Annons

Problem med Tokina 11-16 till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_grahn

Aktiv medlem
Jag har under några år haft Tokinas 11-16 till Nikon och det är en bra bildkvalitè på objektivet. Men, mitt första 11-16 slutade autofokusen fungera på. Efter att ha lämnat in objektivet på garantin konstaterades det att den var felaktig, så jag fick en ny.

Nu har även den börjat jäklas på samma sätt. Dvs att autofokusen fungerar inte och den går inte heller att få skarpa bilder med ens när jag fokuserar manuellt. Jag har dessvärre ingen garanti på den kvar och jag undrar om någon annan upplevt några liknande problem. Det låter i mina öron som att det borde vara en barnsjukdom på den serien av objektiv.

Vore intressant ifall nån har nån åsikt i ämnet.

//Micke
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tidigare

Började problemen redan under första året låter det som ett problem som du fick med på köpet s.a.s. Därmed borde konsumentköplagen gälla och du borde kunna få detta åtgärdat/objektivet utbytt utan kostnad! Kolla upp detta! Lagen gäller i 3 år på nyinköpta prylar. Har själv fått canonprylar fixade efter ett år med denna lag i beaktande och goodwill från generalagenten. Börja med att ringa och snacka med firman där du köpte gluggen!
 

Genic

Aktiv medlem
Jag har under några år haft Tokinas 11-16 till Nikon och det är en bra bildkvalitè på objektivet. Men, mitt första 11-16 slutade autofokusen fungera på. Efter att ha lämnat in objektivet på garantin konstaterades det att den var felaktig, så jag fick en ny.

Nu har även den börjat jäklas på samma sätt. Dvs att autofokusen fungerar inte och den går inte heller att få skarpa bilder med ens när jag fokuserar manuellt. Jag har dessvärre ingen garanti på den kvar och jag undrar om någon annan upplevt några liknande problem. Det låter i mina öron som att det borde vara en barnsjukdom på den serien av objektiv.

Vore intressant ifall nån har nån åsikt i ämnet.

//Micke
Jag köpte ett Tokina 11-16 i somras och tycker det är problem med autofokusen. (Till Nikon D300). Jag tycker inte det fokuserar som det ska. Väldigt ofta går det inte att trycka av för att objektivet inte hittar fokus. Ibland snurrar det fram och tillbaka bara, ibland bara det vill inte röra sig när jag flyttar mellan objekt nära och långt bort. Ibland funkar det utmärkt. Jag är skittrött på det. Nu har jag inte fotat en massa snabba motiv med det men ändå har jag några missade bilder. Jag håller på att mejlas med företaget nu som jag köpte det ifrån och jag får se vad som händer.
/Suzanne
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Jag skaffade mitt ex för 5 år sen & konstaterade att bildkvaliteten är bra & autofokusen kass. Förutom att den missar fokus oftare än den prickar (troligtvis obj el hus D300 som behöver justeras) så beter den sig opålitligt, verkar som att den ibland tar korta pauser & vägrar jobba.
 
ANNONS