Annons

Vad gör jag för fel när det ser såhär i himmel/ enfärgad bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy P-B

Medlem
Varför blir himmel/bakgrund på detta viset? Typ att färgerna inte tonas över utan det är tydliga kanter i färgövergångarna, se bild så förstår ni säkert hur jag menar. Det syns inte på mina skärmar på datorn men i telefon eller lite sämre skärmar- alltså så som de jag levererar bilderna till kommer att se på dem. Rätt störigt fenomen. Jag antar att jag har nån inställning fel eller att jag har gjort något fel vid jpg exporten.
Förgrunden från kameran är Adobe rgb1998
Sedan konverterat till srgb, detta verkar dock kvitta, det ser ut så i vilket fall som helst.

Tacksam för hjälp så jag kan lära mig göra på rätt sätt.
 

Bilagor

Tommy P-B

Medlem
Om du t ex tvingas flytta svart och vitpunkt på en 8 bitars jpg bild för mycket så blir hoppen i färgerna för stora och bandning kan uppstå. Fotograferar man i RAW (16-bitar) så slipper man det vanligen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Colour_banding
Okej. Tack för svar. Det är fotat i 16 bitars tar konverterat till jpg i 8 bitar. Kan det alltså ha att göra med att jag har redigerat i camera raw och fixat till dem så pass myxket att när jag exporterar ut den i 8 bitar jpg kan den inte visas korrekt ?
 

joakim d

Aktiv medlem
Okej. Tack för svar. Det är fotat i 16 bitars tar konverterat till jpg i 8 bitar. Kan det alltså ha att göra med att jag har redigerat i camera raw och fixat till dem så pass myxket att när jag exporterar ut den i 8 bitar jpg kan den inte visas korrekt ?
Det låter inte troligt, rawfilen ska du kunna bearbeta väldigt mycket, det är snarare ett problem vid exporten. Kolla vad du har för inställning för kvalitet när du exporterar.
 

Tommy P-B

Medlem
Det låter inte troligt, rawfilen ska du kunna bearbeta väldigt mycket, det är snarare ett problem vid exporten. Kolla vad du har för inställning för kvalitet när du exporterar.
Okej
när jag jobbar med bilden kör jag alltid i 16 bitar. vid export från camera raw så väljer jag inställningar enligt bild om jag kör ifrån photoshop så kan jag inte välja mer än enligt den lilla bilden. Finns det fler, mer grundläggande insällningar att göra någon annan stans?
 

Bilagor

alfin

Aktiv medlem
Okej
när jag jobbar med bilden kör jag alltid i 16 bitar. vid export från camera raw så väljer jag inställningar enligt bild om jag kör ifrån photoshop så kan jag inte välja mer än enligt den lilla bilden. Finns det fler, mer grundläggande insällningar att göra någon annan stans?
Men du har ju ställt in Camera Raw att jobba med 8-bitars sRGB bilder enligt din bifogade bild? Min PS CS6 ser annorlunda ut, det finns en länk längst ner på ACR fönstret där man ställer in färgrymd och bitdjup.

Ställ in ACR på Adobe RGB och 16-bitar, öppna upp i Photoshop och spara från Photoshop till jpeg, så ska du se att bandningen försvinner.
 

Tommy P-B

Medlem
Men du har ju ställt in Camera Raw att jobba med 8-bitars sRGB bilder enligt din bifogade bild? Min PS CS6 ser annorlunda ut, det finns en länk längst ner på ACR fönstret där man ställer in färgrymd och bitdjup.

Ställ in ACR på Adobe RGB och 16-bitar, öppna upp i Photoshop och spara från Photoshop till jpeg, så ska du se att bandningen försvinner.
I den länken som du nämner är det Adobe rgb och 16bit om är inställt. Det jag bifogat är från exportinställningarna. I övrigt så har jag testat med att öppna upp i Photoshop och spara därifrån, det blir aningens bättre men inte ok
 
ANNONS