Annons

Panasonic LX10

Produkter
(logga in för att koppla)

Sabud

Aktiv medlem
Så kom den då, nya LX10 och efterträdare till LX7. Håller optiken samma klass som tidigare blir det här säkert en försäljningsframgång. Man kan ju också undra vad som hänt med Nikons DL modeller som vi kunde läsa om för 7 månader sedan. Att Sony inte kunnat leverera sensorer är ju känt men frågan är om den långa fördröjningen kan inneburit omprioriteringar i Nikons modellprogram?

https://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-lx10-lx15-first-impressions-review

/Stephan
 

martinot

Aktiv medlem
Jag var också rädd för det.

Skulle gärna se en efterträdare till LX7 med större sensor, men i ett mindre kamerahus än LX100.
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Inga problem för Panasonic, föreslå dom att sätta på en ljussvagare o enklare optik, så är det fixat, hur kul nu det är, nä köp en LX7 på rea istället, vad ska man med 20 mpixlar till, om man inte gör 50x70 eller nåt sånt, LO
 

unoengborg

Aktiv medlem
Så var det dax för lite ryktesspridning;) I morgon, 19 september skall Panasonic presentera sin LX10.
Själv är jag ganska intresserad av kameran då jag har kvar min gamla LX3. Gissar att nya LX10 blir en värdig efterträdare då den har större sensor än LX5 och LX7.

http://photorumors.com/2016/09/14/panasonic-lx10-camera-detailed-specifications/

/Stephan
Borde haft en EVF, kan Panasonic gör en minstt sagt pytteliten systemkamera som GM5 med riktigt sökare borde det inte vara omöjligt även på en liten kamera med fast optik.
 

Sabud

Aktiv medlem
Borde haft en EVF, kan Panasonic gör en minstt sagt pytteliten systemkamera som GM5 med riktigt sökare borde det inte vara omöjligt även på en liten kamera med fast optik.
Eller så resonerar de som mig. Blir sökaren i minsta laget så kan man lika gärna skippa den. Jag valde en GM1 av den orsaken. Så tycker jag att GM-serien är för små, formatet påverkar användarvänligheten lite för mycket. LX3-5-7-10 är mitt i prick på den punkten. Tur det finns kameror för alla smakriktningar;)

/Stephan
 

PMD

Aktiv medlem
Behövs det i en kompakt kamera? Jag har det i min Sony RX100M3 och den är så liten att det är lite bökigt att kolla i den.
Jag vill ha en sökare. Med glasögon ser jag skärmen på kameran lite suddigt, så jag måste skjuta upp glasögonen i pannan för att komponera bilden. Om jag byter mellan att titta på motivet direkt och att titta på motivet på kameraskärmen så blir det bökigt med glasögonskyfflandet.

Om kameran har sökare ska den förstås ha en dioptriinställning så att jag kan använda den med glasögon.

Dessutom har jag ännu inte sett en kameraskärm som duger i starkt solljus.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om man inte har behov av 4K är frågan vad denna tillför över Canon G7X II och Sony RX100 III har även den ungefär samma ljusinsläpp (ingen större skillnad på f/1,4 och f/1,8 då alla dessa d u har f/2,8 på telesidan) men har en EVF. Canon G5X kanske är segare men den har EVF och kostar mindre. Varför inte slänga i en EVF - extrakostnaden för Pana torde inte blivit stor och man kan ha gjort den liten och begränsat storleksökningen.
 

martinot

Aktiv medlem
Den tillför inget för mig personligen (4K kan vara extra plus, allt annat lika, men då jag inte filmar så är det inget avgörande). Går dock bort för just mig pga avsaknad av EVF.
 
ANNONS