Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Haraldus

Aktiv medlem
Internetgirot och Payson med s.k. leveransgaranti fungerar ungefär på samma sätt.
Jag har jobbat med bank- och internetsäkerhetsfrågor men någon samlad bild av hur många som får pengarna låsta och förverkade efter fem år går inte att få fram. Betaltjänstföretagen lämnar inte ut sådana uppgifter och BRÅ kan inte ens gissa. Enstaka fall har kommit fram i medierna t ex i TV-programmet PLUS.
Antalet privatpersoner som blir lurade vid internetköp uppskattar BRÅ till ca 240 personer per dag i genomsnitt.

Ett sätt att öka säkerheten kan vara att ta fram personens personnummer genom att ringa till Skatteverket och kolla hos Kronofogden via tel. om personen har offentliga skulder. Problemet är bara att personen kan uppge falskt namn till en person som inte har några skulder, registrera ett nytt telefonnummer i Hitta.se osv.

När det gäller Internetgirot och Payson har det hänt att de s.k. frisläppningsmailen har förfalskats så att köparen lurats att frisläppa de låsta pengarna. I det fallet kan man ju polisanmäla men det leder knappast någonstans…
/Harald
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Kontokort

Jag har ett flertal arbetskamrater som fått sina konton tömda efter utlandsresor, där betalmedlet varit kreditkort. Plötsligt står de utan pengar, och uttagen har utförs i de länder de besökt...själva är de hemma. Relativt snart spåras uttagen, och brottet verifieras... men under tiden är deras betalförmåga obefintlig. Det finns inte något 100% säkert sätt att undvika brott... inte heller utanför Internet, jag har ett flertal gånger blivit rånad (en gång gällde det ett par däck till en moped, en annan gång cigaretter... småsaker, men det är obehagligt att få bla en butterflykniv riktad mot sig) Min erfarenhet av Internetgirot har varit 100% nöjd. Jag är säker på att du Harald, är betydligt mer insatt i säkerhetsfrågor... närmast expert i denna tråd... och har rätt, men min misstro mot kreditkort och Internet är djupt rotad.
 

pellepson

Aktiv medlem
Jag har ett flertal arbetskamrater som fått sina konton tömda efter utlandsresor, där betalmedlet varit kreditkort. Plötsligt står de utan pengar, och uttagen har utförs i de länder de besökt...själva är de hemma. Relativt snart spåras uttagen, och brottet verifieras... men under tiden är deras betalförmåga obefintlig. Det finns inte något 100% säkert sätt att undvika brott... inte heller utanför Internet, jag har ett flertal gånger blivit rånad (en gång gällde det ett par däck till en moped, en annan gång cigaretter... småsaker, men det är obehagligt att få bla en butterflykniv riktad mot sig) Min erfarenhet av Internetgirot har varit 100% nöjd. Jag är säker på att du Harald, är betydligt mer insatt i säkerhetsfrågor... närmast expert i denna tråd... och har rätt, men min misstro mot kreditkort och Internet är djupt rotad.
Stora skillnaden är väl att du som kund/innehavare av kreditkort får igen stålarna om du kan visa banken på att du blivit utsatt för bedrägeri. Banken tar ju här smällen. I alla övriga exempel i denna tråd så får du själv ta smällen. Man blir ju väldigt bekymrad om den beskrivning som Harald målar upp stämmer (vilket jag inte betvivlar..). Väldigt tyst i media i vart fall om hur låg säkerheten verkar vara. Skulle väl ta död på alla nättjänster och handel om folk visste.
 

Splanky

Aktiv medlem
Med sunt förnuft klarar du dig långt. Verkar en affär för bra, så är den det också.
Använd kontaktnät av vänner över hela landet som gör en koll och gör upp affären på plats om det är möjligt. Sätt ALDRIG NÅGONSIN in pengar i förskott!
Jag gör enbart blocketaffär numera på plats om det inte gäller skitsummor.

Med denna filisofi har jag ALDRIG blivit blåst trots flera hundra affärer.

Rätt enkelt att klara sig bra.... :)
 

Eugene Tooms

Aktiv medlem
Angående annonser med för lågt pris:
Sålde min gamla elgitarr för ett par år sedan. Hade inte spelat på rätt många år och den stod bara och samlade damm. Kollade på blocket vad man verkade kunna få för en Ibanez från 80talet. Minns inte vad jag satte för pris men första kunden ringde efter 15minuter. Sedan hann ungefär 40 personer höra av sig innan annonsen var borttagen ett dygn senare.
Jag ville ha en snabb affär eftersom jag skulle flytta, hade inte koll på "rätt" pris. Någon gjorde en bra affär och det var inte jag...
Har själv köpt en liten båt under liknande förhållanden. Lånade ägarens trailer för att köra hem båten, när jag lämnade tillbaka den var ägaren lite mulen och menade att han nog hade kunnat få ut ett 25% högre pris, det var visst några till som hade ringt på annonsen.

