Annons

Första bröllopet

Produkter
(logga in för att koppla)

Dtoomy

Aktiv medlem
Hej!

Jag hoppas ni kan hjälpa mig. Det är så att jag har blivit tillfrågad av några vänner om att fota deras vigsel utomhus i en park. Det kommer endast vara dom samt 2 vittnen, förutom den som viger förstås. Dom är lite osäkra framför kameran och vill i princip att vigseln ska förevigas. Jag tänkte om jag skulle ta lite bilder på själva vigseln samt att jag ev. lyckas övertala dem att ställa upp på ett brudparsfoto efteråt.

Det jag har i kameraväskan är en Canon 6D, Canon 50 1.4, Canon 28-135 IS, samt ett billigt litet 80-200 (skräp fokusmässigt, OK bildmässigt).

Min fråga är om det gör att få ut nåt vettigt av ovanstående utrustning samt vad är det jag ska tänka på samt ha med mig i övrigt när jag ska fota vigseln?

Tackar på förhand!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Använd du 50/1,4 hela tiden. Eftersom du är ute så kan du ju förflytta dig runt och zooma med benen. Ta många bilder i olika vinklar i olika ljusförhållande, använd från 1,4 till 8 och ändra bländaren hela tiden så du har många varianter med olika skärpedjup. Ha koll på exponeringen och kompensera i olika ljus. Sedan är det bara att vara så kreativ som möjligt
 
Använd du 50/1,4 hela tiden. Eftersom du är ute så kan du ju förflytta dig runt och zooma med benen. Ta många bilder i olika vinklar i olika ljusförhållande, använd från 1,4 till 8 och ändra bländaren hela tiden så du har många varianter med olika skärpedjup. Ha koll på exponeringen och kompensera i olika ljus. Sedan är det bara att vara så kreativ som möjligt
50/1.4 är ett bra objektiv men jag skulle inte fota en vigsel på bländare 1.4. Dels därför att det är väldigt svårt att sätta skärpan generellt då (motiven står inte stilla) och dessutom är just det här objektivet inte som bäst vid 1.4.

För att få nära bilder utan att behöva stå precis intill brudparet är en zoom att föredra.



www.bilderavmig.se
 

pdahlen

Aktiv medlem
50/1.4 är ett bra objektiv men jag skulle inte fota en vigsel på bländare 1.4. Dels därför att det är väldigt svårt att sätta skärpan generellt då (motiven står inte stilla) och dessutom är just det här objektivet inte som bäst vid 1.4.

För att få nära bilder utan att behöva stå precis intill brudparet är en zoom att föredra.



www.bilderavmig.se
Nu vet jag inte hur Canons objektiv är, men det var därför jag skrev 1,4-8 och ändra i princip hela tiden, så har man möjlighet att välja vid gallringen. Men är objektivet hopplöst vid 1,4 så kan man starta från tex 1,8 istället.

Jag brukar ta 80% av bilderna på större öppningar och de resterande för safe-bilder så om man missar fokus har man iaf något.

Eftersom det är ute så borde man inte behöva skruva på ISO så mycket, men exponeringen måste man ju ha koll på särskilt om man kör i motljus

Men det är ju såklart hur utmanade man vill vara, det är ju svårare att fota med större öppningar och fast objektiv, men lyckas man så blir det så mycket bättre
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag gjorde mitt första bröllop enbart med en Canon 400D och EF 50/1.8II. Fotade de flesta bilderna på f/1.8.
Till motsats vad de flesta skriver lite överallt så skulle jag våga påstå att de flesta är ganska stillastående eller sittandes under majoriteten av tiden under vigseln så vågar du, litar på att din fototeknik är bra samt objektivet inte har dåligt AF så kör du på f/1.8 såvida du inte behöver längre skärpedjup för att få med all du vill ha i skärpa inom fokusområdet.
Dock är skärpan bättre vid nerbländning. Pga det så fotar jag faktiskt numera ibland f/2.8 och f/4 som en säkerhet. Även om ISO ökar så ökar faktiskt detaljerna markant.

/Stefan
 
Nu vet jag inte hur Canons objektiv är, men det var därför jag skrev 1,4-8 och ändra i princip hela tiden, så har man möjlighet att välja vid gallringen. Men är objektivet hopplöst vid 1,4 så kan man starta från tex 1,8 istället.

Jag brukar ta 80% av bilderna på större öppningar och de resterande för safe-bilder så om man missar fokus har man iaf något.

