Annons

brådskande ... kort i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
amatör som man är. Har en nikon d5000 och sitter i turkiet just nu och ikväll är det eldshow på stranden.
behöver konkreta svar då man är amatör.
Vad ska jag använda för inställningar då det gäller mörker?
vill inteta i automatik
inställning på ratten vilken bokstav och inställning för slutare etc..

Det jag vill ta är om det går..
frusen bild på eldshowen
där man ser rörelserna i mörkret ... vet att det ska till lång slutartid med stativ då men är det S jag ka använda.

I går försökte jag ta ett kort på solnedgången men det blev svart....vad ställa kameran på?

niklas
 

holycrap

Aktiv medlem
Jag skulle sätta ratten på Tv och välja en lämplig slutartid för den typ av bild du vill ha; kort för ögonblicksbilder eller lång för rörelser som flyter omkring i bildern. Du kan prova med auto-ISO om kameran stöder det (någon Nikon-expert får gärna uttala sig).

Ta några testbilder. Om det blir för mörkt eller ljust kanske du kan ändra exponeringsinställningen (be kameran över- eller underexponera ett par steg). Om du vill vara mer avancerad kan du ändra ljusmätning men det är jag tyvärr själv dålig på så någon annan får gärna fylla i. (skulle kunna tänka mig att spot-metering kan fungera så kameran bara väljer exponering efter det man siktar på)

Vad har du för objektiv? Har det bildstabilisering (VR på Nikon? )? Har du stativ? Största bländare?

Med ett ljusstarkt fast objektiv (jag skulle nog använda mitt 50mm/1,8 eller 35mm/2 för liknande förhållanden) kan du nog få hyfsade slutartider om du skruvar upp ISO tillräckligt.

För längre slutartider än 1/50s bör du nog ha stativ (till exempel om du vill ta solnedgången). Jag tog själv bilder på stjärnhimlen och soluppgången när jag var i Egypten nyligen och det handlar om slutartider på flera sekunder. Finns inte en chans att handhålla det (jag hade inget stativ men la kameran på balkongräcket). Om man dessutom vill ha mindre brus och skruvar ner ISO till 400 eller så blir det lätt tiotal sekunder.
 

trixy

Aktiv medlem
Tv förstår jag är motsvarigheten till S på nikon.... ska testa lite i kväll så får vi se...
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Fårlåt en dum fråga, men vad är en eldshow? Nåt i stil med fyrverkerier, eller en sån där några snubbar står och viftar med eld?
 

gorse

Aktiv medlem
Finns det tillbehörsblixt på kameran?
Nu är det nog lite sent påtänkt men jag tror det skulle se rätt läckert ut om man sätter kameran på manuellt, 1/4 sekund, bländare 5-8 (man får prova sig fram lite) och sätta blixten på auto, synk på sista ridån. Sen skjuter man handhållet på nära håll, typ 1-5 till två meters håll.

Då borde personen som jonglerar med brinnande facklor frysas hyffsat skarpt medan facklorna ritar cirklar åt rätt och handhåller man får man spännande rörelesoskärpa på ljus i bakgrunden, och intressanta dubbelkonturer lite varstans.
 
ANNONS