Annons

Fota blankt metallföremål, produktfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

HakanF

Ny medlem
Försöker göra ett produktfoto av en kompass. Hela kompassen är gjord av blankpolerat rostfritt stål. Jag har svårigheter att få det att se lika blank ut över hela ytan. Speciellt den cylindriska delen i mitten blir alldeles för grå och matt.

Använder en softbox uppifrån och en softbox från sidan. Kompassen står på en vit yta. Allt runt om speglar ju sig i den blanka ytan så det kanske inte konstigt att den ser ganska vit eller grå ut.

Hur skulle jag kunna få fram den blanka ytan i mittendelen av kompassen? Några förslag? Ska jag kanske byta ut underlaget mot någon annan färg?
 

Bilagor

apersson850

Aktiv medlem
För att något ska spegla sig måste det finnas något som kan spegla sig. Prova med någon liten ljuskälla, typ ficklampa, och titta på hur det ser ut utan att du fotograferar. Någonstans behöver du placera ljuskällan för att få reflektionen du vill ha. När du hittat platsen kanske du vill byta ut ficklampan mot en blixt eller nåt.
 

HakanF

Ny medlem
Jag har provat att flytta på sidoljuset utan någon skillnad. Frågan är ju hur jag får mer metallglans i den cylindriska delen. När jag tittar på den finns ju glansen där men kameran/ljussättningen får inte fram det.

Några mer förslag? Kan jag kanske få fram glansen i Photoshop istället?
 

slatten

Aktiv medlem
Jag upplevde liknande problem när jag fotade en blank ölburk. Jag löste det med två sidoljus och en okta bakom kameran för att ljusa upp framsidan på burken.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Eftersom heldiffuserat ljus är vad man använder för att döda glans i metall, kanske vitt runtom inte är den allra bästa idén om man vill ha spegling?

Du behöver någon slags dynamik i ljuset mot föremålet för att det ska visa sina egenskaper. Jag skulle börja med att prova fönsterljus, och sedan lägga till med små medel efter behov. Den där softboxen uppifrån är exempelvis ingen höjdare. Så om du lyckas fixa blänk i burken som du vill ha det, bör du ändå ta bort den fula speglingen av softboxen i kupolen.

Det brukar vara enklare att använda fast ljus när man ska ljussätta produkter. Blixtar gör det bara krångligare. Med fast ljus kan man se vilken effekt man får. Kruxet vid ljussättningen är ju att du faktiskt inte kan se hur det blir när du belyser med blixt, eftersom du inte ser blixtljuset.

Orienteringen av kompassen borde du kanske göra så som rorsman ser den, alltså precis rakt bakifrån, så att indexstolpen hamnar i mitten och kroken upptill på den inte syns. Om den inte behöver vara frilagd, kanske ett svart underlag skulle funka bättre, eller om du ska ha vitt, att du använder plexi, så att du får spegling av burken i ytan.
 

HakanF

Ny medlem
Jag vill ha den helt frilagd. Ingen spegling i underlaget med hjälp av en plexiskiva.

Vad jag vill är att det ska framgå av bilden att all metall är lika högglanspolerat. Nu ser det ut som den övre och nedre ringen är blank medan den stora cylinder är matt.

Jag har ett fast fotobord och bara tillgång till 2 styck Elinchrom blixtar med softbox. Förstår att det skulle vara lättare med fast ljus men sådana har jag inte.

Tror jag behöver en blixt rakt uppifrån då jag vill ha hela kompassrosen jämt upplyst. Visst är det tråkigt med speglingen av blixten men svårt att komma ifrån det. Kanske man kan ta bort i Photoshop.
 

Mats G

Aktiv medlem
Klipp till några kartongbitar i lämplig storlek. Både svart och vit kartong. Det finns att köpa i A4 hos pappers/bokhandeln, vik i vinkel så de står själv, testa att för in framför/vid sidan och se vad som händer med reflektionen från dessa.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det var just för att fast ljus är lättare att modellera med, och jag fick just intrycket att du använde blixt, som jag föreslog en ficklampa för att hitta en vinkel där inkommande ljus speglar sig där du vill ha det. När du hittat var lampan ska vara kan du alltid ersätta med blixt sen.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Ett tips är att använda kompassens egen inbyggda belysning och fotografera den i någon slags skymning, där man ser hur den tar sig ut i verkligheten. Jag tror inte riktigt på det där med att belysa kompassrosen jämnt. När man står där och styr är det vanligen en hel del himmelsljus, eller så lyser solen från en alldeles bestämd riktning, och på natten är det kompassens belysning som står för ljuset. Det är olika på olika kompasser, en del har bara självlysande siffror och index, medan andra har någon slags lampa, LED eller glödlampa där ljusstyrkan kan justeras så att man inte tar kål på nattseendet.

