Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameratimer och fjärrkontroll till dynax 5D (och liknande)

Produkter
(logga in för att koppla)

MicaelKarlsson

Aktiv medlem
Hej på Er!

Jag sitter och knåpar på en timer respektive fjärrkontroll till min kamera och tänkte höra om någon mer var intresserad. För er som inte känner till det är Dynax 5D (och säkert andra Konica Minolta/Sony) utrustad med ett trestifts uttag för trådutlösaren. Det vill jag komma bort ifrån genom att ordna en fjärrkontroll med IR som jag bygger från grunden (hårdvaran är i princip klar, mjukvara saknas till viss del). Har tänkt använda mig av samma princip som fjärrkontroller till TV använder.
Timern är inte ens påbörjad annat än tankemässigt men vill gärna ha lite input från Er om vilka funktioner som kan vara trevliga att ha med. Har tänkt mig följande:
- Intervall med ett antal fasta lägen och möjlighet att ställa in antal bilder
- Intervall med ställbar tid och möjlighet att ställa in antal bilder
- Möjlighet att slå på belysning. Både 230V och t.ex. 12VDC för LED-belysning om så önskas
- Kanske möjlighet att spänningsmata kameran med externt spänningsmatning om det blir långa tider mellan bilder.
- Ev. ljus och/eller ljudstyrd exponering.

Vilka funktioner skulle ni vilja ha i en kameratimer?

Så till er som tänker, men det finns ju redan på marknaden att köpa. Ja visst kan det finnas men jag vill bygga själv för att få den exakt så som jag vill ha den och naturligtvis glädjen av att ha byggt själv. Om någon mer vill hänga på är det bara trevligt.
 
ANNONS