Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill INTE se cr2-miniatyrer i utforskaren.

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Hej och gott nytt på er!

Köpte mig en ny dator i mellandagarna (Asus Zenbook 13,3") med W 8.1.

Har inget annat inkört än Canons Programvara och Photoshop.

Jag använder stenåldersmetod när jag rensar bilder, jag vet, men jag är så van att rensa jpg och cr2 i utforskaren så det sitter i fingerminnet. Jag har miniatyrer av cr2-bilderna vilket gör att det går segt i windows bildvisare...jag ser ju varje bild 2 ggr så att säga.

Någon som vet hur jag fixar detta?
 

pipur

Aktiv medlem
Detta exempel är från engelsk Windows 7, men det är säkert likartat i 8.1. Du hittar inställningen (gulmarkerad) i Windows Explorer (Utforskaren), "Folder and search options" eller liknande på svenska. Bocka i om du inte vill se tumnaglar. Lycka till! :)
 

Bilagor

Smw

Aktiv medlem
Detta exempel är från engelsk Windows 7, men det är säkert likartat i 8.1. Du hittar inställningen (gulmarkerad) i Windows Explorer (Utforskaren), "Folder and search options" eller liknande på svenska. Bocka i om du inte vill se tumnaglar. Lycka till! :)
Hej !

En variant, tvivlar att det är vad som önskas.

Förstår jag rätt så vill TS bara se EN bild utifrån två olika filer, dvs xxxxx.cr2 - xxxxx.jpg.

Det går säkert att stänga av visningen för någon av filtyperna, mindre bra ide tycker jag.

Lösningen är väl att stänga av kamerans jpg, dvs endast generera cr2.

Annat alt:
- använd faststone, välj där vilka filtyper som ska visas.
http://www.faststone.org


Brukar använda samma stenåldersmetod, har haft samma fråga,
Faststone passar bra för den metoden, ( C,C för att kopiera vad bild till valt biblotek )


//MW
 
Senast ändrad:

Johnny.H.

Aktiv medlem
Om det bara är i Windows bildvisare du vill slippa se dom kan du ju bara välja ett annat standardprogram att öppna cr2 filerna med.
Alltså markera & högerklicka på en cr2 fil, välj "öppna med", gå ner till "välj standarprogram" och välj t. ex. Photoshop.
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag har så att om jag dubbelklickar på cr2-filerna så är det DPP som öppnas.
Och jag vill inte stänga av ikonfunktionen i mappalternativen....som i mina övriga burkar så vill jag se jpg-filen men inte cr2-filen när jag bläddrar i windows bildvisaren.
Får testa 3;e part. Så irriterande då jag inte har det i mina 2 andra burkar:-/

EDIT: Ah :) Hittade problemet! Gick igenom "Tidigare installerade uppdateringar" och hittade en förinstallerad " Camera codec pack".
Tog bort den och nu fungerar det som jag vill :)

Tack för god respons :)
 
ANNONS