För den som ska köpa en kompass kan det vara bra om man kan visa hur den är belyst.
 

stefohl

Aktiv medlem
Det var just för att fast ljus är lättare att modellera med, och jag fick just intrycket att du använde blixt, som jag föreslog en ficklampa för att hitta en vinkel där inkommande ljus speglar sig där du vill ha det. När du hittat var lampan ska vara kan du alltid ersätta med blixt sen.
Men om man använder en studioblixt som Elinchrom finns ett inställningsljus som visar hur blixtljuset kommer falla långt mycket bättre än att leka med ficklampor.
 

stefohl

Aktiv medlem
Klipp till några kartongbitar i lämplig storlek. Både svart och vit kartong. Det finns att köpa i A4 hos pappers/bokhandeln, vik i vinkel så de står själv, testa att för in framför/vid sidan och se vad som händer med reflektionen från dessa.
Ska man få en blank yta att se blank ut är det väsentligt med svarta och rätt hårda reflexer. Så svart kartong utplacerad här och var för att bygga upp en trovärdig yta är en bra rekommendation.
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Testa detta kanske?

Om den är blank blir det ju som en spegel.

Om allt som speglas är vitt, så blir det ingen dynamik och glansen upplevs inte.

Vill du ha en jämn o snygg belysning funkar det inte att bara placera ut massa svarta och vita reflektorer lite här o där.

I mitt huvud vill jag att metallen ska ha en vit glans på höger och vänster sida. Och sen ”svart” i mitten. Från toppen till botten.

Belysning för metallen:
Softbox på ena sidan, på andra sidan en vit stor fyrkantig reflektor. Så blir det lite vitare på ena sidan än andra. Man kan även använda 2 softboxar om man nu vill ha samma blänk på båda sidor.

Som sagt så vill jag ha :) , en mörk spegling i mitten av metallen
Men eftersom du fotar snett uppifrån så blir det krångligt att få en helt jämn svart yta på framsidan, eftersom att underlaget kommer att speglas, och det är ju vitt.

Så vad jag hade testat är:
Ha en vit yta som underlag, på den ställer du 4 höga ofärgade glas, på glasen ställer du sedan en plexiskiva. Glasen skall stå utanför bild, alltså 2 långt till höger och 2 till vänster. Du kommer få en spegling av produkten men den tar du bort i datorn.
Framför plexit på det vita underlaget sätter du en svart rektangulär pappskiva. Så att den går ner under plexit, är den böjbar kan den även böjas in en bit rakt under plexit ifall det behövs. (osäker på vad som blir bäst här.)


Det kan bli problem med softboxen ovanifrån som möjligtvis blänker för mycket i plexit där du vill ha det svart.
Därför tar du 2 separata exponeringar, en för metallen och en för kompassrosen. Fixas lätt i PS.

Du kan även ta en tredje exponering utan det svarta för att få ett annat blänk på den nedre "metallringen", måla sen fram det blänket i PS ifall det är bättre just där.

Om du har någon mer produkt som skulle kunna vara med i samma bild så kan det vara bra för att öka känslan av metallglans.
Ställ isåfall den produkten precis bredvid metallen bara.

Detta borde funka någorlunda? Det borde iallafall ge minst antal exponeringar. Man kan ju göra mycket i datorn om du belyser varje liten del separat.

Eller så blir det bara skit av alltihop. :)

Den som testar får se, alltid svårt med sånt här, lättast brukar vara att testa sig fram.
Missar jag något? :)

Om du inte vill ha svart i mitten just, som jag lätt tror blir snyggast. Använd kanske 1 svart pappskiva snett framifrån till höger och 1 till vänster. Kanske även funkar utan plexit då du kan ha de närmare utan att skymma produkten, dock så lär det bli svårt att få det svart hela vägen från toppen till botten så, eftersom att det vita underlaget mellan det svarta och produkten troligtvis kommer att synas, det kommer skära av den svarta reflektionen längst ner liksom.

I illustrationen har jag inte tagit hänsyn till avstånd etc.
 

Bilagor

Senast ändrad:

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
köp ett foto tält, runda former har olika reflextionsindex , det är alltså lättast att använda ett vitt fototält runt runda föremål för att få så jämn yta som möjligt, jag pillar med sådana bilder varje månad http://www.axis.com/products/cam_acc/index.htm som är en kund katalog
att försöka få en jämn yta och samma reflextion av ett runt metallföremål är svår med att använda bara softboxar etc, även om tältet fungerar utmärkt så skiftar återgivningen av det runda reflekterande föremålets yta och vissa färgstick måste dämpas /korrigeras bort och ofta ligger det ett blå eller cyanstick med som måste tas bort för att metallytan skall ses som just metall och inte vandra i olika färgvalörer

förutom att din exempelbild har högdagrar som är överexponerade/ klippta så är det lätt att ta bort/korrigera den gula övermättnaden som finns undre delen av bilden
en noggrannare exponering är på sin plats där inte de ljusaste partierna är utfrätta
 

