Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oreda bland bilderna vid direktimport från kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

gorred

Aktiv medlem
Hej,

Men - efter att ha formatera minneskortet så tycks bilderna iaf visas i rätt ordning vid importdialogen, dock så hanterar den inte valet med att bara visa nya bilder i importdialogen helt hundra. Ett flertal av bilderna som kommer upp i importdialogen är redan importerade, och valet att inte ta med misstänkta dubbletter har ingen påverkan alls.

Det är dock lättare att hantera så länge bilderna iallafall ligger i ordning, viket de tycks göra nu efter sista formatering av minneskortet.

Tack 👍
För att måla fan på väggen; efter en fotosession efter formatering av kortet fungerar det förstås, även om felet är enligt mitt inlägg ovan. Har du använt kortet vid flera fototillfällen under en tid kommer bilderna sannolikt återigen att hamna i oordning vid import.

Kolla funktionen "Sortera" som finns nedanför bilderna. Här sorteras bilderna på kortet som det visas vid import. Och man kan välja hur man vill ha bilderna sorterade.

Sen igen; det förefaller som Lr betraktar bilder som raderats efter import som oimporterade.
 

Zajko

Aktiv medlem
För att måla fan på väggen; efter en fotosession efter formatering av kortet fungerar det förstås, även om felet är enligt mitt inlägg ovan. Har du använt kortet vid flera fototillfällen under en tid kommer bilderna sannolikt återigen att hamna i oordning vid import.

Kolla funktionen "Sortera" som finns nedanför bilderna. Här sorteras bilderna på kortet som det visas vid import. Och man kan välja hur man vill ha bilderna sorterade.
Självklart så är det efter olika fototillfällen, utspridda över ett par dagar som jag kollar om sorteringen funkar. Och funktionen "Sortera" har jag koll på som tidigare sagt.

Sen igen; det förefaller som Lr betraktar bilder som raderats efter import som oimporterade.
Jag har inte raderat några bilder efter import. Jag hade köpt att Lr försökte importera dessa igen annars. Bilderna finns på disk, helt orörda (inte ens påbörjade framkallning på dem). Filnamnen är exakt som på minneskortet när de kommer ur datorn. Lr har själv skapat katalogstrukturen för att bestämma vart bilderna ska läggas (enligt datumordning med YYYY\månadsnamn).

Tack för allas input så här långt.
 

mmakr

Aktiv medlem
USB-port

Jag hade liknande besvär som fick mig att bl.a. installera om hela datorn. Ingen bättring
Till slut kom jag på att det rörde sig om en halvdefekt USB-port.
Med alla andra portar fungerar det nu alldeles utmärkt. Jag tycker också att du kan kolla kortläsaren.
Mvh Åke
 
ANNONS