Annons

Objektiv till Panasonic Lumix DMC-GM5

Produkter
(logga in för att koppla)

LinneaE1

Avslutat medlemskap
Hej,

till att börja med så är jag rätt ny i detta forum :) och precis som på alla andra forum börjar man med att säga:
Förlåt om liknande diskussioner finns, jag har tittat och läst runt så mycket jag kan men har fortfarande lite småfrågor.

Det är så att jag har en Panasonic Lumix DMC-GM5 med dess ursprungliga (den man får den med) objektiv. Jag behöver nu köpa ett objektiv till den då jag ska resa snart och vill ta ännu flera och möjligtvis bättre bilder (mest landskapsbilder, lite porträtt).

Jag gjorde den där "testet" på Panasonics hemsida (om vilket objektiv som passar en bäst) och då fick jag dessa upp:

LUMIX G 14mm / F2.5 II ASPH.

och

LUMIX G VARIO 14-140mm / F3.5-5.6 ASPH. / POWER O.I.S.

Är det någon av er som har dessa? Finns det andra objektiv från andra märken som skulle kunna passa och vara mer eller mindre lika dessa två? Har ni andra tips på objektiv som passar DMC-GM5 och som skulle vara bättre för landskapsbilder?

Stort tack för all info!.
 

Orta

Aktiv medlem
Vad är det du känner att du saknar med befintliga objektivet?

Dagens medföljande objektiv är oftast riktigt skarpa och utmärkta inom sitt område, så känn ingen press att byta "bara för att".

Är det 12-32-objektivet du fick med så är det bra för vad som oftast efterfrågas vid landskapsbilder (och mycket annan vanlig användning) - det har ganska bra vidvinkelmöjlighet och är skarpt. Som bonus är det väldigt litet så kameran är smidig att få med.

Det andra objektivet du länkade till (14-140) ger mer räckvidd (du kan zooma in mer). Är det det du saknar och är beredd att byta objektiv vid behov kan du även få detsamma med ditt befintliga och en telezoom som t.ex. panasonic 35-100 eller 45-150/175/200-zoomarna.

För porträtt vill man ofta ha möjlighet till kortare skärpedjup och en brännvidd som passar en själv för den sorts porträtt man tänkt ta. Då kan Olympus 45/1,8 eller panasonic 42,5/1,7, som är dyrare, aningen skarpare och har bildstabilisering, vara bra alternativ.

Edit: Och även om jag själv gillar mitt 14/2,5 så tillför den nog inte mycket för dig om du har 12-32 som både är litet och skarpt och täcker samma brännvidd med bara aningen sämre ljusstyrka,
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Jag kan inte annat än instämma med allt som 'Orta' säger ovan.

Hade tidigare en GM1 som är lika liten som GM5 och 12-32 zoomen. Köpte till en 14-140 zoom inför förra årets semesterresa och har aldrig ångrat mig. Kan varmt rekommendera den. Den zoomen är den som kommer till användning för det mesta numera. Visst, det är en lång-zoom och lite av en kompromiss men trots det väldigt bra. Och det objektivet är förstås fysiskt lite väl tjockt och stort (men lätt) på en GM5 men funktionen är det inget fel på. Ljusstyrkan är ju inte heller helt fantastisk men fungerar för det mesta. Känner man att det är OK att byta objektiv ibland är förstås en 35-100 skarpare och bättre. Jag vill dock oftast inte hålla på och byta objektiv ute på resor (fototurer hemma är en annan sak).

Jag har även ett 20mm/1,7 som komplement när det är mörkt på kvällar och inomhus. Den är också väldigt liten och kompakt fast kanske inget för porträtt direkt. Då är 45mm bättre förstås.

Behåll 12-32 zoomen när du vill ha ett kompakt och litet paket eller de där extra 2mm på vidvinkelsidan. Jag sålde min och det har jag ångrat ibland.

Tips. Vill du komma billigt och ändå bra undan för ett 50mm porträttobjektiv så testa ett helt manuellt gammalt objektiv med adapter. Jag kör bland annat en Konica 50mm/1,7 som man kan få på Tradera för en hundralapp eller två plus adapter. Fokusera manuellt är inget större problem i och med fokushjälpen man får på skärmen.

Kolla gärna in mina resebilder i albumen Öland och Prag på Flickr:
https://www.flickr.com/photos/perdah67/
Väldigt många är tagna med 14-140 zoomen. Det står info om objektiv och använd brännvidd längst ned under bilderna.
 

LinneaE1

Avslutat medlemskap
Tack så jättemycket för era svar och som sagt tidigare.. jag är rätt ny inom det här så all information är guldvärd för mig.

Men trots det har jag fotat med kameran rätt länge, både själv och med vänner och det jag saknade (hos den ursprungliga objektivet) var att den skulle vara ljusstarkare och vidvinklig.

Kan man få med allt med 12-32 mm objektivet ändå..ah men dåså..

Jag tar mestadels landskapsbilder...nu när jag åker utomlands lär jag vilja ha (förutom vanliga, snabbilder) även satsa på lite finare.. försöka med bla gyllene timmen, lång exponeringstid osv. Har försökt med det här i Sverige (för att få till rätt läge och skapligt värde på allting) och för att aldrig har fotat under gyllene timmen förut så är jag galet nöjd. Men då fick jag låna en kompis 14mm.

Som sagt! Otroligt tacksam för all info!!! Uppskattar tiden ni lägger på att svara!!!!
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Det finns tyvärr inte så väldigt många vidvinkligare alternativ än din 12mm.
Några fasta och ljusstarka 12mm finns det som är riktigt bra men det blir då förstås inte något bredare utsnitt än den du har, bara skarpare.

Till landskaps- och vidvinkelbilder behöver du dock oftast inte så ljusstarkt objektiv. Du vill nog istället blända ner något steg för att få skärpa överallt. Så ett stativ är då nästan nödvändigt istället om du inte redan har det. Speciellt runt gyllene timmen när det börjar bli mörkare. På resor har jag ett väldigt litet men stabilt stativ. Det är inte alls högt, bara ett par decimeter men man kan ofta hitta något att ställa det på, en mur, bänk, sten eller dylikt.

Det jag annars skulle rekommendera om du vill ha nåt vidvinkligare att du tittar på är Olympus 9-18mm. Jag har inte provat det själv men skulle gärna vilja... Sen finns 2 st 7-14 zoomar från Panasonic och Olympus som är perfekta som landskapsobjektiv men båda är alldeles för dyra (för mig). Det jag kör när jag vill ha vidvinkliga landskapsbilder är Samyang 7.5mm Fisheye men den är väldigt speciell och kräver att man har horisonten i mitten (vilket man ju oftast inte vill) och en hel del korrigering i datorn efteråt.
 
ANNONS