Bilagor

Senast ändrad:

benjamineidem

Avslutat medlemskap
köp ett foto tält, runda former har olika reflextionsindex , det är alltså lättast att använda ett vitt fototält runt runda föremål för att få så jämn yta som möjligt, jag pillar med sådana bilder varje månad http://www.axis.com/products/cam_acc/index.htm som är en kund katalog
att försöka få en jämn yta och samma reflextion av ett runt metallföremål är svår med att använda bara softboxar etc, även om tältet fungerar utmärkt så skiftar återgivningen av det runda reflekterande föremålets yta och vissa färgstick måste dämpas /korrigeras bort och ofta ligger det ett blå eller cyanstick med som måste tas bort för att metallytan skall ses som just metall och inte vandra i olika färgvalörer

förutom att din exempelbild har högdagrar som är överexponerade/bända så är det lätt att ta bort det gula övermättnaden
Men säg att man skulle vilja ha den svarta ytan i främre reflektionen på metallen, hur gör man det med ett fototällt? En blank yta kommer ju alltid att spegla det runt om den, vill man fota snett uppifrån så speglas väl det vita underlaget i produkten hur man än gör?
Och utan den, är det inte lätt hänt att produkten sen platt ut?
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Jag kan också tillägga att rosfri plåt , metallytor etc är det mest jävliga man kan fotografera, jag har väl bara "ca 10000 bilder tagna" på liknande föremål allt från sv/v , scannertiden fram till idag
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Men säg att man skulle vilja ha den svarta ytan i främre reflektionen på metallen, hur gör man det med ett fototällt? En blank yta kommer ju alltid att spegla det runt om den, vill man fota snett uppifrån så speglas väl det vita underlaget i produkten hur man än gör?
Och utan den, är det inte lätt hänt att produkten sen platt ut?
det är inga problem, svårigheten ligger i olika metallers reflextion och dess yta samt och form och att dessa just skall ses som metall och inte missfärgade i regnbågens alla färger pga brytningsindex, oftast som blåa / cyan vad det gäller metall
det krävs med andra ord lite arbete
och för just metall kan med rundad form kan jag rekommendera ett tält stående på ett ljusbord med blixt aggregat som slår ut skuggorna under ifrån och 2-3 huvuden uppifrån, jämnare belysning än så är det svårt att förmedla också med tanke på den kurvatur som det övre området förmedlar dvs kompassen och glaskåpan med dess reflektioner
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
vill man sedan vara överjävlig så kan ett qp-Card vara på plats, att skapa en profil för just det rådande blixtljuset, dvs placera ett qp-card inne i tältet, få fram en profil, skjuta raw och framkalla denna bild så att alla referens ytor ses och ligger inom ramen för ytterligare korrigering,
bättre än så kan det inte bli förutom att vissa cyaner/blå nyanser bör reduceras visuellt, ( av egna erfarenheter)
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
det är inga problem, svårigheten ligger i olika metallers reflextion och dess yta samt och form och att dessa just skall ses som metall och inte missfärgade i regnbågens alla färger pga brytningsindex, oftast som blåa / cyan vad det gäller metall
det krävs med andra ord lite arbete
och för just metall kan med rundad form kan jag rekommendera ett tält stående på ett ljusbord med blixt aggregat som slår ut skuggorna under ifrån och 2-3 huvuden uppifrån, jämnare belysning än så är det svårt att förmedla också med tanke på den kurvatur som det övre området förmedlar dvs kompassen och glaskåpan med dess reflektioner
Hade varit intressant att se den bilden, då blir ju den blanka metallen bara helt jämnt upplyst, lär ju inte se så jätte kul ut. Visst, metallen blir kanske mest korrekt när det kommer till färg och textur. Men hur löser man "plattheten" med en sån ljussättning?
Jag hade föredragit mer djup med en mörk del i metallen, helst då hela vägen från botten till toppen i mitten.
Jag menar färger går ju att fixa selektivt på delar av bilden i efterhand.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Hade varit intressant att se den bilden, då blir ju den blanka metallen bara helt jämnt upplyst, lär ju inte se så jätte kul ut. Visst, metallen blir kanske mest korrekt när det kommer till färg och textur. Men hur löser man "plattheten" med en sån ljussättning?
Jag hade föredragit mer djup med en mörk del i metallen, helst då hela vägen från botten till toppen i mitten.
Jag menar färger går ju att fixa selektivt på delar av bilden i efterhand.
ingen platthet
villd du förstärka skuggor etc så är dig det fritt
en kontrastlös bild är alltid bättre att jobba utifrån, s-kurva lägger du själv, men dynamiken finns där, inte beskuren i någon ände
inte bara färgerna går att fixa, du kan lägga en partiell s-kurva över de områden som du tycker behövs framhävas
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
ingen platthet
villd du förstärka skuggor etc så är dig det fritt
en kontrastlös bild är alltid bättre att jobba utifrån, s-kurva lägger du själv, men dynamiken finns där, inte beskuren i någon ände
Hm, intressant, men jag är tveksam :).
Du menar i princip att man ska belysa så jämnt och platt som möjligt för att sedan lägga skuggorna i datorn?
Jag får testa nån gång. Har du något bildexempel du gjort liknande? Med en speglande yta?
 
ANNONS