Annons

Tips till fotografering av norrsken.

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsM

Medlem
Norrskensfoto

Lite tips om norrskensfoto.

En vidvinkel är bra att ha. Helst så ljusstark som möjligt.Bländare 2.8 eller ljusstarkare är att föredra. Använd fullt öppen eller blända ner ett steg om du har ett ljusstarkare objektiv.

En snygg förgrund i form av natur eller något annat vackert förskönar bilden.

Tider. Det beror på norrskenets ljusstyrka. Det måste man lära sig att bedöma. 20 sekunder är en normaltid på en 400 asa film. Vid starkare norrsken prova 10 sekunder.

Den optimala filmen för norrsken är enligt min kännedom Fuji Provia 400F.

MatsM
 

ulvesson

Medlem
När jag har tagit bilder av norrsken har jag använt en slutartid på mellan 15-30 sekunder och ISO100 film (Fuji Superia) och det tycker jag funkar bra. Men som tidigare påpekades, det beror lite på hur starkt norrskenet är.

Gå ut och prova, det blir antingen bra eller dåligt :)
 

Kanadabalsam

Aktiv medlem
Jag har bara plåtat norrsken på ungefär 70 graders latitud där norrskenen lär vara som starkast. Runt 40 sek. med velvia och bl. 3,5 om det var starka norrsken. Vissa norrsken blir inte alls så bra på den kombinationen. Det är lite chansartat skulle jag tippa. De flesta norrsken blir gröna med kolsvart bakgrund. Om du tar längre tid än 30 sek så blir stjärnorna som streck vid längre brännvidd än ca:35mm om du inte har följning på kameran, dvs en motor som vrider kameran. Kolla den här länken för bra norrskensbilder: http://www.geo.mtu.edu/weather/aurora/
 

trazan

Aktiv medlem
I det senaste nr av tidningen foto finns en liten notis om en kalender med bilder på norrsken.
På baksidan finns en tabell där det framgår att man ska använda bl 4 i 40 sek (iso 400) bl a så hänvisar man till en webbsida www.polarfoto.com
Kanske kan vara något.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Tips till att fota norrsken efterfrågas!

Jag kanske bör lägga till lite aktuella förutsättningar i mitt fall, till mitt förra inlägg här:

5D Mk3 fullformat förstås, objektiv EF 16-35 f4,0, (obs utan nåt uv- eller andra filter, väl?),
(är det en bättre kombo än min 7DMk2 med EF-S 10-22?),
stativ, trådutlösare, kaffetermos, fick-/pannlampa ?
mer?

Jag läste nånstans en tumregel om att 600 dividerat med aktuellt objektivs brännvidd ger den praktiskt längsta exponeringstiden för att undvika spår av stjärnorna på himlen...

Lämpligt iso med 5Dmk3...3200? eller lägre?

På tal om Velvia - det är klart, visst kan jag köra med min Leica M4/M6 med den förnämliga gluggen Super Angulon 21 mm f3,4 men då med filmen Portra 400...i brist på Velvia...fast jag tror digtalfotot har större chanser att lyckas!

Det gäller att vara förberedd om/när norrskenet kommer...eller hur?
/B
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag har en mer praktisk fråga, hut långt norrut måste man komma för att det skall bli bra norrsken ? Är det någon skillnad mellan norrsken i fjällen och kusten ? Skulle gärna vilja ta bilder där man ser både fyrar och norrsken.
 

ajoe

Aktiv medlem
Absolut nödvändigt med norrskensprognos. Gå in på spaceweather.com och lägg upp er på listan så fpm man ett mail när det är på väg att hända något i himlen.
 

Lahn

Aktiv medlem
Hej

Här finns ett ett foto som jag har tagen vid Vänern nära Åmål.

https://lahn.nu/northern-lights-over-starvik/

Om det är riktigt starkt norrsken kan du ser den till ock med i Skåne eller ännu längre ner i Europa. Men det är från fördel om det är riktigt mörkt och att det inte finns konstgjord ljus i närheten som sprids från bebyggda områden. F 4 är inte så bra, jag skulle satsa på F 2.8 eller F 1.4.

Appen för norrsken jag gillar bäst heter "AURORA PRO" den brukar har större sannolikhet för att prognoser stämmer än SMHI ;-) lycka till...
 

Canalog

Avslutat medlemskap
F 4 är inte så bra, jag skulle satsa på F 2.8 eller F 1.4
Objektiven EF 16-35 F 4,0 resp EF-S 10-22 F3,5 är ju de gluggar jag redan har...(om man bortser från det EF 50 mm F1,4 som jag också har - men 50 mm är för lite vidvinkel, väl - om man inte gör som i länken du bifogade)

Det är nog lite ”overkill” att gå och köpa ett ljusstarkt vidvinkelobjektiv bara för ett eventuellt norrsken som kanske kan komma... så därför utgår jag från den utrustning jag redan har.
/B
 

ajoe

Aktiv medlem
Kanske overkill för norrsken, men en ljusstark och helmanuell vidvinkel är bra att ha för astrofoto.

Själv använder jag ett Laowa 9 mm/2,8 zero-D (för Fuji APS-C), som jag är jättenöjd med. Objektiv med elektroniskt styrd fokusering tycker jag är besvärliga för astro, eftersom man inte kan vara riktigt säker på var skärpan ligger, jag brukar fokusera noggrannt när det finns ljus kvar och så tejpa fast fokusringen med eltejp.
 
ANNONS