Annons

Framkallning av storformatsnegativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotofanatikern

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag jobbade som assistent åt en fotograf i USA som fotade med en storformatskamera. Eftersom jag lärt mig tekniken vill jag nu själv köpa en sådan kamera, men vill först ta reda på var jag kan köpa och framkalla negativ.

Negativen laddar man med en kassett som mäter cirka 9x15 cm och varje kassett rymmer två negativ i ungefär samma storlek. Jag har frågat runt men har inte hittat någon i Stockholm som varken säljer eller framkallar sådana negativ. Någon som vet var jag kan vända mig? Vill undvika att behöva betala en förmögenhet och skicka det till annan ort osv för framkallning. Jag bor innanför tullarna i Stockholm.

Kameran jag planerar köpa är en sådan som var vanlig för amerikanska journalister på 40- och 50-talen med engångsblixt osv. Ett populärt märke var tex Crown Graphic (se bild för kamera och kassett).

Tusen tack!

/Victor
 

Bilagor

markbe

Avslutat medlemskap
Bland annat Crimson (c41, sv, dia) och Team Framkallning (c41, sv) framkallar storformat. Team Framkallning skall även sälja bladfilm/storformat, likaså Brunos Bildverkstad, det kan även finnas hos Svenska Kort och Schönherrs Foto. Kanske hos någon mer.
 

wilper

Aktiv medlem
Det blir ganska fort en förmögenhet om du skall lämna in storformat på framkallning. Crimson vill ha 65kr/bild.

Kan du tänka dig att framkalla själv?

Med en tre-rullars paterson-dosa och en Mod54 kan du framkalla sex blad i stöten hemma vid diskbänken.

http://www.brunosbildverkstad.se/c/film-81/bladfilm-95

Sannolikt är det 4x5 (tum) du skall ha. 9x12 (centimeter) kasetterna har samma yttermått dock, så det går att använda sådana också. Men film och kasetter måste matcha, naturligtvis.
 
ANNONS