Annons

Extern speedlight + 2 studioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrskenet

Aktiv medlem
Jag har min externa speedlight på kameran nu när jag fotograferar i min studio och den är master till mina två studioblixtar. Det fungerar jättebra. Men nu har jag skaffat mig ett stativ till min speedlight så jag kan utnyttja alla tre blixtar externt. Problemet är bara att bara min speedlight utlöser och inte studioblixtarna? Fast de står på slave precis som förut... Vad gör jag för fel?
 

Patrik68

Aktiv medlem
Canon skickar ut en förblixt som den mäterljuset med och då triggar den studioblixtarna förtidigt.Prova att satta speedlite blixten på manuell så ska du se att det funkar.
 

slatten

Aktiv medlem
Du använder den inbyggda blixten att trigga din speedlight?
Då får du ett problem din interna blixt skickar ut ett förblixt
som gör att studioblixtarna triggas på den signalen, sedan kommer den
interna huvudblixten och då triggas din speedlight. Du får inte blixtarna att trigga
samtidigt. På mina Elincrom kan jag lära blixtarna att räkna förblixtar.
Kör du kameran i manuellt läge?

Michael

Edit, jag tänkte lite fel, din speedlight triggas på en ir signal och
dina externa blixtar triggas på ljus, och dessa system kommer
inte samtidigt. Vad som händer är att när du trycker på knappen
skickas först en ir signal ut och dina studioblixtar utlöser. Sedan
utlöses interblixten och speedlight samtidigt. Men det blir tidsmässigt
två olika fotograferingar och en utav dom ligger utanför kameratiden.
Jag hade liknande problem och lösningen var en radiosändare till min
speedlight.
 
Senast ändrad:

Norrskenet

Aktiv medlem
Tack Michael!
Har tyvär inte råd införskaffa någon radiosändare... Men får köra som vanligt så länge, så kanske det går fixa i framtiden! :)

Mvh Lina
 

Bimbo

Aktiv medlem
Kaffebrus har också billiga radiosändare i paket om två, har jag för mig. 5-600 kr.

Dock så stöter man på problem när kraven blir lite högre på funktionalitet. Jag har två sändare och 4-5 mottagare från Kaffebrus, tror märket heter Cactus. Nu har jag behov av att utlösa blixtarna med mycket kort slutartid, dsv Highspeed-sync inställd på 580-blixtarna med slutartider så korta som 1/8000. Det klarar inte dessa billiga radiosändare av, inte mina iaf. Då blir man så illa tvungen att köpa dyra Pocketwizards ändå.

Pocketwizards radiosändare FlexTTL5 klarar av detta, men de kostar närmare 2000 spänn styck, och man behöver ju minst två. Gärna ett par till om man vill använda flera blixtar och inte behöva förlita sig på Slave-funktionen som kanske inte alltid utlöser i starkt solljus eller om sensorn på blixten är blockerad av nåt osv.

Om någon har testat att utlösa 580:s trådlöst i Highspeed-läge med billiga radiosändare, var snälla och hör av er, så kan jag spara några tusenlappar kanske! :)
 

slatten

Aktiv medlem
Du kan använda Canons st-2 och utlösa 580 med och alla andra canon slavblixtar, en beg st-2 1000-1300kr
 
ANNONS