Annons

LRCache

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Min C-disk börjar bli lite trång, och när jag bläddrar runt på den konstaterar jag att där ligger en mapp som heter LRCache, som är på totalt 29,5 GB och innehåller totalt 72254 filer. Vad är det för mapp? Kan jag ta bort innehållet?
 

Bilagor

xQubeZ

Aktiv medlem
Är antagligen full sized preview av dina bilder. Gå in i Lightrooms Preference o se ifall det finns ett alternativ för att ”Clear Cache” någonstans. Bör lösa det. Ladda annars ned programmet CCleaner o låt det köra för att tömma alla dina temporära filer osv som tar upp onödig plats på din hårddisk.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jo, det är cachelagrade filer av dina förhandsvisningar. Om du går in på inställningar i LR så kan du under fliken prestanda både ange var cachen ska placeras, maximal storlek och tömma cachminnet.
Hmmm... konstaterar att mappen LRCache är förhandsvisningar på nåt sätt, vilket jag inte trodde. Jag trodde att förhandsvisningarna lagrades i mappen [katalognamn]Previews.lrdata

Jag har ställt in att LR ska kasta mina 1:1-previews efter en vecka, men den inställningen påverkar tydligen inte mappen LRCache. Hursomhelst var det lätt att rensa den inifrån LR, med ökat utrymme på C: som resultat.

Tack!
 

Ventures

Aktiv medlem
Hmmm... konstaterar att mappen LRCache är förhandsvisningar på nåt sätt, vilket jag inte trodde. Jag trodde att förhandsvisningarna lagrades i mappen [katalognamn]Previews.lrdata

Jag har ställt in att LR ska kasta mina 1:1-previews efter en vecka, men den inställningen påverkar tydligen inte mappen LRCache. Hursomhelst var det lätt att rensa den inifrån LR, med ökat utrymme på C: som resultat.

Tack!
Det blev väldigt långsamt när Lr måste återskapa alla bilder sedan jag tömde previewsarna. Alltså när man går tillbaka i gamla bildmappar. Filen fylls ju efter hand igen men har man plats ska man nog inte rensa. Tittar man aldrig bakåt så spelar det förstås ingen roll.
Eftersom jag har en ssd som inte är stor och 130k bilder måste jag tyvärr tömma filen ibland.
 

alljoh

Aktiv medlem
Det blev väldigt långsamt när Lr måste återskapa alla bilder sedan jag tömde previewsarna. Alltså när man går tillbaka i gamla bildmappar. Filen fylls ju efter hand igen men har man plats ska man nog inte rensa. Tittar man aldrig bakåt så spelar det förstås ingen roll.
Eftersom jag har en ssd som inte är stor och 130k bilder måste jag tyvärr tömma filen ibland.
Att tömma cache-minnet påverkar ju inte Previews.lrdata-filen där förhandsvisningarna lagras så dom behöver inte återskapas. Däremot kan det antagligen gå lite långsammare att läsa in dom men knappast märkbart. Jag kan i varje fall inte märka någon skillnad när jag har tömt cacheminnet. Men för att spara på utrymmet på c-disken så kan man ju som ett alternativ, åtminstone om man har flera inbyggda diskar , flytta cacheminnet till en annan disk.
 

afe

Aktiv medlem
Att tömma cache-minnet påverkar ju inte Previews.lrdata-filen där förhandsvisningarna lagras så dom behöver inte återskapas. Däremot kan det antagligen gå lite långsammare att läsa in dom men knappast märkbart. Jag kan i varje fall inte märka någon skillnad när jag har tömt cacheminnet. Men för att spara på utrymmet på c-disken så kan man ju som ett alternativ, åtminstone om man har flera inbyggda diskar , flytta cacheminnet till en annan disk.
Just så gör jag - jag har lagt LRCache på en helt egen SSD (en som var för liten för att användas till annat). Kanske därför jag inte upplevt några prestandaproblem med LR på min dator som är fem år gammal.
 

AFJ

Aktiv medlem
Hmmm... konstaterar att mappen LRCache är förhandsvisningar på nåt sätt, vilket jag inte trodde. Jag trodde att förhandsvisningarna lagrades i mappen [katalognamn]Previews.lrdata

Jag har ställt in att LR ska kasta mina 1:1-previews efter en vecka, men den inställningen påverkar tydligen inte mappen LRCache. Hursomhelst var det lätt att rensa den inifrån LR, med ökat utrymme på C: som resultat.

Tack!

Previews lagras så vitt jag vet alltid i en mappstruktur under mappen där du har din lrcat-fil. Det går mig veterligen inte att ändra.

Sedan finns en cache för Camera Raw. Den används i developmodulen. Placeringen av den cachen kan du styra under preferences - flle handling. Där kan du också tömma cachen.

Default ligger Camera Raw cachen under AppData så minn gissning är att du någon gång själv har ändrat placeringen och givit den namnet C:\LRCache

Så har jag gjort, men använder precis som afe en mapp på en extra SSD.
 
ANNONS