Annons

Fotografera genom mikroskop

Produkter
(logga in för att koppla)

pellepirat

Ny medlem
Hej,

Införskaffade nyligen ett mikroskop: http://www.sagitta.se/artikel.php?id=3016#.VZWqQngq74g
Mycket nöjd och allt är bra, men vill fotografera... Jag har redan en daterad men en prima Canon EOS 550D och 18-55 och ett plast50m, inga fancy prylar men funkar då jag är entusiast.

Jag har läst och det finns likadana trådar, men jag blir lite konfunderad, jag har även prövat att fota från en bit med stativ och funkar men vill ha en enkel och bra lösning.

Så jag vill fota genom mikroskopet, ska ej bli dyrt då jag gör detta mer för mitt intresse för mikro.
Har läst om att byta ut en stereolupp? Hur funkar detta isåfall? Vad behövs? Har kollat upp adapter till mikroskopet men var alldeles för dyrt.
 

eskil23

Aktiv medlem
Antingen kan du köpa en adapter för att montera kameran i stället för okularet på mikroskopet, eller så kan du köpa en adapter för att montera mikroskopets objektiv direkt på kameran.
 

Lena Holm

Medlem
Prova smartphone

Våra studenter använder sina smartphones och tar utmärkta bilder genom mikroskopen. Annars är det en mikroskopkamera som gäller och det borde finnas ganska billiga.
Hälsningar Lena
 

pellepirat

Ny medlem
Antingen kan du köpa en adapter för att montera kameran i stället för okularet på mikroskopet, eller så kan du köpa en adapter för att montera mikroskopets objektiv direkt på kameran.
Precis! Vet du hur detta fungerar med olika objektiv, vad behöver jag för att få detta att fungera, och var får jag tag på?
 

pellepirat

Ny medlem
Våra studenter använder sina smartphones och tar utmärkta bilder genom mikroskopen. Annars är det en mikroskopkamera som gäller och det borde finnas ganska billiga.
Hälsningar Lena
Tack för svaret! Har prövat detta men är lite tricky, samt är de dedikerade kamerorna inte riktigt vad jag är ute efter, vet du om det finns fäste för smartphones så man slipper att trixa för att få det att fungera?
 

Lena Holm

Medlem
Nej, jag känner tyvärr inte till om det finns några fasten och de får trixa en del, det har jag sett.
Hälsningar Lena
 
ANNONS