Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Pippo

Aktiv medlem
Priset, i alla fall i ettan. Du får inte ens bara kameran för det priset, än mindre med 28-300. Tvåan känns väl också lurig. Betalning för skuld, inget kvitto osv.
 

Drogen

Aktiv medlem
samt Att anons nummer ett vill glra upppå plats öga för ögza så vad är fel?
Det är väldigt vanligt att de skriver så för att inge förtroende. Det svarar ändå massor med köpare som inte kan åka dit och kolla varan. Dom som vill köpa öga mot öga får inget svar, eller meddelas att varan redan är såld.
 

pellepson

Aktiv medlem
Det är väldigt vanligt att de skriver så för att inge förtroende. Det svarar ändå massor med köpare som inte kan åka dit och kolla varan. Dom som vill köpa öga mot öga får inget svar, eller meddelas att varan redan är såld.

D700:an är borta. EOS 7D:n vill ha pengar insatta på sitt Nordeakonto 8408 183575 vilket ger mig dåliga vibbar (Nordea är bedragarnas favoritbank eftrsom de är sega att lämna ut kontoinfo till polisen) samt att han bara uppger hotmailadress som kontaktinfo

Snart kommer även denna annons att vara borta...
 

M7_21

Aktiv medlem
Viktigt vid alla köp (av okända) på Blocket, kolla att det finns giltigt kvitto, risken är stor annars att en vara kan vara stulen, speciellt om priset verkar vara onormalt lågt. Begreppet "god tro" är borta numera, man är tvungen att förvissa sig om att varan inte är stulen, risk för häleri...

Och med en dåres envishet, köp inget där folk ska skicka saker, öga-mot-öga gäller! Om en sak finns inom kanske 5-10 mil kan det vara värt att åka dit och kolla, avstå annars.

Tyvärr finns det också sådana på Blocket som ringer och är väldigt trevliga och verkar uppriktigt intresserade av det jag vill sälja. Vi bestämmer en dag och en tid och man väntar och väntar, ingen dyker upp eller ringer återbud. Visserligen uppger de ett namn, men vad betyder det? Trista snubbar...
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Den här tråden är lika menlös nu som när den startades. Alla vet att det finns opålitliga och oärliga människor. Blir man blåst vid affär av begagnade prylar, vare sig det gäller bilar eller kameror har man ingen annan än sig själv att skylla.
Att lita på vem som helst i affärssammanhang är så naivt att det förslår.

/thread, som det heter.
 

pellepson

Aktiv medlem
Den här tråden är lika menlös nu som när den startades. Alla vet att det finns opålitliga och oärliga människor. Blir man blåst vid affär av begagnade prylar, vare sig det gäller bilar eller kameror har man ingen annan än sig själv att skylla.
Att lita på vem som helst i affärssammanhang är så naivt att det förslår.

/thread, som det heter.

Meningslös kanske ...men man kan ju i vart fall varna för denna typ av annonser.. troligen snart borttagen.

http://www.blocket.se/gotland/Nikon_D700___24_120_3_5_5_6_VR_Systemkamera_35296694.htm?ca=23_11&w=3

mvh,
 

afe

Aktiv medlem
Lite för billigt kanske (även om man inte får många kronor för den zoomen)? Sedan blir jag lite skeptisk när säljaren skriver att han vill göra upp affären på plats, och råkar bo på Gotland - bor man inte där själv så är det inte helt enkelt att ta sig dit, medans många nog annars skulle kunna tänka sig att köra rätt långt för att köpa en D700 för det priset.

Kan förstås bara vara någon som behöver pengar, men jag är skeptisk :)
 

afe

Aktiv medlem
Räcker inte som argument för vem? För mig (och många andra här) innehåller anonnsen en del av de element som funnits i tidigare bluffannonser. Om argumenten inte räcker för dig så är det väl bara att slanta upp om du känner dig sugen.

Annonsen kan förstås vara helt legitim, men priset och platsen gör att det åtminstone är säkrast att tänka sig för innan man slår till på en sån här annons.
 

pellepson

Aktiv medlem
Räcker inte som argument för vem? För mig (och många andra här) innehåller anonnsen en del av de element som funnits i tidigare bluffannonser. Om argumenten inte räcker för dig så är det väl bara att slanta upp om du känner dig sugen.

Annonsen kan förstås vara helt legitim, men priset och platsen gör att det åtminstone är säkrast att tänka sig för innan man slår till på en sån här annons.

I vart fall borttagen från Blocket nu..
 

Cambo

Aktiv medlem
Bra att bluffare upptäcks! Jag har gjort många nätaffärer och har haft turen att aldrig blivit lurad. Det jag menar
är att det inte är olagligt att annonsera ut en kamera för ett skampris. I det här fallet begrep också jag att säljaren var skum men rent juridiskt har han/hon inte begått något brott. Om någon blåögd nappar och köpet
visar sig handla om stöldgods eller om man betalar för en vara som inte finns, ja då är det en brottslig handling. Tror att det finns andra inlägg som bättre belyser definitionerna av det juridiska.
 

tellskog

Avslutat medlemskap
Blåst...

Hej alla.

Har också blivit blåst på en 7D samma konto nummer som ni andra 1111-3020482... Detta skedde den 26 juni på Blocket. Polisanmälde 2 dagar senare. Bedragaren i denna annons var följande:

Peter Gombasky
Tel: 073-555 74 52
Hem: 0455-34 53 09

Adress:Bryggaregatan 337134
KARLSKRONA
Nordea
Clearingnummer: 1111
Kontonummer: 3020482

Det intressanta var att en utredare vid Bromma polisen ringde mig en vecka senare och han hade en person som var mistänkt i detta fallet, troligen konto innehavaren. Är ju alltid nått...

Har i alla fall skickat över all mail korrespondans samt screen dump på annons samt min överföring på 7500:-. En bild på annonsörens (Peter Gombasky, fake?)körkort och alla kontakt uppgifter.

Utredaren vid polisen hade semester en vecka till men jag ska ringa han så fort han är till baka och se vad som hänt.

Henke
 
ANNONS