Annons

filmladdare?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasis

Aktiv medlem
e det värt att köpa trix 400 30,5m råfilm med filmladdare inkl burkar o sånt för ca 600 kr?

hur många 36 rullar motsvarar en 30,5m råfilm?
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Det är väl 750 bilder om jag inte kommer ihåg fel dvs ca 20 rullar.
Men en fördel med att ladda själv är ju att man kan ladda tex 10 bilder i en rulle för experiment eller liknande. Så de beror ju på hur mycket man värdesätter det.
 

tomasis

Aktiv medlem
ok det e lika bra köpa filmladdare så kan jag spara pengar =)

350 kr för trix ..inte så dyrt

blir det väl inte sämre kvalitet på rullar som laddas med filmladdare regelbundet?
 

Walkerboh

Aktiv medlem
Byt spolar

Efter vad jag har hört så samlas det smuts i borstet som sitter i springan vilket gör att man får byta spolar var 3-4 gång. Har själv ingen erfarenhet av detta men det är kanske värt att undersöka

/Stefan
 

Petter Lind

Medlem
Jag har gett upp "hemmarullning" av film!
Dels är prisskillnaden inte längre så stor som den var för bara ett år sedan.
Sen så tar det tid att rulla. (Kanske mindre viktigt men iaf...)
Och när man rullar film så stämmer inte de bildnummer som står i perforeringen. En rullad film kan t.ex. börja på bild nummer 33 och sluta på bild nummer 12....
Du får ju inte heller DX-kodning om du inte köper dx-kodade kasetter(de är avsevärt dyrare än plastkasetterna), det är iofs inget problem eftersom man kan ändra ISO i kamernan, men om man glömmer det då, vilket jag gjorde vid ett tillfälle...
Men framförallt så kan du bara ha en sorts film i din laddare i taget, vilket gör att du måste ha flera filmladdare om du vill ha tillgång till både tri-x och t-max t.ex.

Förresten så stämmer inte det med 750 bilder, med allt spill, (ca 5 bilder per film) så blir det nog runt 600 bilder eller ca 24 stycken 25-bilders filmer.
Det var vad jag lyckades rulla upp iaf...

Köp färdigrullat, det är mycket smidigare!

Petter
 

FredrikB

Aktiv medlem
Jag har kört hemladdat i flera år, och tycker det lilla "besväret" väl uppväger det man sparar. Jag har inte ens en laddare, men väl en ljustät tvättstuga, så jag laddar helt manuellt, utan problem.

Som någon skrev är det ju praktiskt att kunna ladda precis så mycket man behöver. Oftast 36 bilder, men ibland 10-12 för experiment etc.

/Fredrik
 

tomasis

Aktiv medlem
jag avstår att köpa filmladdaren eftersom det kan krågnla med winder (lixom motordrive) som e utrustad med min kamera.. stämmer det?

jag behöver ingen DX kodning, jag tänker köra trix400 under lång tid..

nu tänker jag beställa 20 rullar trix snart =)

det var nöjet att framkalla min första trix400 rulle i labbet =)

en bild finns i mitt arkiv (inkorrekt gammavärde, tror jag)
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Kodak har höjt sina priser ganska rejält på film så det lönar sig inte längre att ladda själv. Åtminstone inte om man ska byta kassetter regelbundet. Det måste man göra om man inte ska riskera repor i bilderna.
Jag har själv laddat och då har jag fått ut 18 rullar 36-bilders.
Själv har jag råkat ut för att det strulat med en modern kamera och film man laddat själv. Det är lätt att det blir någon ruta för mycket när man laddar 36-bilders och då kan kameran reagera negativt, tex inte spola tillbaka filmen ordentligt. Ändå kan kameran tro att filmen är tillbakaspolad och när man öppnar luckan så ...
Photax har det de kallar pro pack-film. Då kostar filmen 27.-/rullen.
 
ANNONS