Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rörsångare?

Produkter
(logga in för att koppla)

MicaelKarlsson

Aktiv medlem
Var ute häromdagen och hittade denna fågel i en vassrugge. Först hörde jag den och efter en stunds intensivt letande fick jag se den och lyckades ta denna bild.

Så nu är frågan om det är en rörsångare eller något annat jag fotograferat. Bilden är tagen i Vänersborg.



Länk till bild
 

oskila

Aktiv medlem
Rörsångare och kärrsångare är ju svåra att skilja bara på utseendet. Rörsångaren är generellt vanligare än kärrsångaren och kanske särskilt i vass, men det är inga garantier alls. De är lättare att skilja åt på sången.

Här en sida med fågelljud: http://fuglar.no/galleri/lyder.php

eftersom den är på norska heter fåglarna vi är ute efter rørsanger och myrsanger.
 

MicaelKarlsson

Aktiv medlem
Hej!

Tack för hjälpen Hampus, jag har dock väldigt svårt att avgöra vilken art det är eftersom jag inte hörde så mycket av sången.
Tack för länken!

Jag gissar nog på rörsångare då den befann sig i vassen vid vänerkanten.
Bara att hoppas på att någon med säkerhet kan säga vad jag fotograferat.
 

oskila

Aktiv medlem
Andra karaktärer som talar för rörsångare är mörka ben och näbblängd. Kärrsångaren har kortare näbb, ljusare ben och rundare huvud t.ex.

Det är svårt att se på bilden, men man kan också titta på hur långt handpennorna sticker ut vid ryggen. Kärrsångarens s.k. handpenneprojektion är något längre.
 

oskila

Aktiv medlem
Handpenneprojektionen är alltså den delen av handpennorna som sticker ut utanför den innanförliggande delen av vingen. Denna del består av armpennorna, alltså de större fjädrar som sitter före handleden i vingen, samt tertialerna som är pennorna närmast kroppen.

På olika fågelarter sticker dessa grupper ut olika mycket. På småfåglar sitter ofta armpennor och tertialer tydligt grupperade och avgränsade och handpennorna sticker ut under dessa (sett från sidan). Hos t.ex. tranor däremot är tertialerna långa och yviga, sticker ut bakom kroppen och bildar till synes stjärtplymer, medan stjärten i själva verket är kort och skarpt avgränsad.
 
ANNONS