Annons

När kommer global slutare?Centralslutare?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det var väl mest kortare slutartider jag tänkte på, men jag tänkte inte på att centralslutare har extremt korta slutartider.. Vid 1/500 s är kanske tiden som krävs för att öppna eller sluta slutaren är försumbar.
Bilden blir inte ojämnt belyst oberoende av slutartid. Det är, som redan påpekats, av samma skäl som bilden inte blir ojämnt belyst vid minsta bländare (snarare tvärtom, faktiskt).

Om man har en centralslutare alldeles intill filmplanet så skulle det kunna vara risk för ojämn belysning, men då är den ju inte så värst centralt placerad.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hss-tekniken i all ära men vore skönt att slippa. Som rubriken skvallrar om så undrar jag om någon har en kvalificerad gissning gällande när vi kan tänkas se en global slutare i en konsumentkamera? Eller har det lite prio för tillverkarna? Samtidigt borde det inte ha det då problem med rolling shutter också skulle lösas med en global slutare, eller?
Det är nog en av de högst prioriterade sakerna jobbar med hos sensorer sedan flera år tillbaka :)

Det är helt enkelt en del i den allmänna utvecklingen mot allt snabbare utläsning hos sensorer, något som har många fördelar. Dels ger det ju bättre video, dels gör det sensorbaserad fokusmätnning och matning av sökare mycket snabbare, dels kan det öppna upp spännande möjligheter med mer än en utläsning per exponering. Och, ja, dessutom gör det hela HSS-frågan inaktuell, men det är nog mest bara en bonus i sammanhanget.

Det finns ju redan globala elektroniska slutare i diverse specialsensorer idag, men inte i de sensorstorlekar och med de bildprestanda vi vill ha. Men den mycket snabba sensorn i A9, trots att den som sagt inte är verkligt global, pekar ju på att utvecklingen är på väg åt det hållet vilket är uppmuntrande.


En annan fråga är om objektiv med centralslutare är väldigt dyra att ta fram.
Enkelt svar: ja. Att över huvud taget utveckla och tillverka slutare som uppfyller moderna krav på exakthet och att den håller (och bibehåller noggrannhet) för hundratusentals exponeringar är inte billigt. Dessutom är centralslutare mer mekaniskt komplexa än ridåslutare, och kan dessutom krångla till den optiska konstruktionen (hur tunn en slutare än är så tar den ändå plats någonstans).

Centralslutare har ju dessutom som andra påpekat svårt att uppnå riktigt korta slutartider vilket gör dem mindre mångsidiga vilket gör objektiv med sådan slutare mer av nischprodukter - dvs dyrare.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det är nog en av de högst prioriterade sakerna jobbar med hos sensorer sedan flera år tillbaka :)

Det är helt enkelt en del i den allmänna utvecklingen mot allt snabbare utläsning hos sensorer, något som har många fördelar. Dels ger det ju bättre video, dels gör det sensorbaserad fokusmätnning och matning av sökare mycket snabbare, dels kan det öppna upp spännande möjligheter med mer än en utläsning per exponering. Och, ja, dessutom gör det hela HSS-frågan inaktuell, men det är nog mest bara en bonus i sammanhanget.

Det finns ju redan globala elektroniska slutare i diverse specialsensorer idag, men inte i de sensorstorlekar och med de bildprestanda vi vill ha. Men den mycket snabba sensorn i A9, trots att den som sagt inte är verkligt global, pekar ju på att utvecklingen är på väg åt det hållet vilket är uppmuntrande.




Enkelt svar: ja. Att över huvud taget utveckla och tillverka slutare som uppfyller moderna krav på exakthet och att den håller (och bibehåller noggrannhet) för hundratusentals exponeringar är inte billigt. Dessutom är centralslutare mer mekaniskt komplexa än ridåslutare, och kan dessutom krångla till den optiska konstruktionen (hur tunn en slutare än är så tar den ändå plats någonstans).

Centralslutare har ju dessutom som andra påpekat svårt att uppnå riktigt korta slutartider vilket gör dem mindre mångsidiga vilket gör objektiv med sådan slutare mer av nischprodukter - dvs dyrare.
Tack! Då fick jag svar på nästan allt. Noterar att du inte vågar dig på någon gissning kring när en global slutare sitter i första konsumentkameran ;). Kanske bäst att låta bli gissningar.

Jag ställde frågan till PMD hur ridåslutare samverkar med centralslutare med lite önsketänkande kring att kunna plocka ut det bästa av två världar. Med vanlig optik full funktion som i dagsläget. Med centralslutaroptik kort synktid.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag ställde frågan till PMD hur ridåslutare samverkar med centralslutare med lite önsketänkande kring att kunna plocka ut det bästa av två världar. Med vanlig optik full funktion som i dagsläget. Med centralslutaroptik kort synktid.
Notera dock att i de kamera/objektiv-kombinationer från Hasseblad som jag syftade på så samverkar inte centralslutare och ridåslutare i någon meningsfull tolkning av "samverka". Antingen används den ena eller den andra. Aldrig i kombination.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det finns väl redan? Även om dom har problem med banding nu.

Kan man inte kalla dom helttysta lägena i dagens spegellösa för globala?
 

PMD

Aktiv medlem
Köp en Nikon D70 :)

CCD-sensorer lär ha snabbare utläsning än CMOS-sensorer, så jag tror att det är därför som Nikon D70 och Canon EOS-1D (första versionen) har 1/500 s som kortaste blixtsynkroniseringstid.

