Annons

Angående fakturering och hobbyverksamhet osv

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag har läst en del nu på SFF och Skatteverkets hemsida. Nu tänkte jag höra ett par saker med er. Vet ni inte så får jag störa skatteverket med samma frågor. =)

Det står skrivet att man bara ska betala egenavgifter (skatt osv) på eventuellt överskott i slutet av året. Men man får ju samtidigt göra avdrag på utgifter man haft i sin hobby. Hamnar man på plus-minus-noll så betalar man ingen skatt.

Det jag då undrar är: Om man ligger på ett överskott och börjar närma sig slutet av året. Kan man då helt enkelt köpa ett objektiv eller dylikt för den summan som överskottet är på och hävda att det är till hobbyverksamheten - så man hamnar på plus-minus-noll eller ett litet underskott så man slipper "krångla" med egenavgifterna och skatterna?

Eller måste man på något sätt ha en skälig anledning till att just den kamerautrustningen man köpt är till sin hobbyverksamhet?

Fredrik
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Visst kan du köpa ett objektiv eller annan kamerautrustning för att få ett nollresultat i din hobbyverksamhet.
 

slatten

Aktiv medlem
Hmm är lite osäker på detta som enskild firma dvs ganska likt hobby. Fast man innehar F-skattsedel med redovisar per år. Så kan man exempelvis inte köpa saker som har bestående värde då ska dom skrivas av över tiden normalt 3 eller fem år. Dvs köper du film papper batterier osv då får kostnaden dras av direkt. Men köper du objektiv eller en kamera för 10.000 får du normalt dra av (kvitta) 1/5 dvs 20% per år. Eller bygger du en studio så får du dra av den på 20 år. Det kan vara värt att kolla upp så man inte sitter där med en restskatt man inte räknat med
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Hmm är lite osäker på detta som enskild firma dvs ganska likt hobby. Fast man innehar F-skattsedel med redovisar per år. Så kan man exempelvis inte köpa saker som har bestående värde då ska dom skrivas av över tiden normalt 3 eller fem år. Dvs köper du film papper batterier osv då får kostnaden dras av direkt. Men köper du objektiv eller en kamera för 10.000 får du normalt dra av (kvitta) 1/5 dvs 20% per år. Eller bygger du en studio så får du dra av den på 20 år. Det kan vara värt att kolla upp så man inte sitter där med en restskatt man inte räknat med
Det här gällde väl Hobbyverksamhet om jag förstod frågan rätt?
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Helt rätt. Hobbyverksamhet.
Då är det inga problem att dra av som jag beskrev. Du behöver inte ens deklarera dina intäkter och avdrag om du inte gör vinst. Bara hålla reda på kvittona så att du kan visa att du inte gjort någon vinst om Skattemyndigheten vill veta. Däremot kan du inte göra förlustavdrag och kvitta mot lön eller annan verksamhet.

Om din hobby är Foto får du dra av utgifter för fotoutrustning mot intäkter av fotohobbyn.
Du får inte dra av fotoutrustning om din hobby är något annat. Det kan nog finnas en gråzon här om din hobby t.ex. är ridning och en del av hobbyn är att fotografera hästtävlingar eller utställningar.


Från SKattebroschyren:
Om du får överskott på din hobbyverksamhet ska du
betala skatt för det. Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd,
biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt,
fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.
Vad menas då med hobby? Två saker är utmärkande:
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
Du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din inkomstdeklaration.
 
Senast ändrad:

slatten

Aktiv medlem
Jag ska naturligtvis inte vara styv i korken, men det du säger är att jag kan fakturera ex 30.000kr
och kvitta det mot ett inköp av en ny kamera ? och kalla det hobbyverksamhet. Då är ju det mer förmånligt att bedriva hobbyverksamhet under ett uppbyggnadsskede. Men som sagt jag är inte den som säger att jag har rätt i detta fallet.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Jag ska naturligtvis inte vara styv i korken, men det du säger är att jag kan fakturera ex 30.000kr
och kvitta det mot ett inköp av en ny kamera ? och kalla det hobbyverksamhet. Då är ju det mer förmånligt att bedriva hobbyverksamhet under ett uppbyggnadsskede. Men som sagt jag är inte den som säger att jag har rätt i detta fallet.
Det gäller att din hobbyverksamhet är fotografering och de intäkter du har gäller fotografering för att du ska kunna köpa kamerautrustning.
Du kan ha en omsättning på upp till 30000 utan att bli momspliktig. Läs Skatteverkets broschyr om Hobbyverksamhet så står allt klart och tydligt
 

slatten

Aktiv medlem

Läste snabbt i den du hänvsiade till och där citerar jag:

