Annons

Fågelidentifikation

Jonas L. Svensson

Aktiv medlem
goddag,
var och besökte en åtel idag och fann några spår som jag inte kan komma fram till vad var, storleken ungefär som en tjäder men betydligt kraftigare och längre klor. fågeln hade hoppat med ca 40cm mellan varje skutt.
har tyvärr inga bilder på spåren men skall försöka fixa.
någon som vet vad det är för fågel?

//jonas
 

-friberg-

Aktiv medlem
är det helt enkelt inte spå av kungsörn/havsörn du sett bara att bakklon blivit utsuddad?
Det är det enda jag kan komma på såhär på rak arm i alla fall.
 

Alexandersson

Aktiv medlem
visst är det mycket möjligt att det livit så.
finns det några siffror på hur stora klor t.ex. kungsörn har?

//jonas
Dag Petterson har fött upp kungsörn i fångenskap och dokumenterat utvecklingen av örnen i en mycket fin bok som kan rekomenderas varmt som heter "Möt kungsörnen". På sidan 76 står det "Bakklon, mätt utefter klons yttre båge, är ca 6,5cm hos hanen och 7,5cm hos honan".
 

Alexandersson

Aktiv medlem
Tack skall ni ha!
Blev osäker då den inte riktigt ser ut som i fågelböcker, vad kan de annorlunda färgerna bero på?
Alla fåglar byter ut sina fjädrar. En del byter från sommar till vinterdräkt. En del fåglar får även missfärgningar. Några få är hybrider (denna ser ej ut som hybrid), några kan få oljeskador etc.. det finns en rad olika faktorer som gör att fåglar kan avvika lite ifrån fågelboken.

Titta på de övergripande karaktärerna som du gjorde nu, exv näbbspetsen säger att detta är en storskrake även om den skulle vara blå!
 

red-top

Aktiv medlem
Ensam och vilse i storstaden...

Vid söndagspromenaden förbi Slussen idag fick jag korn på denna pippi. Om jag inte har fel, så är det en (dvärg?)-beckasin...? Den var nog något skadad, för den kunde inte ta sig upp på en refuge, men flög duktigt, när jag närmade mig försiktigt.
._/hansN.
 

Bilagor

Birdman

Aktiv medlem
Det är en morkulla. En inte allt för vanlig art i stadsmiljö, men det händer att de förvirrar sig in i betongen...speciellt nu på senhösten.

// Daniel
 
ANNONS