Annons

Fokusproblem Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS

Produkter
(logga in för att koppla)

nanil

Medlem
Hejsan, idag köpte jag ett begagnat Sigma objektiv (Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS)

När jag försöker fokusera så "fladdrar" fokusen något fruktansvärt. Tar upp till 10 sekunder innan den fakiskt hittar fokusen.
Är objektivet så pass ljustörstigt på något sätt att autofokusen blir totalt värdelös eller bör jag vara orolig över att jag fått tag i ett skadat objektiv?
Jag ska även tillägga att jag faktisk inte hunnit testa riktigt mycket men helt klart har den svårt att fokusera.

För övrigt sitter objektivet på en sony a200, inställd på af-område:Spot, af läge: enbilds.


Tack i förhand för alla bra svar =)
mvh Daniel.
 
Senast ändrad:

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag har ett exakt likadant objektiv som jag nyligen köpt fabriksnytt.
Mitt objektiv fungerar underbart bra. Fokuseringen är snabb, tyst och exakt och har inga svårigheter att fokusera ens när det är lite mörkare. AF fungerar tom med 1,5X teleconverter, fast det enligt spec inte ska göra det.

Jag har den nya versionen med stabilisering och har provat det på Sony A580 och A850. Fungerar som sagt helt perfekt på dessa kameror och jag är extremt nöjd med mitt objektiv, så det är inte modelen på objektivet som ställer till det anser nog jag. Fast jag har inte provat det på den kameramodell som du har. Känner du någon annan fotograf med en annan Sony-kamera du kan prova det på för att avgöra om det är objektivet (exemplaret) eller kameran som det beror på.


/Mats
 

nanil

Medlem
Tack för snabbt svar. Då kan jag i alla fall utesluta några problem. Jag köpte det på scandinavian photo för 5000kr. Helt repfritt etc.. Jag fick då med 6 månaders garanti av dem óm det skulle vara någonting med objektivet vilket jag kan ha nytta av nu kanske.
Jag känner en till som har sony a350 jag kan få testa på söndag.

TÄnk dig att autofokusen fladdrar fram och tillbaka och man hör till och med hur det smäller hela tiden då den går från 0-->oändlig fokus konstant. Verkar i alla fall inte helt normalt, försöker även fokusera på relativt stora objekt bara "för att" men den klarar inte ens av tegelväggar 30 meter bort så . . . .
 

Lars Hedin

Aktiv medlem
Jag hade lämnat tillbaks det om möjligheten finns. Oberoende av vad som är problemet verkar det inte vara något du kan använda på ett bra sätt. Att gå in i en kedja av reparationer brukar bara sluta att man sitter med problemet själv. I ditt läge måste det väl kännas bra att ha köpt från Scandinavian och inte privat.
Hoppas det löser sig.
Lars Hedin
 

Sarvis

Ny medlem
Jag har ett likadant objektiv, som sitter på min Nikon D300. Efter ett halvår började fokusen fladdra. Jag skickade in objektivet på garantirep via Cyberphoto. Firman justerade någon sorts vinkel i objektivet. Jag fick tillbaka objektivet, funkar perfekt sedan dess. Väldigt nöjd med objektivet med det zoomomfånget.
//
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag hade lämnat tillbaks det om möjligheten finns. Oberoende av vad som är problemet verkar det inte vara något du kan använda på ett bra sätt. Att gå in i en kedja av reparationer brukar bara sluta att man sitter med problemet själv. I ditt läge måste det väl kännas bra att ha köpt från Scandinavian och inte privat.
Hoppas det löser sig.
Lars Hedin
Nej, lämna inte tillbaka det om du istället kan få det åtgärdat inom garantin!

5000 kr. för det objektivet är ett otroligt bra pris om det är den nya varianten med OS som du skriver. Det är ett objektiv som saknar motstycke och är mycket bra. Den gamla varianten utan OS är ok den med, men är lite billigare. Jag hade ett sådant utan OS tidigare som jag bytte in hos Scandinavian och fick 6000 kr. i inbyte för. Ett nytt kostar 9000, så 5000 för det är mycket bra. Om det är i bra skick och du kan få felet avhjälpt på garantin så kör på det tycker jag.

Här är min första bild med det objektivet.
http://www.fotosidan.se/pools/view/19751/2344225.htm


/Mats
 

nanil

Medlem
Skönt att få så bra respons. Jag ska först av allt pröva objektivet på en annan Sony-kamera. Därefter gå tillbaka med det till Scandinavian photo, har ingen tidigare erfarenhet av dem men jag har en känsla att de inte är omöjliga att ha o göra med. Annars verkar objektivet totalt grymt =).

Tack allesammans för så snabba svar, man blir ju lite orolig när man lagt en slant =).
 

nanil

Medlem
Lämnade in objektivet idag. De sa någonting om att fokusen verkade ta för stora "steg" , inte vet jag men det skulle tydligen ta upp till ett par veckor att få tillbaka det. Lagom kul men är glad att de var smidiga att ha o göra med.
 
ANNONS