Du får inte dra av hela utgiften för större
investeringar på en gång. Du får i stället göra
s.k. förslitningsavdrag (se nedan).
Förslitningsavdrag
Du får inte dra av hela utgiften för inköp av dyrbarare
utrustning
med längre användningstid på
en gång. Du får i stället göra avdrag för förslit-
ning. Som dyrbarare utrustning med längre användningstid
räknas vanligtvis utrustning som
har ett inköpspris som överstiger 10 000 kr
(fr.o.m. inkomståret 2010 ett halvt prisbasbelopp)
och som beräknas hålla mer än tre år.
Avdrag för förslitning innebär att utgiften fördelas
på det antal år som utrustningen beräknas
hålla. Vanligen fördelas utgiften på fem till tio år


Michael
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Läste snabbt i den du hänvsiade till och där citerar jag:

Du får inte dra av hela utgiften för större
investeringar på en gång. Du får i stället göra
s.k. förslitningsavdrag (se nedan).


Michael
Du har så rätt, gränsen är som du säger 10.000:- per inventarie. Sedan beror det på hur du använder din utrustning. Om du är naturfotograf och använder kameran och objektiv utomhus i svåra väderförhållanden kan man räkna med kortare avskrivningstid än om man t.ex. studiofotograferar.

En modern kamera har oftast betydligt kortare livslängd än ett objektiv så där blir oftast avskrivningstiden inte så lång.
 

slatten

Aktiv medlem
Du har så rätt, gränsen är 10.000:- per inventarie. Sedan beror det på hur du använder din utrustning. Om du är naturfotograf och använder kameran och objektiv utomhus i svåra väderförhållanden kan man räkna med kortare avskrivningstid än om man studiofotograferar.
Jo det var det jag menade, utan att ha läst hobbyverksamhet så insåg jag att det är fel. Jag har drivit verksamhet vid sidan av mitt ordinarie jobb i tio år. Och med hobby brukar avses mindre inkomster och utgifter och dem kan man kvitta under samma räkenskapsår. Så man ska nog lyssna lite med skatteverket dom är väldigt bra att prata med.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Jo det var det jag menade, utan att ha läst hobbyverksamhet så insåg jag att det är fel. Jag har drivit verksamhet vid sidan av mitt ordinarie jobb i tio år. Och med hobby brukar avses mindre inkomster och utgifter och dem kan man kvitta under samma räkenskapsår. Så man ska nog lyssna lite med skatteverket dom är väldigt bra att prata med.
Nu förstår jag inte riktigt vad du syftar på. Vad är det du menar är fel?
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
För att det inte ska bli fler missförstånd så finns broschyren här.

För trådskaparen kan det vara bra att veta det som slatten påpekar om att en inventarie (Typ kamera eller objektiv) inte får kosta mer än 10.000:- för att det ska gå att göra direktavdrag.
Kostar det mer får man skriva av kostnaden med en viss summa per år beroende på hur lång livslängd inventarien beräknas ha.

Du får också bara dra av kostnader inom samma hobby. Dvs Kamerautrustning kan kvittas mot inkomster från din fotohobby.
 

ixox

Aktiv medlem
En annan fråga när det gäller foto som hobbyverksamhet.
Kan jag ta porträttfoton åt ett mindre företag och ändå redovisa det som en hobbyverksamhet. Eller måste man ha ett företag för att arbeta med andra företag?
Det är ett enstaka uppdrag och inget varaktigt och det skulle handla om några tusen kronor.

Skatteverket var lite tvetydiga på denna punkt. Hade jag sålt redan tagna bilder så kunde det ses som hobby men med uppdrag tyckte jag inte att jag fick något solklart besked om hur jag skulle göra så jag tänkte se om någon har erfarenhet av detta.
 
ANNONS