nog på vad du har för kontakter, dvs precis som livet i stort :)
Eller hur mycket man tjatar. I Sverige kan man prata sig in på många ställen.

När jag har plåtat STCC har jag gjort det genom genrellt mediapass från Svenska Bilsportförbundet, men det var längesedan.
 

Kpl

Aktiv medlem
F1 är som sagt tidigare inget att ens försöka med, det är en liten klick som har full access till det mesta och som i princip har ensamrätt på att leverera bilder till alla möjliga olika kunder som team, media m.m.

Det bästa är som sagt att ha en uppdragsgivare i ryggen, då ska det inte vara några problem, om nu inte de ändrade reglerna innebär att det ska bli svårare att få ackreditering.
Jag har plåtat Stcc i fem år och jag levererar bilder till lite olika team, så det är inte alltid tidningar som behöver vara uppdragsgivare.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Annars brukade ju Calle-Gurra vara på plats när sonen körde Carrera Cup så varför inte ansöka som hovfotograf ;-)
 

Göran R

Aktiv medlem
Med tanke på det stora antal som vill fota på en STCC helg så måste dom som håller i det vara lite restriktiva.
Några helger har det varit närmare 200 media ackrediterade. TV teamet är stort och när Carl-Philip började så anslöt även kvälls och skvallerpressen. Dom senare tröttnade dock ganska snabbt när han visade att han kunde köra bil.

Ett tips om man gillar att fota racing är att börja med lite mindre uppmärksammade serier. På både SSK, SLC och Scandinavian Open så är det lättare och skapa kontakter och dom är ofta intresserade av att få tillgång till bilder.
 

Kpl

Aktiv medlem
Nu så är sidan uppe och det är möjligt att lämna in sin ansökan om ackreditering. http://www.stcc.se/media/
Verkar vara mycket hårdare regler i år, vilket är både på gott och ont.
Jag har aldrig reflekterat över att det har varit för mycket folk i pressrummet, vi har alltid fått plats.
Däremot så blir det färre som delar på internetuppkopplingen. :)
Men av rent säkerhetsmässiga skäl kanske det är en bra grej, mindre folk att hålla reda på.
Det märktes rätt tydligt vilka som aldrig hade varit i depån tidigare när de körde med depåstopp under race för ett par säsonger sen. Då fick man ha ögon i nacken, vilket man iofs måste ha fortfarande.
De kör 60km/h i depån och det är inte bara fotografer som får hoppa undan ibland utan även funktionärer som jobbar där.
 

superboy77

Aktiv medlem
Jag har fotat en del på STCC. Och som de andra skriver i tråden krävs det att man har en uppdragsgivare. För min del har jag fotat åt www.highsider.se och jag har en kompis som fotar åt några av teamen.
 

Kpl

Aktiv medlem
Nackdelen att fota från publikplats är att man ofta behöver lite mer tele än om man är inne på banan. Det blir väldigt mycket samma vinkel och utsnitt om man inte har lust att röra lite på sig.
Ska man fota hojar så behöver man helst ännu lite mer tele.
 

Söderhamns-fotograf

Aktiv medlem
Fotoplatserna finns till för fotografer som ska leverera material till en uppdragsgivare, som arrangören accepterar, ska få bra bilder.
På större arrangemang är platserna få, och då får tyvärr inte amatörer plats.

Då får yrkesfotograferna företräde, eftersom de ska göra sitt jobb.

Leta en bra plats i publiken och gör ditt bästa. Är nog mitt råd.

Lycka till!
 

Canonfreak

Ny medlem
Det handlar inte bara om att få ett bättre läge att plåta från!

Var och plåtade STCC på Solvalla i helgen. Förutom att man är sparsamma med mediavästar så inser man när man är där att det handlar om säkerhet (för flera parter!) Att vara på innerplan kräver att man varit på någon av de säkerhetsgenomgångar som anordnas för akrediterade fotografer. Dessutom finns det ju många faktorer på innerplan som man måste ta hänsyn till, som teamen måste kunna röra sig utan att det springer fotografer i vägen. Dessutom förekommer det ju ibland pyroteknik som man också måste akta sig för. Grusstänk, bildelar som lossnar och mycket annat! Jag plåtade för en av sponsorerna. Grymt kul event men absolut ingen lekskola där man springer runt helt fritt!
 
ANNONS