Annons

bygga en fjarr till Canon s45

Produkter
(logga in för att koppla)

internetper

Aktiv medlem
Hej, jag skulle vilja ha en fjarr till en powershot s45:a ar det nagon som har gjort en sadan nagon gang eller vet om det finns nagon annan losning pa det hela... Tycker att de ar sa dyra orginal..
 

MicaelKarlsson

Aktiv medlem
En fundering

De två vägar som jag tror är enklast är antingen någon form av IR eller någon form av radiosignal. Det finns färdiga på t.ex. kjell & company (www.kjell.com). Sök efter 88-900 & 88-901 dessa kostar 99:-/st. Vilken elektronik som behövs runt om vet jag inte men det beror mycket på hur avancerad du vill bygga din fjärrutlösare.

Om du lyckas ta reda på hur originalutlösaren fungerar kan du ju kopiera/låna idéer därifrån.
 

Johan__S

Aktiv medlem
Finns, som redan nämnts, färdiga byggsatser för fjärrstyrning, t ex på Kjell&co, men problemet blir väl själva byggandet. Principen är ju enkel, du behöver en mottagare med en reläutgång (räcker ju med en NO-kontakt), och någonting (färdig fjärrkontroll) som drar reläet utifrån. Installerar själv sånt nån gång i veckan, men att pilla in eller fast det på ett hyffsat sätt i eller på en kamera blir ju inte det lättaste.

Antingen får du ju ha mottagaren i kameran, vilket jag nästan kan garantera att du inte får plats med (avråder lite från att ens försöka pilla med det), eller på/bredvid den, och då måste du få ut två tåtar från kortet i kameran. Om du gör så, så är det väl antagligen bara att lägga den "nya kontakten" parallelt med avtryckarknappen.

Att bygga bara själva fjärrkontrollen, för att dra kontakten som redan finns för canons egna fjärrkontroller, är nog dessvärre näst intill omöjligt.

Tala annars gärna om hur det går om du försöker, det var en intressant idé. Har du frågor om el, elektronik eller styrteknik, så kan jag försöka besvara dem så gott jag kan.
 
Senast ändrad:

MicaelKarlsson

Aktiv medlem
Tänk på att det går att använda optokopplare istället för relä. Jag har testat lite med min kamera (Dynax 5D) och det har fungerat bra med 2 optokopplare för att sköta fokusering och exponering. Fördelen är storlek samt strömförbrukning.
 
ANNONS