Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken adapter till min GX80?

Produkter
(logga in för att koppla)

KimP1

Ny medlem
Jag har en Lumix GX80 och har en Sigma DG 70-300mm f4-5,6 Nikon objektiv hemma liggandes, finns det någon adapter som man kan köpa för att få det att funka eller är det ej möjligt?

tack på förhand!
 

GunnarW

Aktiv medlem
Det finns, https://www.google.com/search?q=nikon+m43+adapter&oq=Nikon+m43&aqs=chrome.1.69i57j0l3.9694j0j8&client=tablet-android-samsung-nf-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#ip=1

Jag har ingen erfarenhet av någon av dem, däremot av adaptrar till andra system. Några kanske utger sig för att klara AF. Det kan vara lite si och så med hur bra det fungerar. Andra är helt manuella. Har objektivet bländarring så klarar det sig men saknas den så förutsätter det det att kameran minst kan styra objektivets bländare.
Sen blir 70-300 på GX80 (som är m43) motsvarande ett 140-600 på småbild (s.k. FF). Mao dubbelt så långt tele. Du får också två bländarsteg sämre ljusinsamling och längre skärpedjup. Framförallt sämre ljusinsamling kan göra det knepigt i sämre ljus. Du kanske känner till detta.
 

Calavera88

Ny medlem
Har själv nyligen köpt en Nikon AI(G)-MFT adapter på Amazon (men inte fått än p.g.a. längre leveranstider i Corona-tider) för att kunna testa min pappas gamla Nikkor-objektiv på min GX80. Det verkar finnas två huvudsakliga varianter, så får hoppas vi gissade oss fram till det rätta. ;)

På K&F-Concepts (det märket jag köpte) hemsida kan man se en lista på olika objektivs fattningar, kanske kan vara till hjälp.


 
ANNONS