Eftersom det är ute så borde man inte behöva skruva på ISO så mycket, men exponeringen måste man ju ha koll på särskilt om man kör i motljus

Men det är ju såklart hur utmanade man vill vara, det är ju svårare att fota med större öppningar och fast objektiv, men lyckas man så blir det så mycket bättre
Jag tänkte mest att det vid ett första bröllop är lite chansartat att fota med större öppningar. Vid en ceremoni har jag aldrig mer än 2.8. Vid porträttbilderna, som tas under mer kontrollerade former, kan man arbeta lite annorlunda och "vågat".

Sedan kan jag inte komma ifrån att med ett 50 mm måste man stå väldigt nära brudparet om man vill ha närbilder, och för egen del vill jag inte störa ceremonin utan arbetar alltid lite på avstånd.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En blixt är inte så dumt.
Om modellerna har solen i ansiktet så kisar man, inte snyggt/trevligt.
Med en blixt kan du exponera efter hur du vill ha bakgrunden o sen fylla på med det ljus du vill ha på modellerna.

Annars brukar jag rekommendera att göra några skisser o verkligen fundera på vad som är viktigt i varje bild som man VILL ha.
Titta på bilder som du gillar, gör enkla skisser utifrån de bilder du gillar och fråga dig själv varför du gillar just DEN bilden? Vad skiljer den från de andra?
Händer, vart man tittar, sitter, lutar.... hitta essensen i de bilder du vill ta.
Öva på ngn kompis.

Eftersom att du vet att de är osäkra så är det DU som måste styra dem när du fotograferar.
Det är inte alls farligt, modellerna brukar vara väldigt medgörliga, de litar på DIG.
O har du gjort skisserna så kan du motivera varför de skall hålla si eller så.

Sen att det inte kommer bli exakt så i verkligheten är en annan sak.
Men du har gjort din läxa innan o vet vart du vill när ingen annan vet o de är osäkra.
Styr dem o låt dem le o vara glada så kommer det bli bra.

O vad du än gör.... TITTA!!! på bakgrunden!!!
Personerna ser säkert tip top ut o kommer att vara glada.
De är det de är.
Men miljön, vinklar är det du KAN förändra till som DU vill ha det.

Lycka till
 
Jag gjorde mitt första bröllop enbart med en Canon 400D och EF 50/1.8II. Fotade de flesta bilderna på f/1.8.
Till motsats vad de flesta skriver lite överallt så skulle jag våga påstå att de flesta är ganska stillastående eller sittandes under majoriteten av tiden under vigseln så vågar du, litar på att din fototeknik är bra samt objektivet inte har dåligt AF så kör du på f/1.8 såvida du inte behöver längre skärpedjup för att få med all du vill ha i skärpa inom fokusområdet.
Dock är skärpan bättre vid nerbländning. Pga det så fotar jag faktiskt numera ibland f/2.8 och f/4 som en säkerhet. Även om ISO ökar så ökar faktiskt detaljerna markant.

/Stefan
Eftersom det här är en utomhusvigsel så är det sannolikt inte nödvändigt att fotografera med stor bländare för ljusets skull.

Jag vet inte hur många bröllop du gjort men efter alla bröllop jag gjort är inte min erfarenhet att det som händer med och runt brudparet vid en vigsel är stilla. Tvärtom kan det hända mycket och fort. Jag skulle inte fota en ceremoni med 1.8 - och jag litar på min fototeknik. ;-)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Eftersom det här är en utomhusvigsel så är det sannolikt inte nödvändigt att fotografera med stor bländare för ljusets skull.

Jag vet inte hur många bröllop du gjort men efter alla bröllop jag gjort är inte min erfarenhet att det som händer med och runt brudparet vid en vigsel är stilla. Tvärtom kan det hända mycket och fort. Jag skulle inte fota en ceremoni med 1.8 - och jag litar på min fototeknik. ;-)
Nu är det bara 5 personer på vigseln och 6D med EF 50/1.4 bör vara tillräcklig snabb och exakt för de korta skärpedjupet om mikrojusteringen är rätt.
Jag hade iaf fotat med kort skärpedjup och några bilder med längre när jag vill ha mer i fokus och skulle inte vara rädd att missa så mycket nu när det bara är brudpar, 2 vittnen och en vigselförrättare att hålla reda på.
Dessutom en stor yta att röra sig omkring och förhoppnings kunna fota dom lätt framifrån också. Det bör även vara lätt att komma nära. Något som är svårare i en kyrka.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Jag hoppas ni kan hjälpa mig. Det är så att jag har blivit tillfrågad av några vänner om att fota deras vigsel utomhus i en park. Det kommer endast vara dom samt 2 vittnen, förutom den som viger förstås. Dom är lite osäkra framför kameran och vill i princip att vigseln ska förevigas. Jag tänkte om jag skulle ta lite bilder på själva vigseln samt att jag ev. lyckas övertala dem att ställa upp på ett brudparsfoto efteråt.