Med detta vill jag bara säga att det inte måste vara tjuv och rackarspel bara för att det är billigt. Se bara till att göra upp affären öga mot öga i sådana här lägen!
 

M7_21

Aktiv medlem
Skumma bytesaffärer? Håller på att sälja en dator på Blocket, fick ett par svar som iofs gav lite skambud men det var inget att svara på. Däremot kom ett annat mail där killen ville byta till sig min dator mot att han ville göra en halvskum bytesaffär - Citat. "Hi, Would you be intrested in a trade? i have 3 iphones, one htc." Slut citat. Vem vill ha 4 st mobiler, kanske stulna? Naturligtvis skickade jag inget svar till den ev köparen... Någon annan som råkat ut för sådant tidigare?

Vet ej om detta varit uppe tidigare i den här tråden, men köp inget om det måste skickas, köp bara i samma stad - öga mot öga, risken för tegelstenar är ju rätt liten då.
 

pellepson

Aktiv medlem
Stort tack att du skrev detta! Själv är jag på jakt efter nikons 16-85mm och hittade därmed denna fejkannons http://www.blocket.se/vasternorrland/Komplett_D90_Systemkamera_kit_med_tva_batteri_34945121.htm?ca=18&w=3

Mailade honom fast jag egentligen på priset insåg att det var fejk och fick då det numret du skrev. Googlade det och hittade hit. Nu anmält annonsen till Blocket.
Finns väldigt många fejk D90 av någon anledning, blev själv blåst på 5500SEK förra året för en D90. Innan ville jag tänka gott och tro på att man kan lita på andra, det hade fungerat i flera flera år av köp via blocket men nu för tiden verkar det vara otroligt vad folk luras. Främst är det väl Macbook pro och systemkameror antar jag.
Hej,

Mer bluff, http://www.blocket.se/gotland/Canon_eos_7D___tva_objekiv_35062649.htm?ca=23_11&w=3

Eller vad tror ni? Har anmält till Blocket. Kommer nog att vara borta inom kort.

Mvh,
 

tomasbz

Aktiv medlem
Det tycker jag inte är anmärkningsvärt, finns många anledningar till varför man vill ha iväg saker och ting snabbt..
 

pellepson

Aktiv medlem
Det tycker jag inte är anmärkningsvärt, finns många anledningar till varför man vill ha iväg saker och ting snabbt..
6 200 för en 7D plus optik ger mig starka vibbar att detta är garanterat fejk. Ett riktigt bra pris för enbart 7D huset är 9-9 500 kr. Med optik borde detta "paket" ligga på minst 12-13 000

Tro vad du vill men jag varnar bara så att ingen går på detta utan att kolla upp riktigt innan. Persnummer, adress, telefon, ingen förskottsbetalning är krav på en sådan annons.

Ok om man får komma på plats och kolla och köpa öga mot öga (efter man säkerställt sig om att det nte är stöldgods)

Mvh,
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Du får rulla ner en bit. Eftersom affären är avslutad visar Tradera liknander, osålda högst upp på sidan.
Jag ber om ursäkt Johan, så klantigt av mig att inte 'orka' skrolla!

Annonsen på Blocket är ju borta. I går den 23 juli registrerade sig denna snubbe på Tradera och lade ut samma objekt till försäljning där. Han har alltså ingen säljhistorik alls på Tradera. På Tradera får man den till fast pris för 5800 kr. Jag hade tänkt köpa mig en Canon 7D när min 450D lägger av, men jag tror jag budar på denna, för att se vad som händer:)

Rättning, den är såld redan igår enligt annons status, till fastpris. Jag hoppas verkligen ingen blivit lurad.
 
Senast ändrad:

L. Roger M.

Ny medlem
Strategier för att undvika att bli bedragen

En körkortsbild ger dig ett personnummer. Om du ringer skatteverket kan du få fram adressen personen är skriven på. Utifrån det borde du kunna rota fram ett telefonnummer, och sedan ringa upp personen och på så sätt verifiera att den personen är samma som lagt ut annonsen.

Det bör hindra att man blir lurad av identitetsstöld, däremot kan ju personen fortfarande luras genom att inte skicka varan etc. Men det är ju lättare att polisanmäla.

Mer idéer?
 

M7_21

Aktiv medlem
Fortfarande tycker jag att försöka hitta en köpare/säljare där du bor, be att få se varan i lugn och ro och bestäm dig efter det. Öga mot öga, då är det rätt svårt att bluffa. Be också få se inköpskvitto vid köp, finns inget verkar det lite skumt, tänk på hälerilagen, det finns inget idag som heter "i god tro".
 
ANNONS