Annons

122px - blir större i Chrome..

Produkter
(logga in för att koppla)

Zajko

Aktiv medlem
Hej,

Exporterade precis ett gäng bilder i 122x122px upplösning. När jag kollar på fotona i t.ex Lightroom eller min vanliga bildvisare (InfraView) så är bilden relativt liten.

När jag kollar på bilden i Chrome så är den rätt mycket större tycker jag.

Se bifogad bild för exempel.

Varför blir det på detta viset?
 

Bilagor

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hej,

Exporterade precis ett gäng bilder i 122x122px upplösning. När jag kollar på fotona i t.ex Lightroom eller min vanliga bildvisare (InfraView) så är bilden relativt liten.

När jag kollar på bilden i Chrome så är den rätt mycket större tycker jag.

Se bifogad bild för exempel.

Varför blir det på detta viset?


Dator , operativ och skärm?


Jag gissar på att du sitter på någon slags hdpi, skärm och då skalar webbläsaren rätt men inte irfanview. Hur är det i ps 2020?
 

Zajko

Aktiv medlem
Dator , operativ och skärm?


Jag gissar på att du sitter på någon slags hdpi, skärm och då skalar webbläsaren rätt men inte irfanview. Hur är det i ps 2020?
Får kolla upp i PS 2020 i kväll.

Vad det gäller utrustning så är det en Lenovo Thinkpad X1 Yoga, Generation 3 med deras 14" WQHD skärm och Windows 10 Pro.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Får kolla upp i PS 2020 i kväll.

Vad det gäller utrustning så är det en Lenovo Thinkpad X1 Yoga, Generation 3 med deras 14" WQHD skärm och Windows 10 Pro.
Du har säkert skalningen i Windows på mer än 100%, för annars blir allt pyttelitet. min står på 150 %, men standard vid leverans var nog 200 % eller något i den stilen. Jag har inte LR, men Capture One visar ändå bilderna pixel mot pixel, medan webbläsarna skalar dem efter bildskärmsinställningen så att sidorna håller ihop och inte bildstorlekar för vanliga skärmar blir pyttesmå.

(Den inbyggda, men lite sega, bildvisaren i Windows 10 kan göra lite av varje. Jag har för migt att ctrl+1 leder till pixel mot pixel om den är på bra humör.)
 
En digital bild har ingen storlek.
Jo, det har den givetvis. Storleken mäts i pixlar, vilket du givetvis vet.

Sedan kan man förstora och förminska alla digitala bilder på olika sätt, precis som man kan förstora och förminska det mesta.

En digital bild har dock en storlek. Egentligen två, om man även ska ta hänsyn till hur stor datamängd den består av.

När det gäller trådskaparens fråga är den svår att besvara utan att veta vad som menas med att den blir "större i Chrome". Av exemplen att döma verkar Chrome (eller den webbplats bilden visas på) skala upp bilden.

Var är bilden publicerad?
 

Falumas

Aktiv medlem
Du har säkert skalningen i Windows på mer än 100%, för annars blir allt pyttelitet. min står på 150 %, men standard vid leverans var nog 200 % eller något i den stilen. Jag har inte LR, men Capture One visar ändå bilderna pixel mot pixel, medan webbläsarna skalar dem efter bildskärmsinställningen så att sidorna håller ihop och inte bildstorlekar för vanliga skärmar blir pyttesmå.

(Den inbyggda, men lite sega, bildvisaren i Windows 10 kan göra lite av varje. Jag har för migt att ctrl+1 leder till pixel mot pixel om den är på bra humör.)
Helt säkert detta. På din skärm med din upplösning hade 100% krävt luppglasögon. Vissa program t.ex. LR struntar i zoomfaktorn från OSet medans andra (Förmodligen Chrome) tar hänsyn till den.

I en webbrowser vet du hur som helst aldrig riktigt hur saker och ting visas. Alla olika browsers har lite olika hyss för sig.
 

Zajko

Aktiv medlem
Jo, det har den givetvis. Storleken mäts i pixlar, vilket du givetvis vet.

Sedan kan man förstora och förminska alla digitala bilder på olika sätt, precis som man kan förstora och förminska det mesta.

En digital bild har dock en storlek. Egentligen två, om man även ska ta hänsyn till hur stor datamängd den består av.

När det gäller trådskaparens fråga är den svår att besvara utan att veta vad som menas med att den blir "större i Chrome". Av exemplen att döma verkar Chrome (eller den webbplats bilden visas på) skala upp bilden.

Var är bilden publicerad?
Hej,

Bara lokalt på datorn - alltså med Chrome som program för bildvisning.

Och min avsikt med ordet större var såklart att sidorna på bilden blev längre när jag öppnade den i Chrome.
 

Zajko

Aktiv medlem
Helt säkert detta. På din skärm med din upplösning hade 100% krävt luppglasögon. Vissa program t.ex. LR struntar i zoomfaktorn från OSet medans andra (Förmodligen Chrome) tar hänsyn till den.

I en webbrowser vet du hur som helst aldrig riktigt hur saker och ting visas. Alla olika browsers har lite olika hyss för sig.
Detta ska jag undersöka! Dumt att jag inte tänkte på detta - återkommer med info! Tack!👍👍
 
Nä, det ger inga fysiska mått som storlek är.
Antalet pixlar bildar en mängd, ett antal.

Antalet pixlar är heller inte relaterat till antal byte som är en filstorlek.
Du går gärna utveckla detta så att det blir mer begripligt. Det skulle nog alla som hittar tråden uppskatta. Jag har jobbat med det här i över 20 år och jag förstår inte vad det är du försöker säga ...
 
Hej,

Bara lokalt på datorn - alltså med Chrome som program för bildvisning.

Och min avsikt med ordet större var såklart att sidorna på bilden blev längre när jag öppnade den i Chrome.
Det låter som att du har olika visningssätt i de olika programmen.

Prova att i Chrome trycka CTRL och + (ökar storleken) eller CTRL och - (minskar storleken) för att se om du visar bilden i 100 %. Väljer du 100 % där så ser du bilden i den storlek den har. I det här fallet 122x122 pixlar.
 

PMD

Aktiv medlem
Du går gärna utveckla detta så att det blir mer begripligt. Det skulle nog alla som hittar tråden uppskatta. Jag har jobbat med det här i över 20 år och jag förstår inte vad det är du försöker säga ...
Erik verkar hävda att begreppet storlek bara kan användas om fysiska ting, dvs dess mått. Det stämmer dock inte. Storlek kan användas om något abstrakt också, t.ex. tal eller antal pixlar. Storlek kan även användas kvalitativt, t.ex. att Gustav II Adolf var en stor fältherre (och då syftar man alltså inte på att han blev med tiden tämligen fet).

En liten onödig utvikning om storlek som vi kanske kan lämna nu.
 

Falumas

Aktiv medlem
Du går gärna utveckla detta så att det blir mer begripligt. Det skulle nog alla som hittar tråden uppskatta. Jag har jobbat med det här i över 20 år och jag förstår inte vad det är du försöker säga ...
Det är mest en filosofisk diskussion. Pixlar kan vara olika stora beroende på pixeltätheten på skärmen.
Jag hävdar dock att pixlar mycket väl kan användas som storlek även om vi är lite tillbaka till gammeldags ostandardiserade tum som var från sista tumleden till tumspetsen. Där det var fördelaktigt att ha små händer om man var säljare.
 
ANNONS