Få moderna kameror har väl CCD:er så det är väl bara att vänta på att utläsning av CMOS blir snabbare innan vi får se så korta synktider igen.
 

gamleJ

Aktiv medlem
CCD-sensorer lär ha snabbare utläsning än CMOS-sensorer, så jag tror att det är därför som Nikon D70 och Canon EOS-1D (första versionen) har 1/500 s som kortaste blixtsynkroniseringstid.

Få moderna kameror har väl CCD:er så det är väl bara att vänta på att utläsning av CMOS blir snabbare innan vi får se så korta synktider igen.
Riktigt sugen på någon av dom :):)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Riktigt sugen på någon av dom :):)
Går väl även med Nikon D40 (inte D40x som har sensorn från D200/D80) och D50. Båda är enklare hus, men D50 är större och har kvar skruvdriften för sådana objektiv. D40 har det inte. Du kommer dock kanske inte att bli riktigt lika lycklig som du tror, beroende på vad du vill uppnå, eftersom bas-ISO på den sensorn är 200.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nej, de tysta lägena är precis motsatsen. Det är därför det blir bandning (från belysning o dyl), distorsion o dyl som bieffekt.
Nu kommer förmodligen sensorerna aldrig bli helt globala i ordets betydelse utan bara så snabba att dessa effekter inte uppkommer och dagens sensorer är inte långt därifrån.

Min Z6 klarar i ljudlöst upp till ungefär 1/100 utan att drabbas av bandning. Vid 1/8000 är bandningen väldigt markant. Canons spegellösa skall klara högre i det ljudlösa eftersom Canons sensor är snabbare än Sonys (som även Nikon använder).
 

gamleJ

Aktiv medlem
Går väl även med Nikon D40 (inte D40x som har sensorn från D200/D80) och D50. Båda är enklare hus, men D50 är större och har kvar skruvdriften för sådana objektiv. D40 har det inte. Du kommer dock kanske inte att bli riktigt lika lycklig som du tror, beroende på vad du vill uppnå, eftersom bas-ISO på den sensorn är 200.
Med risk för att verka otacksam gällande dina och PMD:s fina förslag på hus så känns det lite som jag tjänar in på gungorna det jag förlorar på karusellerna ;j
 

PMD

Aktiv medlem
Du är mycket mer modern än jag. Jag har ingen aning om något om objektiv till Hasselbladare efter V-serien. ;-)
 

martinot

Aktiv medlem
Nu kommer förmodligen sensorerna aldrig bli helt globala i ordets betydelse utan bara så snabba att dessa effekter inte uppkommer och dagens sensorer är inte långt därifrån.
Är det bara jag som tycker att ordet "global" slutare är ganska dåligt för att beskriva vad det handlar om?
 

PMD

Aktiv medlem
Är det bara jag som tycker att ordet "global" slutare är ganska dåligt för att beskriva vad det handlar om?
Det är ganska gammal terminologi. När man läser ut laddningarna från pixlarna sekventiellt så kallas det "rolling shutter" och när man läser ut dem momentant så kallas det "global shutter" (alla på en gång => "global").

Ordet "shutter" i detta sammanhang är lite missvisande. Det handlar ju inte om någon slutare som öppnar och stänger framför bildsensorn. Jag har dock inget bra förslag på en modernare term. (Som alltid med digitial fotografi så hänger en massa termer från filmfotografi med, trots att de kanske inte är så relevanta).

Någon global slutare (för en CMOS-sensor) tycks inte finnas än, om det är så att A9-sensorn är den (CMOS-)sensor som har snabbast utläsning och ändå inte lyckas helt med att vara "global".
 

Falumas

Aktiv medlem
Någon global slutare (för en CMOS-sensor) tycks inte finnas än, om det är så att A9-sensorn är den (CMOS-)sensor som har snabbast utläsning och ändå inte lyckas helt med att vara "global".
Har du någon källa till att A9-sensorn skulle vara snabbare än Canons sensor?

Shutterless hade väl annars varit en bättre term
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Global betyder väl sammanhanget att hela sensorn töms på information i ett och samma moment istället för radvis. Gissar att det är en programmerare som hittat på ordet i sammanhanget.

Ett alternativt ord skulle kunna börja med pan- som i pandemi, pan American, osv.
 

Falumas

Aktiv medlem
Global betyder väl sammanhanget att hela sensorn töms på information i ett och samma moment istället för radvis. Gissar att det är en programmerare som hittat på ordet i sammanhanget.

Ett alternativt ord skulle kunna börja med pan- som i pandemi, pan American, osv.
Jo, men vi kommer få "globala shutters" som läses ut radvis, bara att det kommer gå tillräckligt snabbt så att mekanisk slutare inte behövs.

Min gissning är att dom första som kommer kallas globala klarar jobbet lika bra som dagens mekaniska slutare och att sensorerna därefter generation för generation bli ännu snabbare och till sist kommer effekterna av rolling shutter försvinna.

Någonstans kommer också det som grevture pratade om att man kan göra en exponering på 1/100sek som läses ut vid flera tillfällen. T.ex. först vid 1/1000, sedan vid 1/500 och sist vid 1/100. Då kan du under 1/100s få 3 utläsningar som du sedan kan HDR:a ihop eller på annat vis göra trevliga saker med.
 
ANNONS