Det jag har i kameraväskan är en Canon 6D, Canon 50 1.4, Canon 28-135 IS, samt ett billigt litet 80-200 (skräp fokusmässigt, OK bildmässigt).

Min fråga är om det gör att få ut nåt vettigt av ovanstående utrustning samt vad är det jag ska tänka på samt ha med mig i övrigt när jag ska fota vigseln?

Tackar på förhand!
Du bör göra en provfotografering några dagar innan, speciellt viktigt om paret är osäkert framför kameran.

Det ger också dig ett bra tillfälle att prova inställningar, t ex är f/1.8 svårt att använda utom när man fotar en enda person, och hitta bra bildvinklar.

Nu verkar det inte vara så "omfattande" men du bör ändå se till att du har backup på utrustningen, du kan ju inte ta om bilderna, låna extrakamera etc.

Om du ändå ska uppgradera din objektivpark är detta ett bra tillfälle.
 
Hej!

Jag hoppas ni kan hjälpa mig. Det är så att jag har blivit tillfrågad av några vänner om att fota deras vigsel utomhus i en park. Det kommer endast vara dom samt 2 vittnen, förutom den som viger förstås. Dom är lite osäkra framför kameran och vill i princip att vigseln ska förevigas. Jag tänkte om jag skulle ta lite bilder på själva vigseln samt att jag ev. lyckas övertala dem att ställa upp på ett brudparsfoto efteråt.

Det jag har i kameraväskan är en Canon 6D, Canon 50 1.4, Canon 28-135 IS, samt ett billigt litet 80-200 (skräp fokusmässigt, OK bildmässigt).

Min fråga är om det gör att få ut nåt vettigt av ovanstående utrustning samt vad är det jag ska tänka på samt ha med mig i övrigt när jag ska fota vigseln?

Tackar på förhand!
Under vigseln skulle jag använda 28-135 för att kunna vara flexibel, varierad och inte behöva vara alltför närgången. Om de sedan vill ta porträtt skulle jag byta till 50 mm.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det vore intressant att se några bildexempel. Att det går att fota är det ingen tvekan om men väldigt lite i bilden kommer att vara skarpt, vilket i sig inte behöver vara fel, men när det kommer till vigselbilder är jag tveksam.
Japp, väldigt lite kommer vara skarpt, men vem sa alla/allt skulle vara i fokus? Vill man det får man ju blända ner vetja.
Men jag fotar som sagt ofta vidöppet, bländar ner vid behov. Allt beror på situationen och vad man vill uppnå.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Då jag rekommenderade 50mm så är här en med f/1.4 på en fullformatskamera.

/Stefan
Det är omöjligt att kolla skärpan på en webstor bild, allt blir skarpt i så liten storlek (du levererar väl inte 400px?). Lägg upp orginalbilden på dropbox eller någon annan fildelningstjänst. (Om det är 2 meter bort har du +/-6cm att fånga folk på med modesta krav på skärpa. Dvs en halv ansiktsbredd). Det vore skoj att se ett helt album, en bild kan du ha tur med.

Men även om du råkat pricka rätt, jag måste ändå fråga, varför chansa på att alla står i linje? Folk rör på sig.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är omöjligt att kolla skärpan på en webstor bild, allt blir skarpt i så liten storlek (du levererar väl inte 400px?). Lägg upp orginalbilden på dropbox eller någon annan fildelningstjänst.

Men även om du råkat pricka rätt, jag måste ändå fråga, varför chansa på att alla står i linje? Folk rör på sig.

Du gillar ju skärpedjupskalkylatorn, kolla vad du får för skärpedjup för ovan inställningar så ser du vilken risk du tar.
Allas ögon är i acceptabel fokus.
Jag chansar inte heller på de gruppbilder som har detta korta skärpedjup utan dessa är ofta regisserade på ett eller annat sätt.
Jag använder inte skärpedjupskalkylator alls förutom om någon ber mig använda den. Det finns vissa saker man lär sig utantill. Särskilt om man använder inställningarna ofta. Kallas för erfarenhet.

Sony A7R3s EVF är skarpt och fin och där ser man hur bilden kommer bli. Dessutom har den eye fokus så jag behöver inte omfokusera och "chansa" att fokus sitter som många verkar göra. Dessutom slipper jag också chimpa för att dubbelkolla att skärpan sitter.

Detta är bara en exempelbild till Magnus hur en sådan gruppbild på f/1.4 kan se ut. Inte till dig för pixelpeeping.

/Stefan
 
ANNONS